به‌کارگیری زور و اجبار در امر ترویج حجاب مؤثر نیست

دسته: گزارش حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۶ آبان ۱۳۹۵


به‌کارگیری زور و اجبار در امر ترویج حجاب مؤثر نیست

بهکارگیری زور و اجبار در امر ترویج حجاب مؤثر نیست

حسین جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه که به همراه آیتالله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه به عراق سفرکرده در صفحه تلگرام خود نوشتاری را در مورد دیدار هیأت ایرانی با آیتالله شیخ محمد اسحاق فیاض و توصیههای آیتالله دراین دیدار منتشر کرد.

508225409

متن این نوشتار به شرح زیر است

«آیت‌الله شیخ محمد اسحاق فیاض»، از مراجع عظام تقلید، زاده سال هزار و سیصد و هشت شمسی در ولایت غزنی افغانستان، مقیم نجف اشرف از 60 سال قبل تاکنون، از شاگردان و سرآمدان حوزه درس مرحوم آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی است.

آیت‌الله فیاض (زاده افغانستان) و حضرات آیات شیخ بشیر نجفی (زاده پاکستان) و سید محمد سعید حکیم (زاده عراق)، سه مرجع تقلید مقیم نجف هستند که در حال حاضر پس از آیت‌الله سید علی حسینی سیستانی (زاده ایران)، بزرگ‌ترین علمای نجف اشرف و در کنار ایشان نمایندگان نمادین جغرافیای عمده تشیع [ایران، عراق، افغانستان، پاکستان] در حوزه علمیه نجف محسوب می‌شوند.

چهارشنبه دوازدهم آبان نودوپنج این توفیق را داشتم که در معیت آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و هیأت عالی قضائی جمهوری اسلامی برای نخستین بار با ایشان دیدار کنم.

آیت‌الله فیاض در سخنان کوتاه و صمیمی خود دراین دیدار با اشاره به مشکل بی‌حجابی و بدحجابی در ایران و گسترش فرهنگ حجاب در بسیاری از کشورهای اسلامی، برای بهبود وضعیت حجاب توجه به سه نکته را مورد تأکید قراردادند، اول استفاده مناسب از ظرفیت رادیوتلویزیون و رسانه‌های گروهی برای ترویج حجاب، دوم پرهیز از به‌کارگیری زور و اجبار در امر ترویج حجاب که مؤثر نیست. سوم بازگشت علما و وعاظ به جایگاه تأثیر گزار سابق خود در تربیت دینی جامعه و پایان دادن به میدان داری دیگر اصناف به‌جای عالمان در مجالس و مجامع دینی.

آیت‌الله همچنین با تأکید بر اینکه اسلام و تشیع دین و مذهب اعتدال است، رفتار همراه با اعتدال و تساهل کارگزاران دولت با مردم را ضروری و مقتضای عدالت و طریقه درست حکومت‌داری دانستند و افزودند: اهتمام کارگزاران دولت نسبت به مردم، اعتماد آنان به حکومت را تقویت کرده و موجب بقا و استقرار حکومتها می‌شود.

ایشان افزودند: ما پیرو پیامبر اکرم و ائمه اطهار هستیم. نبی اکرم اسلام با مردم چگونه رفتار می‌کرد که خداوند فرمود «إنک لعلی خلق عظیم»، این برای ما درس است. علی علیه‌السلام بااینکه حق خلافتش را گرفتند و حریم خانواده‌اش را نقض کردند مع‌ذلک با دشمنان خود با اعتدال رفتار می‌کرد. با مردم باید باروی باز برخورد کرد. به هر کس فحش بدهید فحش می‌دهد، بدبرخورد کنید بدبرخورد می‌کند. اگر بااخلاق خوب رفتار کنیم مردم هم رفتار خوب خواهند داشت. این قاعده هم درباره رفتار دولتها و مردم صدق می‌کند، هم درباره رفتار مردم باهم، فرقی نمی‌کند. جلب محبت مردم مهم است.

خداوند را بر توفیق این دیدار شکرگزارم. آیت‌الله فیاض را عالمی آگاه و همچون دیگر همگنان خود از علمای ابرار در تاریخ اسلام و تشیع، ساده و بی‌تکلف و به‌دوراز خودنمایی و کبر و غرور یافتم. از خداوند متعال برای حضرتشان طول عمر باعزت و برکت و توفیق خدمت بیشتر به اسلام و تشیع طلب می‌کنم. به منه و کرمه

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *