چرا آمریکا قطعنامه شورای امنیت علیه اسراییل را وتو نکرد؟

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۴ دی ۱۳۹۵


چرا آمریکا قطعنامه شورای امنیت علیه اسراییل را وتو نکرد؟

چرا آمریکا قطعنامه شورای امنیت علیه اسراییل را وتو نکرد؟

 146405141

مهدی خانعلی‌زاده

تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت ادامه شهرکسازیهای رژیم صهیونیستی در مناطق فلسطینینشین، یکی از اخباری بود که فضای رسانهای جهان را تحت تأثیر خود قرارداد؛ چراکه پس از سالها، یک قطعنامه رسمی علیه اسراییل از سوی ایالاتمتحده وتو نشد و اجازه تصویب یافت.

پس‌ازاین اقدام و همراهی «سامانتا پاور»، نماینده آمریکا در شورای امنیت با سایر اعضا مبنی بر محکومیت اقدامات صهیونیستها، تحلیلهای زیادی از سوی کارشناسان و اهالی سیاست صورت گرفت که محور مشترک اکثر قریب به‌اتفاق آنها، تأکید بر انتقام باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی این کشور از جانشین خود یعنی دونالد ترامپ که تا حدود 20 روز دیگر بر صندلی ریاست کاخ سفید تکیه خواهد زد، است.

بااین‌حال، نگاهی دقیق‌تر به‌صورت مسأله و هم‌چنین تحلیل سیاستهای اعمالی از سوی دولت اوباما در هشت سال گذشته، می‌تواند فرجام متفاوتی را برای تحلیل در این حوزه در اختیار کارشناسان قرار دهد.

اوباما در طول فعالیت خود به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، تلاش کرد تا چهره‌ای متفاوت از خود برای افکار عمومی به نمایش بگذارد و این رویکرد در زمینه سیاست خارجی هم نمود فراوانی داشت؛ به‌طوری‌که رکورد حمایتهای مالی، تسلیحاتی و پشتیبانی کاخ سفید از اسراییل در این زمان شکسته شد. میراث اوباما پس از هشت سال، یک کارنامه درخشان در حمایت از رژیم صهیونیستی باوجود اختلافات علنی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم با شخص او است. از سوی دیگر، ترامپ از زمان برگزیده شدن به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب، حضور پررنگی در تصمیم‌گیریها و تصمیم‌سازیهای کاخ سفید داشته و اتفاقاً مشورت با او یکی از رویکردهای علنی و بیان‌شده اوباما و کاخ سفید در این مدت چندهفته‌ای بوده است.

بنابراین می‌توان از زاویه‌ای دیگر به ماجرای تصویب قطعنامه ضد اسراییلی در شورای امنیت و عدم مخالفت دولت اوباما با آن نگاه کرد و این اقدام را «پاس طلایی اوباما به ترامپ» برای زمینه‌سازی تشکیل یک رابطه گرم و صمیمانه میان دولت جدید آمریکا و دولت مستقر در تل‌آویو دانست.

ایجاد بستری برای شکل‌گیری رابطه نزدیک میان ترامپ و نتانیاهو، خروجی مشخصی است که اقدام غیرمنتظره دولت اوباما در عدم وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به همراه دارد و همین می‌تواند اصلی‌ترین دلیل برای دست زدن به این تاکتیک سیاسی از سوی کاخ سفید باشد.

جاده ناهموار سیاست‌ورزی ترامپ در جامعه ایالات‌متحده که ناشی از شخصیت غیرسیاسی و سلبریتی‌گونه او و هم‌چنین موج تخریب شخصیت او در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 2016 است قطعاً نیاز به اهرمهایی برای هموارسازی دارد که قطعاً این اقدام باراک اوباما می‌تواند یکی از مصادیق مهم و تأثیرگذار آن باشد.

منبع: رجا نیوز


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *