پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۸ دی ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

مصدوم تصادف چه خساراتی را میتواند از مقصر طلب کند؟

410108166

پرسش: من در تاریخ 10/02/95 تصادف کردم که براثر تصادف پام شکسته و 8 ماه طول درمان کشیدم حالا سؤال بنده در این‌جاست که براثر تصادف گوشی یک نیم میلیونی بنده شکسته آیا من می‌توانم هزینه گوشی و هزینه‌هایی که طی این مدت کرده‌ام و هزینه که در آینده برای بیرون آوردن پلاتین خواهم کرد و برای مدت استراحت پزشکی و از کار اخراج شدنم ادعای خسارت کنم و چون من این هزینه‌ها رو با سه بیمه گفتم و از بیمه گفتن که ما فقط برای شکستن پا دیه پرداخت می‌کنم اون هزینه‌ها رو از شخص مقصر طلب کن منم به شخص مقصر اعلام کردم که ایشان حاضر به پرداخت خسارت نشدن آیا من می‌توانم برای مطالبه هزینه‌ها شکایت حقوقی بکنم؟

پاسخ: امکان مطالبه خسارات وارده به وسایل شما در هنگام تصادف مانند تلفن همراه، ساعت … وجود خواهد داشت. هم‌چنین می‌توانید اجرت‌المثل ایامی که به‌واسطه شکستگی پا در شغل خود حاضر نبوده‌اید را نیز بگیرید. چنان‌چه خواسته‌های بیش‌تری دارید، می‌توانید در دادخواست خود ذکر نمایید تا قاضی مربوطه نسبت بدانها تعیین تکلیف نماید.

مدیر ساختمان میتواند گاز واحدی که هزینهها را نمیپردازد، قطع کند

پرسش: بنده مدیر ساختمان هستم طبقه اول شارژ ماهانه صد هزار تومان را نمی‌دهد و 24 ماه معادل 400/22 بابت شارژ بدهکار است و نمی‌دهد. آپارتمان متعلق به مادرش است و ایشان خارج زندگی می‌کنند. یک سال پیش به شورا شکایت کردم و بعد از یک سال هفته پیش رأی به محکومیت ایشان به 200/1 برای یک سال داده‌اند. برای یک سال دیگر باید چه کنم

پاسخ: در صورت خودداری مالک یا مستأجر یا استفاده‌کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک، مدیر ساختمان مراتب را از طریق اظهارنامه به او ابلاغ می‌کند و اگر ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی‌اش را پرداخت نکند، مدیر ساختمان می‌تواند از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و غیره به او خودداری کند.

لازم به توضیح است که منظور فقط خدمات مشترک است. پس اگر برق یا آب، اختصاصی مالک امتناع کننده از هزینه شارژ باشد، مدیر نمی‌تواند آن را قطع کند. برای قطع خدمات مشترک باید به دو نکته توجه داشت:

1- برگ اظهارنامه برای امتناع کننده از طریق دادگستری فرستاده شود و ده روز از تاریخ ابلاغ آن گذشته باشد و مالک یا مستأجر از پرداخت شارژ امتناع کند.

2- مدیر ساختمان فقط حق قطع خدمات مشترک را دارد نه خدمات اختصاصی را؛ بنابراین اگر مدیر ساختمان بدون رعایت مراتب بالا خدمات مشترک را قطع کند، خودش قابل‌تعقیب بوده و ازنظر کیفری به‌عنوان ممانعت از اجرای حق به مجازات حبس محکوم می‌شود.

حال اگر مالک یا مستأجر علیرغم قطع خدمات مشترک بازهم از پرداخت بدهی‌اش امتناع کرد، مدیر ساختمان به اداره ثبت محل وقوع آپارتمان مراجعه و اداره ثبت بر مبنای اظهارنامه ابلاغ‌شده که از آن سخن گفتیم، علیه شخص امتناع کننده اجراییه صادر می‌کند.

به نظر می‌رسد درصورتی‌که قطع خدمات مشترک ممکن یا مؤثر نباشد، مدیر ساختمان می‌تواند به دادگاه عمومی حقوقی دادخواست بدهد. دادگاه به این‌گونه شکایتها خارج از نوبت رسیدگی می‌کند و واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجموعه ارائه می‌شود، محروم می‌کند و تا دو برابر مبلغ بدهی او را به نفع مجموعه جریمه خواهد کرد.

لازم به ذکر است برای اعتراض به نظر مدیر ساختمان، ظرف ده روز پس از ابلاغ اظهارنامه به مالک در دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع آپارتمان می‌توان به این امر اعتراض نمود و دادگاه به این اعتراض خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی رسیدگی می‌کند و رأی دادگاه قطعی است. در مواردی که خدمات مشترک قطع می‌شود و رسیدگی سریع به اعتراض مالک یا مستأجر ممکن نباشد، چنان‌چه دلایل معترض قوی بود، دادگاه دستور متوقف ماندن تصمیم قطع خدمات مشترک را صادر خواهد کرد. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *