پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

پرسش وپاسخ

پرسش: مالک اتومبیلی با بنده که عابر پیاده بودم برخورد می‌کند و مجروح می‌شوم، برای دریافت خسارت وارده به خود چه اقدامی باید انجام دهم؟

پاسخ: با توجه به این‌که عابر بخواهد از چه راهی خسارتش را مطالبه کند، پاسخ متفاوت است

اگر زیان‌دیده (عابر) بخواهد از طریق بیمه شخص ثالث خودرو مطالبه خسارت کند، دیگر تقصیر او تأثیری در استحقاق دریافت خسارت ندارد؛ مثلاً چراغ سبز بوده و عابر از خیابان عبور کرده؛ بیمه مسؤولیت ناشی از تصادمات رانندگی، صرف‌نظر از تقصیر یا عدم تقصیر زیان‌دیده، خسارات جانی یا مالی وارد بر او را جبران می‌کند؛ بنابراین، عابر بهتر است از این طریق جبران خسارت کند. حتی اگر راننده بیمه نداشته باشد، شرکت بیمه مکلف است که خسارت فرد آسیب‌دیده را ابتدا پرداخت‌نموده و سپس علیه فرد مقصر شکایت و تمام هزینه‌های پرداختی و ضرر و زیان را مطالبه کند.

ماده 504 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 مقرر می‌دارد: «هرگاه راننده‌ای که با داشتن مهارت و سرعت مجاز و مطمئن و رعایت سایر مقررات در حال حرکت است در حالی‌که قادر به کنترل وسیله نباشد و به کسی که حضورش در آن محل مجاز نیست، بدون تقصیر برخورد نماید، ضمان منتفی و در غیر این صورت راننده ضامن است».

اما اگر عابر بخواهد از مجرای مقررات مدنی و مسؤولیت مدنی اقدام کند، ممکن است تقصیر او برایش دردسرساز شود و مانع استحقاق دریافت خسارت باشد. به استناد ماده 526 قانون جدید مجازات اسلامی، «هرگاه دو یا چند عامل، برخی به مباشرت و بعضی به تسبیب و باواسطه، در وقوع جنایتی مؤثر باشند، عاملی که جنایت مستند به اوست ضامن است. هم‌چنین در صورتی‌که جنایت مستند به تمام عوامل باشد به‌طور مساوی، ضامن هستند، مگر این‌که تأثیر رفتار مرتکبان، متفاوت باشد که در این صورت، هر یک به میزان تأثیر رفتارشان مسؤول هستند.» طبق قانون جدید، دست قاضی برای افکندن بار مسؤولیت بر دوش عابر یا متصرف خودرو حسب مورد باز است. پس انتخاب این راه برای جبران خسارت، اطمینان‌بخش نیست.

پرسش: بنده مدیر یک ساختمان هستم بعضی از مالکان در جلسات مجمع عمومی آپارتمان غیبت می‌کنند تکلیف آنها نسبت به مصوبات آن جلسه چیست؟ و چه کسی باید برای حضور افراد در مجمع عمومی از‌ مالکان دعوت کند؟

پاسخ: بعد از ارسال دعوت‌نامه به مالکان برای حضور در جلسه مجمع عمومی ممکن است همگی آنها نتوانند یا نخواهند در جلسه حاضر شوند. در صورت حضور نیافتن برخی از مالکان، مصلحت شرکا و نظم ساختمان ایجاب می‌کند که شرکای غایب تابع تصمیم حاضران باشند تا به دلیل عدم حضور عده‌ای از مالکان اداره ساختمان دچار وقفه و تعطیلی نشود؛ بنابراین جلسه با حضور اکثریت لازم رسمیت می‌‌یابد، تصمیمات آنها برای همه از جمله مالکان غایب نیز طبق ماده 13 آیین‌نامه اجرایی، الزامی خواهد بود. بر اساس تبصره ماده ١٢ آیین‌نامه اجرایی، تصمیمات متخذه مجمع باید ظرف 10 روز به‌وسیله مدیر یا مدیران به مالکان غایب اطلاع داده شود.

و در مورد بخش دوم پرسش شما در قانون مشخص نیست که چه کسی دعوت از مالکان را جهت شرکت در مجمع عمومی بر عهده دارد. آیا هر یک از مالکان می‌توانند با ارسال دعوت‌نامه، مجمع عمومی را تشکیل دهند، یا تعداد مشخصی از مالکان این وظیفه را بر عهده‌ دارند؟ با توجه به این‌که در قانون تملک آپارتمانها و آیین‌نامه اجرایی آن به نکات فوق اشاره نشده است، مالکان می‌توانند به‌موجب قراردادهای خصوصی یا اصطلاحاً توافقنامه‌ای که امضا می‌کنند نقص قانون را برطرف کنند که معمولاً هم این اقدام به‌طور شفاهی انجام‌شده و این وظیفه بر عهده مدیر ساختمان قرار می‌گیرد.

منبع: مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *