هشدار پلیس فتا به مردم و بانکها درباره برداشتهای غیرمجاز از حسابهای بانکی

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۵ دی ۱۳۹۵


هشدار پلیس فتا به مردم و بانکها درباره برداشتهای غیرمجاز از حسابهای بانکی

هشدار پلیس فتا به مردم و بانکها درباره برداشتهای غیرمجاز از حسابهای بانکی

130484379

رئیس پلیس سایبری کشور با اشاره به اینکه تحولات فضای مجازی بهسرعت اتفاق میافتد، از تغییر جرم و نوع مجرمان در عصر اینترنت خبر داد و گفت: فضای مجازی، فضای مجازی صرف نیست بلکه واقعیت مجازی است؛ امروز هر اتفاقی که در فضای حقیقی میافتد در فضای مجازی نیز به وقوع میپیوندد ولی حجم بالای خسارت ناشی از جرایم دراین محیط تبعات بهمراتب گستردهتری به دنبال دارد؛ بهعنوانمثال اگر توان یک سارق حرفهای دزدیدن مقداری پول از تنها یک شعبه بانک باشد، یک هکر حرفهای میتواند در چشم به هم زدنی میلیاردها تومان را جابهجا کند.

وی بابیان این‌که برداشتهای غیرمجاز از حسابهای بانکی همچنان جزء بالاترین آمار جرایم سایبری کشور قرار دارد و در حال حاضر بیش از ۳۶۰میلیون کارت‌بانکی در سراسر کشور توزیع‌شده است و در دست مردم به‌طور متوسط بیش از ۴ تا ۵ کارت‌بانکی وجود دارد، اظهار داشت: بانکها نقش بسیار اساسی در جلوگیری از بروز و کاهش وقوع این‌گونه جرایم دارند و می‌توانند با پیاده‌سازی آخرین استانداردهای امنیتی بستر بسیاری از سرقتها و کلاه‌برداریهای صورت گرفته دراین حوزه را کاهش دهند.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: بیش از ۳۴ درصد پرونده‌های متشکله از بدو تأسیس پلیس فتا تاکنون مربوط به برداشتهای بانکی است که برخی از این پرونده‌ها تا ۲۵۰۰ نفر مال‌باخته (تنها در یک پرونده) داشته‌اند و این آمار بالای تشکیل پرونده، نشان از ضرورت حساس شدن بانکها به افزایش سطح استاندارد‌های امنیتی و ارتقای سطح تعامل و همکاری با پلیس فتا را نشان می‌دهد که دراین راستا هم‌چنین افزایش ضریب دقت مردم در حفظ اطلاعات بانکی خود نیز مورد تأکید است. رئیس پلیس فتا بابیان این‌که فرایند ارتقای امنیت یک کار گروهی است، بیان داشت: از مردم می‌خواهیم بیشتر به مقوله امنیت توجه کنند و اطلاعات روی کارت، رمز اول و دوم کارت خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و در حفظ و نگهداری اطلاعات بانکی خود بیشتر دقت کنند و امیدواریم بانکها نیز با گام برداشتن بیشتر در حوزه امنیت، دست مجرمان را در ارتکاب جرایم ببندند. هادیان فر ضمن بیان این‌که ناآگاهی و سهل‌انگاری کاربران هنگام استفاده از دستگاههای کارت‌خوان «POS » سوءاستفاده شیادان و کلاه‌برداران را موجب می‌شود، اظهار داشت: متأسفانه دستگاههای کارت‌خوان به‌طورکلی در اختیار و در خدمت فروشنده هستند و نه خریدار، این دستگاهها بیشتر در داخل گیشه فروشنده قرار دارند به‌نوعی که خریدار اصلاً به آن دسترسی ندارد درحالی‌که برحسب دستورالعملهای ابلاغی به اصناف این دستگاه باید در دسترس مشتری باشد لذا توصیه می‌شود خریداران هیچ‌گاه رمز خود را به فروشنده اعلام نکنند و عملیات ورود رمز را خود شخصاً انجام دهند و در هنگام خرید اجازه ندهند که کارت از دیدشان خارج شود.

این مقام ارشد انتظامی بابیان این‌که مجرمان فضای مجازی با تکنیکهای مهندسی اجتماعی اقدام به سرقت اطلاعات کاربران و برداشتهای غیرمجاز از حسابهای بانکی طعمه‌های خود می‌کنند، اظهار داشت: طراحی صفحات جعلی (فیشینگ) یکی از مهم‌ترین نمونه‌های شگردهای کلاه‌بردارانه در فضای مجازی به‌حساب می‌آید؛ بنابراین ضروری است کاربران فضای مجازی خریدهای اینترنتی خود را از سایتهای معتبر و مهم و دارای نماد الکترونیکی اعتماد انجام دهند.

وی با تأکید بر این‌که شهروندان موقع انجام عملیات اینترنتی بانکی باید رایانه‌شان را به سیستم‌عامل و آنتی‌ویروس به‌روز مجهز کنند و مطمئن شوند که از درگاه اصلی بانک https استفاده می‌کنند، بیان داشت: در خریدهای آنلاین باید دقت داشته باشید در دام فیشرها (طراحان صفحات جعلی) گرفتار نشوید، این افراد صفحات جعلی شبیه به صفحه اصلی ایجاد کرده و به دنبال سرقت اطلاعات مهم کاربران که عمدتاً اطلاعات بانکی است، هستند. رئیس پلیس فتا ناجا یکی دیگر از شگردهای مجرمان سایبری را استفاده از تماس تلفنی یا پیامک تحت عنوان این‌که «شما برنده‌شده‌اید» عنوان کرد و گفت: کلاه‌برداران با مهندسی اجتماعی سعی می‌کنند با عناوینی مانند مبلغی که شما برنده‌شده‌اید در کارت شما قرار دارد و حتماً اشتباهی صورت گرفته که مبلغ را دریافت نکرده ا ید…” فرد را وادار می‌کنند که جلوی ATM(دستگاه عابر بانک) برود و با تغییر زبان عابر بانک شرایطی به وجود می‌آورند که فرد با دست خود رمز اول و دوم و مشخصات اطلاعات روی کارت خود را تلفنی به مجرم بدهد، دراین راستا بلافاصله سارقان با دریافت این اطلاعات، نسبت به تغییر رمز اقدام و تحت عنوان خریدهای اینترنتی و یا جابه‌جایی پول مبادرت به سرقت کل موجودی افراد می‌کنند.

هادیان فر در توصیه به شهروندان تأکید کرد: تحت هیچ شرایطی اطلاعات روی کارت، ۲ccv تاریخ انقضا و رمز اول و دوم خود را در اختیار دیگران قرار ندهید؛ حتماً سرویس دریافت پیامک بانکی خود را فعال کنید تا از تراکنشهای حساب خود مطلع شوید و دست مجرمان را در ارتکاب جرایم ببندید؛ رسیدهای خود از تراکنش حساب یا تغییر رمز دوم و اطلاعات مربوط به تراکنش را با دقت امحا کنید. وی در ادامه افزود: اگر فردی شما را زیر نظر دارد ATM دیگری انتخاب کنید؛ اگر دستگاه عابر بانک کارتتان را برنمی‌گرداند موضوع را به بانک گزارش دهید؛ مراقب اسکیم (کپی کردن) کردن کارتتان که ممکن است توسط فروشندگان سیار رستورانها، پارکینگها و پمپ بنزینها ممکن است رخ دهد، باشید؛ اجازه ندهید تا از پشت کارتتان با استفاده از دستگاه جانبی کنار pos فتوکپی بگیرند.

رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به این‌که تعامل و همکاری بیش‌تر بانکها به‌عنوان بخش مهمی از اقتصاد کشور که سرمایه مردم را امانت‌دار هستند با پلیس فتا باید بیشتر از گذشته صورت پذیرد، بیان داشت: توجه به امنیت بانکداری الکترونیک می‌تواند باعث افزایش آرامش در شهروندان شود و همان‌طور که بارها تأکید کرده‌ایم تأمین امنیت یک فرایند است که در پی تعامل و همکاری همه سازمانها و نهادها و مردم ایجاد خواهد شد. این مقام ارشد انتظامی ابراز امیدواری کرد که با افزایش تعامل سه‌جانبه بین بانکها، پلیس فتا و مردم در آینده‌ای نزدیک شاهد امنیت بیش‌تری دراین زمینه خواهیم بود. رئیس پلیس سایبری کشور از شهروندان خواست تا در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک، آن را از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی‌ گزارش کنند. هادیان فر در ادامه سخنانش به کمرنگ شدن ضریب حساسیت رسانه ملی به موضوع پیشگیری از تهدیدات فضای مجازی اشاره کرد و بر ارتقای آموزش به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم رسانه ملی تأکید کرد و گفت: اطلاع‌رسانی در کاهش وقوع جرایم سایبری تأثیر به سزایی دارد و ضروری است تعامل و همکاری رسانه ملی با پلیس قوی‌تر از قبل شود تا آسیب‌پذیری مردم درزمینهٔ جرایم سایبری خصوصاً کلاه‌برداریهای بانکی با کاهش روبه‌رو شود.

وی عدم وجود آگاهی را زمینه‌ساز به وجود آمدن بستر بسیاری از جرایم سایبری به‌ویژه سرقت کارت‌بانکی و افزایش تعداد پرونده‌های تشکیل‌شده دراین زمینه دانست و خواستار افزایش حساسیت رسانه ملی به این موضوع مهم شد.

رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به این‌که رسانه ملی به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم در انتقال مفاهیم و هشدارهای اجتماعی نقشی اساسی را بر عهده دارد، به کاهش پخش کلیپها و انیمیشنهایی هشداری و آموزشی پلیس درزمینه تهدیدات فضای مجازی در رسانه ملی اشاره کرد و گفت: از رسانه ملی توقع می‌رود تا درزمینه ایجاد امنیت مشارکتی فعالانه داشته باشند تا در سایه این اقدام تعداد کمتری از مردم به دلیل ناآگاهی به دام کلاه‌برداران و سارقان هویت مجازی بیافتند. این مقام ارشد انتظامی ضمن اشاره به این‌که کلیپهای تهیه‌شده در حوزه تهدیدات فضای مجازی با محوریت وقوع بیش‌ترین جرایم فضای مجازی ساخته‌شده، بیان داشت: این کلیپها دارای بار آموزشی و زمینه‌ساز بالا رفتن دانش رسانه‌ای مردم بوده و باعث کاهش وقوع جرایم سایبری در کشور می‌شود لذا ارتقای آموزش و نهادینه کردن فرهنگ به‌عنوان یکی از اولویتهای رسانه ملی همیشه مطرح است. هادیان فر در خاتمه سخنانش از برگزاری «دومین نشست پی‌جویی کارآمد و مؤثر جرایم سایبری» در شانزدهم و هفدهم آذرماه سال جاری با مشارکت و همکاری قوه قضاییه، دادستان کل کشور در ساختمان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا خبر داد و گفت: اهداف برگزاری این نشست توسعه و همکاری دستگاه قضا با پلیس سایبری کشور در راستای مقابله همه‌جانبه با جرایم و مجرمان سایبری و حفظ حریم خصوصی کاربران است. منبع: تسنیم

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *