یادی از چهره ی مشهور حقوقی شیخ رضا ملکی

دسته: چهره ها
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۵ دی ۱۳۹۵


یادی از چهره ی مشهور حقوقی شیخ رضا ملکی

یادی از چهره ی مشهور حقوقی شیخ رضا ملکی

حقوقدانان اهل قلم

آقا رضا ملکی، در سال ۱۲۴۷ (ش) در خانواده‌های روحانی به دنیا آمد. تحصیلات خود را با فراگیری قرآن کریم، خط ادبیات فارسی و عربی، نزد معلمان سرخانه شروع کرد. هوش و ذکاوت او به حدی بود که معلمان وی می‌گفتند: از هوش و حافظهای بسیار بسیار بالا برخوردار است و در حد نابغه‌هاست. در ۱۴ – ۱۳ سالگی، کل قرآن مجید را با تمام معانی فارسی آن از حفظ بود. پس از طی دوره مقدماتی، به مدرسه خان مروی رفت و در محضر علمای بزرگ آن زمان همچون: آقا سید ابوالحسن اصفهانی (یکی از مراجع تقلید در نجف اشرف)، مرحوم شیرازی و حاج سید حسن طباطبایی به فراگیری علوم تکمیلی دروس سطح و خارج فقه و فلسفه پرداخت و به درجه اجتهاد رسید. سپس به فراگیری علوم حقوقی پرداخت و پس از اشراف بر علوم حقوقی و قضایی، به وکالت عدلیه روی آورد.

ملکی، تسلط بسیاری بر قوانین و اصول محاکمات و فنون وکالت داشت و از نیروی بیان بسیار بالایی برخوردار بود. شیوایی و فصاحت بیان و کلام او باعث جلب‌توجه و اعجاب شنوندگان می‌شد. او هرگز پرونده‌های خود را نمی‌خواند و این کار را بر عهده دو منشی خود گذاشته بود. حافظه‌اش آن‌قدر نیرومند بود که حتی می‌دانست کدام مورد یا کلمه خاص در چه صفحه و سطر کدام پرونده درج‌شده است. او در بسیاری از محاکمات جنجالی و تاریخی رجال و مشاهیر صده اخیر ایران شرکت داشت. سابقه وکالت ملکی به بیش از نیم‌قرن می‌رسد. او یکی از وکلای پایبند شریعت و احکام اسلامی بود. بیشتر درآمدهای حاصل از حق‌الوکالت را صرف امور خیریه و عالم‌المنفعه می‌کرد و از محبوبیتی خاص برخوردار بود.

آقا شیخ رضا ملکی، در بیست و دوم تیرماه ۱۳۴۲ (ش) بدرود حیات گفت. پیکرش در قبرستان ابوحسین، مجاور حرم حضرت معصومه (س) در قم به خاک سپرده‌شده است.

منبع و مأخذ: سایت اتحادیه کانونهای وکلای دادگستری ایران به نقل از چهره‌ها در تاریخچه نظام آ، وزش عالی حقوق و عدلیه نوین.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *