پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۴ آذر ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 876335952

پرسش: ملکی به نام پدربزرگم بوده که با وکالت‌نامه بعد از فوت به پدرم رسیده بعد از گذشت تقریباً 20سال به دلیلی پدرم درخواست انتقال سند به نام خود می‌نماید؛ ولی به دلیل فوت عمویم وکالت‌نامه وی باطل و فرزندان وی ادعای ارث می‌کنند. آیا با توجه به اینکه پدرم سهم عمویم را بعد از فوت پدربزرگم و قبل از امضای وکالت‌نامه به او داده، در طرح شکایت و دعوی در دادگاه مؤثر خواهد بود؟

پاسخ: به‌صورت کلی نکاتی را در خصوص وکالت باید بدانید: اول، صرف داشتن وکالت و داشتن اختیار مبنی بر انجام عملی مثلاً انتقال، به معنای تحقق انتقال نمی‌باشد؛ بلکه بایستی موضوع مورد وکالت انجام پذیرد. دوم، فوت وکیل یا موکل از موارد برطرف شدن و بی‌اعتباری وکالت می‌باشد. پس بنابراین وکالت‌نامه بی‌اعتبار است مگر آنکه پدر شما با عمویتان قراردادی در این زمینه تنظیم کرده باشند یعنی به‌جز وکالت‌نامه قرارداد خرید بیع نیز وجود داشته باشد

پرسش: ازچه راههایی می‌توان تعداد املاک متوفی و آدرس و پلاک ثبتی در سند بنام پدر مرحوم زوج را برای توقیف مال‌الترکه از بابت دریافت مهریه اقدام کرد؟

پاسخ: زن می‌تواند اموال به ارث رسیده به زوج را برای مطالبه مهریه شناسایی کند، در دعوای مطالبه مهریه قانون جدید نحوه اجرای محکومیتهای مالی در خصوص توقیف و شناسایی اموال زوج، سازوکارهای قانونی را همچون استعلام از اداره ثبت‌اسناد و املاک و بانک مرکزی پیش‌بینی نموده است.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *