افشای جاسوسی‌های سوئیس از آلمان عامل تشدید تنش‌ها میان برن-برلین

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶


افشای جاسوسی‌های سوئیس از آلمان عامل تشدید تنش‌ها میان برن-برلین

روزنامه “ویرتشافتز ووخه” آلمان در مطلبی نوشت مسئله جاسوسی های مالیاتی سوئیس از آلمان ابعاد تازه ای پیدا کرده و جزئیات جدیدی درباره آن افشا شده است.

مقام های آلمانی اخیرا از بازداشت یک جاسوس سوئیسی در کشورشان خبر داده اند. مقام های آلمانی تصور می کنند که یک عامل نفوذی در یک مرکز دولتی برای سوئیس جاسوسی می کرده است. این مرکز دولت آلمان تحقیقاتی درباره فرار مالیاتی شهروندان آلمانی انجام می داده است.

به گزارش رسانه های آلمانی مقام های این کشور می گویند این فرد که “دانیل ام” نام داشته را در هتلی در فرانکفورت بازداشت کرده اند. مقام های آلمانی مظنون هستند که این شخص از بازرسان مالیاتی این کشور جاسوسی می کرده است.

گزارش شده که شخص بازداشت شده از دستگاه اطلاعاتی سوئیس فهرستی از بازرسان مالیاتی آلمان را گرفته بود و با استفاده از ارتباطاتش در آلمان روی این افراد تحقیق می کرد.

حالا روزنامه ویرتشافتز ووخه در مطلبی نوشته است است که گویا دولت سوئیس از این عملیات جاسوسی علیه آلمان اطلاع داشته است.

“یولی مورر”، وزیر دارایی سوئیس که از سال 2009 تا 2015  وزیر مربوط به دفاع و حفاظت مدنی و از مقامات ارشد سازمان اطلاعات داخلی سوئیس NDB بوده است در گفتگو با یک روزنامه چاپ این کشور اعلام کرده است که درباره عملیات جاسوسی “دانیل ام” علیه بازرسان مالیاتی آلمان اطلاع داشته است.

“دانیل ام” که به اتهام جاسوسی در آلمان بازداشت شده است متهم است که از سال 2012 تا حداقل پایان 2015 از مقامات مالیاتی در ایالت نوردراین- وستفالن جاسوسی می کرده است.

وزیر دادگستری آلمان از انجام تحقیقات کامل در این باره خبر داده است. از طرف دیگر وزیر دارایی آلمان درباره قضاوت عجولانه درباره سوئیس هشدار داده و به اظهارت وزیر دادگستری در این باره انتقاد کرده است.

از اظهارات وزیر دارایی سوئیس بر می آید که عملیات جاسوسی علیه بازرسان مالیاتی آلمان یک تکروی از طرف سازمان اطلاعات سوئیس نبوده است.

وی تاکید کرد که ما در آن زمان دولت سوئیس را در جریان این جاسوسی ها قرار دادیم. البته وی جزئیانی در این باره را ذکر نکرد.

سخنگوی دولت سوئیس نیز اعلام کرده است که فعالیت های سازمان اطلاعات سوئیس در این زمینه در سال 2014 خاتمه پیدا کرده است.

وزیر دادگستری آلمان اعلام کرده است که اگر مشخص شود که سوئیس از مقامات مالیاتی آلمان جاسوسی کرده است این مسئله کاملا غیر قابل قبول است. درباره این مسئله بر اساس قوانین کاملا شفاف سازی می شود. وزیر امور خارجه آلمان و همتای سوئیسی وی در این ارتباط با هم گفتگوی تلفنی کردند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده است که وزیر امور خارجه به ندرت می تواند تصور کند کسی به سفارش سوئیس علیه مقامات مالیاتی آلمان جاسوسی کرده باشد.

سخنگوی دولت آلمان نیز خواستار شفاف سازی جامع در این باره شده است.

وزیر دادگستری آلمان نیز اعلام کرده است که سوئیس باید به جای اینکه از بازرسان موفق مالیاتی ایالت نوردراین- وست فالن جاسوسی کند بالاخره مبارزه مستمر با معاملات مالی مشکوک و تقلب های مالیتی را در پیش گیرد. سوئیس باید توجه خود را بر آن هایی متمرکز کند که تجارت های میلیاردی به هزینه عموم می کنند.

وزیر دارایی آلمان هم سوئیس را یک دولت قانونی نامیده وتاکید کرده است که ما باید منتظر انجام تحقیقات درباره این جاسوسی ها باشیم.

بسیاری از سیاستمداران احزاب دولتی آلمان نیز خواستار رسیدگی به پرونده جاسوسی های مالیاتی سوئیس از آلمان شده اند. “آرمین شوستر”، از سیاستمداران بلند پایه حزب دموکرات مسیحی در چنین وضعیتی یک توافق منع جاسوسی بین دو کشور را مطلوب دانسته است. “مارتین شولتز”، نامزد صدر اعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات خواستا گفتگوهای بسیار جدی در این باره با سوئیس شده است.

سفیر سوئیس در آلمان نیز درباره تشدید روابط بین دو کشور هشدار داده است.

“توماس اوپرمن”، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات در پارلمان آلمان نیز از یک رسوایی دو جانبه سخن گفته و تصریح کرد که از یک طرف سازمان اطلاعات سوئیس استقلال آلمان را نقض می کند و از طرف دیگر بازرسان مالیاتی در آلمان هدف قرار گرفته اند که سال ها برای کشف تقلب های مالیاتی بزرگ در کشور ما تلاش می کنند.

به نوشته نشریه بیلد و روزنامه دی ولت جریانات مربوط به این جاسوسی ها همچنان می تواند به تنش ها و بحث های بیشتری بیانجامد. منبع:تسنیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *