نرخ جرایم سایبری نسبت به میزان فعالیت های مجازی، پایین است

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵


نرخ جرایم سایبری نسبت به میزان فعالیت های مجازی، پایین است

وزیر دادگستری تشریح کرد:

نرخ جرایم سایبری نسبت به میزان فعالیت های مجازی، پایین است

 

 

وزیر دادگستری گفت: نباید اجازه دهیم کنترل و مدیریت فضای سایبر در اختیار سازندگان آن قرار گیرد و باید آن را به نحو صحیحی کنترل کنیم.

حجت‌‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در حاشیه همایش ملی ‌رویارویی با جرایم سایبری، چالشها و راهکارها و در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش جرایم سایبری و مجازاتهای بازدارنده این جرایم، اظهارکرد: از نظر اندازه، عدد مطلق جرایم سایبری افزایش یافته است، اما این تخلفها به نسبت فعالیتی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد، پایین است. وزیردادگستری با اشاره به این‌که خوشبختانه طی 5 سال گذشته، پلیس فتا رشد خوبی داشته است، گفت: یکی از مشکلات فضای‌ مجازی ناشناختگی آن است که با برگزاری این همایشها در پی آن هستیم که فضای مجازی شفافت‌تر بیان شود و هم‌چنین به توسعه جرم‌انگاری فکر نمی‌کنیم، زیرا توسعه عناوین‌مجرمانه به کاهش جرم کمکی نکرده است. وی ادامه داد: فضای سایبر بیش‌تر از ایجاد ضرر، نفع‌رسان است به شرطی که از این فضا خوب استفاده کنیم و نگذاریم دانش آن در انحصار تولیدکنندگان آن باشد و فضای مجازی باید بومی شود. به گزارش خبرگزاریها، وزیردادگستری بیان کرد: نباید اجازه دهیم کنترل و مدیریت فضای سایبر در اختیار سازندگان آن قرار گیرد و باید آن را به‌نحو صحیحی کنترل کنیم.

کوتاهی در تدوین لوایح حوزه سایبری

پورمحمدی هم‌چنین طی سخنانی در همایش ملی ‌رویارویی با جرایم سایبری، چالشها و راهکارها»، اظهارکرد: چندسال پیش اعلام شد که دادگستری نسبت به جرایم سایبری مطالعاتی داشته باشد و اگر لوایح پیشنهادی دارد، به پلیس فتا ارائه دهد که متأسفانه در این زمینه از جانب ما کوتاهی صورت گرفت. وی با بیان این‌که برای پیشرفت کشور باید با قدرت و در اوج در فضای سایبر حضور داشته باشیم، گفت: فضای مجازی اکنون، فضای حاکم است چراکه در جهان اکنون حدود 3 میلیارد و 700 میلیون و در ایران حدود 45 میلیون نفر کاربر فضای مجازی هستند.

ضرورت رعایت حریم خصوصی افراد در فضای مجازی

وزیردادگستری با بیان این‌که اکنون ضریب نفوذ اینترنت در کشور 57 درصد است، خاطرنشان‌ کرد: زمانی که از منظر جرم‌شناسی و مبارزه با آسیبها در این فضا رو به رو می‌شویم، فضای تاریک و مبهم در ذهنمان غلبه پیدا می‌کند و هرکس از منظر خود به این فضا می‌نگرد. پورمحمدی با بیان این‌که دنیای سایبر بخشی از حقیقت هستی است، افزود: زمانی که با چالشها و آسیبهای فضای مجازی رو‌به‌‌رو می‌شویم، باید عظمت مسیر را در نظر بگیریم؛ رهبر انقلاب فرمودند که اگر رهبر نبودم در فضای‌مجازی کار می‌کردم؛ این مطلب به این معنا است که نگاه مثبت، روشن و باز نسبت به این فضا وجود دارد.

وی با بیان این‌که نمی‌توان دست روی دست گذاشت و شاهد افزایش جرم بود، تصریح کرد: این فرآیند را باید با یک خروجی منطقی تحلیل کنیم؛ در واقع هر تکنولوژی می‌تواند ابزاری کنترلی خود را بسازد که باید جلساتی با متخصصان سخت‌افزار، نرم‌افزار و کارشناسان حوزه کامپیوتر برگزار و از آنها نیز کمک بگیریم. وی با بیان این‌که کشور اگر می‌خواهد امنیت و پیشرفت داشته باشد باید توسط فناوری و تکنیک اتفاق بیفتد، گفت: ما جرم‌انگاری کردیم که جامعه را اصلاح کنیم. جرم انگاری بیش‌تر شده، متهم بیش‌تر شده، پرونده بیش‌تر شده و باز هم می‌گویم که جرم بیش‌تر شده است، این یعنی این چرخه معیوب است. آمار این روند تخلف و جرم را در کشور خودمان بررسی کنیم، هر سال جرم‌انگاری کردیم ، باید کاهش پیدا می‌کرد، اما بیش‌تر شده، با این برخورد به حل مشکلات نمی‌رسیم، باید با جرم‌انگاری کمتر بهبود و سلامت اجتماعی را برای جامعه‌مان فراهم کنیم.

تعریف برخورد قضایی با جرایم سنتی در فضای مجازی

هم‌چنین حسین میرمحمد صادقی دبیر اولین همایش ملی رویارویی با جرایم سایبری در این همایش گفت: برخورد قضایی با جرایم سنتی که در فضای مجازی رخ می‌دهد، یک تعریف جدید لازم دارد. وی اظهار کرد: نقطه آغاز همایش از تیر ماه سال۹۵ استارت خورد و ۱۸0مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و ۲۴ مقاله نیز به صورت سفارشی از اساتید فن‌آوری اطلاعات گرفته شد. صادقی افزود: اینترنت انقلاب عظیمی در دنیای ارتباطات ایجاد کرده است، فضای مجازی بسیار واقعی است و پنجمین قلمرو و محل فعالیت مردم و دولتها فضای سایبر است، باید فعالیتهایی که در این فضا انجام می‌شود پیش‌گیرانه باشد. دبیر‌ برگزاری همایش اقدامات مجرمان سایبری را به سه دسته تقسیم کرد و افزود: اول اقدامات مجرمانه فیزیکی و سنتی که به همان شکل در فضای سایبری دنبال می‌شود. افترا، فحاشی و تهدید همان جرایمی است که در فضای واقعی هم وجود دارد و جزو جرایم سنتی محسوب می‌شود. میرمحمد صادقی اظهار کرد: در فضای سایبر شاید رفتاری گسترش پیدا کند که در فضاهای دیگر معنایی ندارد مثل هک کردن. هیچ‌کس نمی‌تواند طرفدار برخوردهای سرکوبگرانه باشد و از طرف دیگر نمی‌تواند طرفدار رها کردن فضا و عدم مدیریت آن بشود. منبع: حمایت

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *