پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۴ بهمن ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

question mark on blue sky - 3d illustration

پرسش: شوهر بنده طی نه ماه زندگی مشترک سه بار من را مورد ضرب‌وجرح قرار داده است و طی یک ماه اخیر با سوءرفتار و فحاشی رفتار می‌کرد بار آخر بنده را کتک زد و مرا با لباس خانگی از خونه بیرون کرد که با تقلا و برای حفظ آبرو وارد خانه شدم. اقدام به شکایت کردم و با دریافت نامه پزشکی قانونی جلسه مشاوره در کلانتری برای ما تعیین شد که ایشان حضور پیدا نکرد و به گفته شد تا به رغم نبود شاهد عینی حین ماجرا اما از همسایه‌ها برای شنیدن صدای درگیری استشهاد جمع کنم.

تاکنون سه شاهد زن و یک مرد استشهاد را امضا کرده‌اند. حال در این مرحله چند سؤال دارم: 1) آیا این تعداد نفرات برای استشهادیه کافی است؟ 2) آیا در دادگاه می‌توانم با استناد به این استشهادیه و نامه پزشکی قانونی حرف خود را ثابت کنم؟ 3) با توجه به این‌که در حال حاضر آشتی کردیم ولی مشکل همچنان حل‌نشده مانده تا چه مدت می‌توانم پرونده را پیگیری نکنم و دست نگه ‌دارم در صورتی‌که می‌خواهم بایگانی شود تا برای روز مبادا آن را داشته باشم و بتوانم به آن استناد و پیگیری کنم؟ 4) آیا در صورتی‌که رأی دادگاه به نفع من باشد می‌توانم به‌واسطه آن حق طلاق را کسب کنم با توجه به این‌که برای بار اول شکایت کرده‌ام؟ 5) لازم به ذکر است که من در طی این جریان محل زندگی را ترک نکردم و با شوهرم در یک مسکن زندگی می‌کنم، آیا در حال حاضر و پیش از صدور رأی دادگاه می‌توانم از خانه خارج و در خانه پدرم ساکن بشوم چون مدام با استرس و اضطراب مواجه هستم؟

پاسخ:

١- برای اثبات کلیه جرایم نیاز به دو شاهد هست؛ هر چند که قاضی می‌تواند بر اساس شهادت یک گواه یا وجود برخی امارات تصمیم مقتضی بگیرد. در رابطه با جرح تحت شرایطی می‌توانید با سوگند دیه را ثابت نمایید.

٢- تنها صرف استشهادیه کافی نیست؛ بلکه شهود لزوماً باید در محکمه حاضر شوند. در صورتی‌که ایشان شخصاً حاضر به حضور در دادسرا نبودند، نام و آدرس ایشان را اعلام کنید؛ دادسرا ایشان را احضار خواهد کرد.

٣- تا یک سال می‌توانید از دادسرا تقاضای ترک تعقیب نمایید.

۴- سوء رفتار زوج در صورتی‌که تداوم داشته باشد می‌تواند دلیلی برای اجبار زوج به طلاق تلقی شود که احراز آن با مقام قضایی است.

۵- اگر ثابت نمایید وجود شما در منزل زوج خوف جانی یا حیثیتی برای شما در بر خواهد داشت، اجباری به زندگی در منزل زوج نخواهید داشت.

پرسش: مستأجر بنده این ماه وقتش تموم می‌شه و باید ملک رو تخلیه کند ولی هفت ماه که کرایه نداده پول رهن دست من دو میلیونه الآن می‌جوام شکایت کنم پول کرایه‌های عقب‌افتاده به‌اندازه دو میلیون می‌شه الآن من باید چکار کنم پول رهن رو باید به حساب دادگاه بریزم یا می‌تونم نریزم چند روزه می‌تونم حکم تخلیه بگیرم؟

پاسخ: معمولاً مراجعه به مرجع قضایی در این موارد زمانی است که مستأجر با پایان یافتن مهلت قراردادش اقدام به تخلیه ملک ننماید، لذا در صورتی‌که مستأجر با پایان مدت اجاره‌اش اقدام به تخلیه ملک بنماید و بر بدهکار بودن خود نیز اذعان داشته باشد، دیگر مراجعه به مراجع قضایی ضروری نمی‌باشد. لذا شما با احتساب اجاره‌های معوقه و سایر هزینه‌ها و کسر آن از مبلغ ودیعه می‌توانید بدون مراجعه به شورای حل اختلاف مشکل را حل نمایید.

اما چنان‌چه مستأجر خلاف آن‌چه گفته شد، عمل نمود، شما با سپردن مبلغ ودیعه به شورای حل اختلاف می‌توانید تخلیه و نیز اجاره‌های معوقه خود به انضمام دیرکرد و هزینه‌های دادرسی را از وی مطالبه نمایید. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *