بایدها و نبایدهای انتخاب رشته داوطلبان کنکور


دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۷ مرداد ۱۳۹۵


بایدها و نبایدهای انتخاب رشته داوطلبان کنکور


کارشناسان مطرح کردند

بایدها و نبایدهای انتخاب رشته داوطلبان کنکور



کنکور سراسری نودوپنج – شهرستانها
یک مشاور تحصیلی و کارشناس علوم تربیتی گفت: داوطلب باید از رشته‌های موردعلاقه، دانشگاه مربوطه،‌ استعداد و توانمندی و میزان تلاش و خلاقیت خود مطالعه و شناخت کامل داشته باشد و به سهمیه بومی و قطبی توجه داشته باشند تا شانس قبولی خود را افزایش دهند.
فریبا فرح نیا، در پاسخ به این سؤال که رشته‌های شبانه، غیرانتفاعی و پیام نور نسبت به شهرهای دوردست در چه اولویتی هستند گفت: تحصیل در شهرهای دوردست به لحاظ آسیب‌شناسی اجتماعی و روان‌شناختی ممکن است مشکلات امنیتی، ارتباطی، عاطفی، اجتماعی و مالی برای فرد و خانواده‌اش به همراه داشته باشد و دوره‌های شبانه، غیرانتفاعی و پیام نور ازنظر امکانات آموزشی و تحصیلی، اساتید، شیوه برنامه‌ریزیها و سیاست‌گذاریها و اعتبار مدارک تحصیلی تفاوت فاحشی با دانشگاههای روزانه ندارند، لذا انتخاب‌گر باید به‌دوراز تعصب و ارزش‌گذاریهای سطحی دست به انتخاب دقیق و مفید و کاربردی بزند.

مشاور تحصیلی و کارشناس علوم تربیتی با گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، در خصوص انتخاب رشته کنکور و توصیه‌های مربوط به آن ضمن تأکید بر مشورت با مشاور آگاه، باتجربه و دارای مجوز و خانواده آگاه و عالم به علم و عمل بیان کرد: داوطلب باید از رشته‌های موردعلاقه، دانشگاه مربوطه،‌ استعداد و توانمندی و میزان تلاش و خلاقیت خود مطالعه و شناخت کامل داشته باشد و به سهمیه بومی و قطبی توجه داشته باشند تا شانس قبولی خود را افزایش دهند.
وی همچنین در خصوص اولویت‌بندی انتخاب رشته اظهار کرد: داوطلبین باید به ‌قرار دادن رشته‌هایی که سطح علمی بالایی دارند و دانشگاههای برتر در اولویت اول دقت کنند و به ترتیب دکترا، کارشناسی روزانه، کارشناسی شبانه،‌ کاردانی روزانه و شبانه، در صورت علاقه‌مندی رشته‌های دانشگاه پیام نور و بعدازآن مؤسسات غیرانتفاعی را در اولویت قرار دهند. البته ترجیحات خود داوطلب نیز باید لحاظ گردد ازجمله اینکه داوطلب تمایل دارد رشته‌های مهندسی و بعضی از کارشناسیهای پیام نور و غیرانتفاعی را قبل از کاردانی شبانه قرار دهد.
فرح نیا در ادامه ضمن اشاره به گسترده بودن دامنه معیارها برای انتخاب رشته گفت: داشتن عنوان مهندسی دکترا،‌ تحصیل در یک دانشگاه معتبر، تحصیل در یک دانشگاه رایگان، تحصیل صرفاً جهت کسب درآمد، انتخاب رشته‌ای جهت ادامه تحصیل در بالاترین درجات علمی،‌ داشتن حداقل یک مدرک تحصیلی، ادامه رشته تحصیلی پدر و مادر و یا خواهر و برادر و جهت حفظ پایگاه شغلی آن خانواده و انتخاب رشته‌ای باهدف ادامه تحصیل در خارج از کشور و پذیرش آسان‌تر و موارد دیگری که هر فرد برای خود ارزش‌گذاری می‌کند می‌تواند معیارهایی برای انتخاب رشته باشد.
این مشاور تحصیلی موقعیت جغرافیایی دانشگاه را از فاکتورهای مهم در انتخاب رشته دانست و اعلام کرد: درصد بالایی از ظرفیت رشته‌های برتر دانشگاههای هر ناحیه مختص داوطلبان ساکن آن ناحیه است؛ بنابراین توصیه می‌شود که داوطلبان به این مهم توجه نموده و این نکته را در انتخاب خود لحاظ کنند تا ازلحاظ امنیت اجتماعی، روانی و مالی نیز تأمین باشند.
فرح نیا همچنین در خصوص تستهای استعدادیابی کامپیوتری گفت: این نوع تست اگر در دوران تحصیل در دبیرستان به روش صحیح به عمل آید و دانش‌آموز انتخاب رشته تحصیلی درستی داشته باشد قطعاً بازخورد و نتیجه آن در کنکور مثبت خواهد بود. دراین مرحله انتخابها به‌گونه‌ای اولویت‌بندی می‌شوند که در درجه اول با اهداف تحصیلی و شغلی و ابعاد شخصیتی فرد همخوانی داشته باشد.
تبلیغات انتخاب رشته بیشتر جنبه تجاری پیداکرده است
طهمورث شیری، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص انتخاب رشته کنکور بیان کرد: معیار انتخاب رشته کنکور با گذشته بسیار تفاوت دارد و دیگر از تب انتخاب رشته‌های پزشکی و حقوق خبری نیست و با توجه به گسترش دانشگاهها، پردیسها و دانشگاههایی که بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند معیار داوطلبین نیز گسترده و متنوع شده است.
وی شاغل شدن، مد اجتماعی دانشگاه رفتن، گرفتن مدرک و اسم‌ورسم پیدا کردن، اجتماعی شدن، سهل‌الوصول بودن رشته و گذراندن دوره‌های کمتر را معیارهای رایج انتخاب رشته کنکور در سالهای اخیر خواند و گفت: با گسترش دانشگاهها و رشته‌ها و وجود دانشگاههایی مانند دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد، می‌توان گفت سد کنکور شکسته شده است.
شیری همچنین درزمینه موقعیت جغرافیایی دانشگاهها گفت: درگذشته موقعیت جغرافیایی دانشگاه از اهمیت کمتری برخوردار بود و تمرکز داوطلبین بیشتر روی ورود به دانشگاه بود اما الآن می‌بینیم به‌طور مثال دانشجویی که در غرب تهران ساکن است از دانشگاه خود در شرق تهران انصراف می‌دهد که نزدیک محل زندگی خود باشد و راحت‌تر این دوره را پشت سر بگذارد.
معاون آموزشی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب در پایان در خصوص انتخاب رشته کامپیوتری خاطرنشان کرد: این تستهای استعداد و انتخاب رشته‌های کامپیوتری اگر مجوز رسمی داشته باشند و از طرف مراجع قانونی تأییدشده باشند می‌توانند تا حدودی به داوطلبین کمک کنند، ولی به‌طور کامل نمی‌توان به آنها اکتفا کرد چراکه این روزها تبلیغات انتخاب رشته بیشتر جنبه تجاری پیداکرده است.
منبع: ایسنا

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *