گونه شناسی پرسه زنان در فضای مجازی و بزه دیدگان

دسته: جامعه شناسی جنابی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱ اسفند ۱۳۹۵


گونه شناسی پرسه زنان در فضای مجازی و بزه دیدگان

گونه شناسی پرسه زنان در فضای مجازی و بزه دیدگان

518578965

مک فارلین و بوسیج (۲۰۰۵) یکی از جامعترین تحقیقات درباره پرسه زنان در فضای مجازی و بزه دیدگان پرسه زنی را به انجام رساندند.

نتیجه حاصل از داده‌ها تشخیص چهار گونه متمایز از پرسه زنان در فضای مجازی بود که عبارت‌اند از:

پرسه‌زن انتقام‌جو

پرسه‌زن خونسرد

پرسه‌زن صمیمی و پرسه‌زن جمعی

به گفته مک فارلین و بوسیج پرسه‌زن انتقام‌جو در فضای مجازی فردی بدخواه است. بزه‌کاران این گروه بیش از سه گروه دیگر اقدام به تهدید و آزار بزه دیدگان می‌کنند.

بزهکارانی که در این گروه جای می‌گیرند به‌احتمال بیشتری از تاکتیکهای مغرضانه باهدف آزار بزه دیدگان از طریق ارسال هرزه نگارها، انفجار ایمیلی و دزدی هویت استفاده می‌نمایند.

پرسه‌زن انتقام‌جو، تنها گروهی است که از نرم‌افزارهای نفوذی برای دستیابی به رایانه بزه دیده و ویروسی کردن آن با ویروسهای مخرب استفاده می‌کنند.

مهارتهای رایانه‌ای اعضای این گروه از حد متوسط تا حدی بالاست و نشانه‌هایی مبنی بر وجود بیماری روانی بر اساس محتواهای غیرعادی و آزاردهنده‌ای که اغلب برای بزه دیدگان فرستاده می‌شود در دست است.

پرسه‌زن خونسرد بزه دیدگان خود را به شکلی آرام با طمأنینه و بدون آشفتگی، هدف قرار می‌دهد. هدف اصلی از آزار، ایجاد تشویش دایمی در بزه‌دیده از طریق مجموعه‌ای از رفتارهای تهدیدآمیز است.

هدف اصلی پرسه‌زن صمیمی، ایجاد ارتباط با هدف مورد نظر بر اساس شیدایی و علاقه است. اعضای این گروه دارای بیشترین تنوع هستند زیرا این افراد از نظر شخصی به خود بزه دیده علاقه‌مند می‌شوند درحالی‌که بقیه، تنها به‌عنوان یک فرد هدف به بزه‌دیده نگاه می‌کنند. پرسه زنان جمعی، نامی است که به گروههای متشکل از دو یا چند نفر که به دنبال یک بزه دیده‌ واحد هستند، اطلاق می‌شود. مهارتهای رایانه‌ای این گروه در مقایسه با مهارتهای سه گروه دیگر از پرسه زنان در فضای مجازی به شکل استثنایی بالاست. منبع: جرم‌شناسی فضای مجازی- حمیدرضا ملک محمدی، نشر میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *