هدف قوه قضاییه سلب استقلال وکلا نیست

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۹ اسفند ۱۳۹۵


هدف قوه قضاییه سلب استقلال وکلا نیست

معاون حقوقی قوه قضاییه:

 

هدف قوه قضاییه سلب استقلال وکلا نیست

 

 

644487615

معاون قوه قضاییه نهادینه نشدن فرهنگ وکالت در جامعه را بهعنوان یک چالش بیان کرد و با ارائه راهکاری در این خصوص، گفت: نیاز است دستگاههای نظارتی وکلایی که این حرفه را با تجارت اشتباه گرفتهاند، شناسایی کرده و افراد قابل اصلاح را سعی بر اصلاحشان داشته باشند و افراد غیرقابل اصلاح را از بدنه جامعه وکالت جدا کنند.

وی با بیان این‌که رسالت وکلا دفاع از عدالت و حق است و وکلا به همین دلیل مورد احترام مردم بوده و هستند؛ اقدام متفکران و عدالت‌خواهان برای اجرای عدالت را اصلی اساسی دانست و اظهار کرد: در شرع مقدس نیز عدالت دارای جایگاه بوده و هدف از ارسال انبیا هم اجرای عدالت است.

خداییان معیار تقوا را عدالت دانست و این‌که وکیل و قاضی دو بال فرشته عدالت هستند را تنها یک شعار ندانست و افزود: اگر هدف وکیل و قاضی اجرای عدالت باشد مطمئناً حکم صادره به‌حق و نتیجه آن اجرای عدالت و ایجاد امنیت
خواهد بود.

وی با بیان این‌که احترام به وکیل و قاضی در جامعه به دلیل رسالتی است که بر عهده آنهاست؛ بیان کرد: یک وکیل نسبت به موکلش تعهد دارد که از حق او دفاع کند. معاون حقوقی قوه قضاییه با بیان این‌که درصورتی‌که لغزشی در ما باشد منجر به مجازات فردی بی‌گناه و یا عدم رسیدن فردی به حقش می‌شود، ادامه داد: با اعلام حکمی که موجب اعدام، حبس‌ و سلب آزادی یک انسان می‌شویم در پیشگاه خدا مسؤول خواهیم بود. وی با تأکید بر این‌که کار وکلا و قضات بسیار مهم است، ادامه داد: تا زمانی که بر محور عدالت حرکت کرده؛ در جلسه محاکمه خالی از حب و بغض باشیم و آزادانه و بدون ترس برای احقاق حق تلاش کنیم می‌توانیم جایگاه وکالت را ارتقا دهیم. خداییان خاطرنشان کرد: اگر از هدف اجرای عدالت دور شویم نه‌تنها خدمتی به جایگاه نکرده‌ایم بلکه احترامی که مردم قائل هستند نیز خدشه‌دار می‌شود.

وی با بیان این‌که امروز نهاد وکالت با چند چالش مواجه است، اولین چالش را برخی از وکلا عنوان کرد که وکالت را با تجارت اشتباه می‌گیرند و فقط مباحث اقتصادی را می‌بینند. معاون حقوقی قوه قضاییه با تأکید بر این‌که وکلایی که وکالت را متوجه دستمزد می‌دانند، نمی‌توانند به هدف ترسیم‌شده برسند، تصریح کرد: در مجموعه بزرگ وکلا اگر تنها یک مورد این‌چنینی وجود داشته باشد، باعث لطمه به جایگاه وکالت خواهد شد. وی افزود: نگاه مردم نسبت به وکلا چالش دیگری است؛ کسی که به وکیل مراجعه کرده و قرارداد منعقد می‌کند، انتظار دارد حتماً وکیل در کارش موفق باشد و در غیر این صورت مورد اعتراض شدید موکل قرار می‌گیرند. خداییان نهادینه نشدن فرهنگ وکالت در جامعه را چالشی دیگر دانست و ادامه داد: هنوز مردم باورشان نشده کار حقوقی یک کار تخصصی بوده که نتیجه آن وجود 15 میلیون پرونده در دستگاه قضا شده است.

 لزوم شناسایی وکلای تاجر پیشه

خداییان با ارائه راهکارهایی در این خصوص، خاطرنشان کرد: نیاز است دستگاههای نظارتی وکلایی که این حرفه را با تجارت اشتباه گرفته‌اند شناسایی کند و افراد قابل اصلاح را سعی بر اصلاحشان داشته باشند و افراد غیرقابل اصلاح را از بدنه جامعه وکالت جدا کنند.

وی یادآور شد: تشکیل جلسات هم‌اندیشی با قضات، تعامل و ارتباط موجب مبارزه با تفکر و نگاه تجارتی به این حرفه می‌شود.

معاون حقوقی قوه قضاییه با تأکید بر این‌که مردم باید به این باور برسند که کار حقوقی هم تخصص می‌خواهد، اظهار کرد: باید وکیل خانواده داشته باشیم.

 هدف قوه قضاییه سلب استقلال وکلا نیست

معاون حقوقی قوه قضاییه به تهیه لایحه جامع وکالت اشاره کرد و افزود: در برنامه پنجم تکلیفی بر دوش قوه قضاییه گذاشته‌شده و لایحه جامع وکالت به دولت ارسال شد؛ دولت تغییراتی در کانون وکلا ایجاد کرد که وکلا فریاد زدند استقلال وکلا بربادرفته که این‌طور نبود.

وی با تأکید بر این‌که هدف قوه قضاییه سلب استقلال وکلا نیست، تصریح کرد: هدف این بود بهترینها را انتخاب کنیم و هرکسی جذب نشود؛ شرایط و هیأتهایی برای انتخاب گذاشته شد و لایحه به مجلس رفت اما در مجلس رأی نیاورد.

خداییان ادامه داد: در لایحه پیش‌بینی شد که کانون وکلا و مرکز مشاوران ادغام شود و نظام یکپارچه بر همه حاکم باشد که رد شد.

معاون حقوقی قوه قضاییه با بیان این‌که بسیاری از پرونده‌ها دعاوی واهی هستند، در ادامه با مهم دانستن تخصصی کردن در وکالت و قضاوت، گفت: درصورتی‌که تخصصی کردن در وکالت و قضاوت صورت گیرد وکلا نیز به قوانین و مقررات مسلط می‌شوند. منبع: حمایت

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *