مدرک‌گرایی، توسعه دانشگاههای غیرانتفاعی و رشته‌ها، ریشه تخلفات علمی

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۳۰ آذر ۱۳۹۵


مدرک‌گرایی، توسعه دانشگاههای غیرانتفاعی و رشته‌ها، ریشه تخلفات علمی

رئیس دانشگاه تهران مطرح کرد:

مدرکگرایی، توسعه دانشگاههای غیرانتفاعی و رشتهها، ریشه تخلفات علمی

302204371

دکتر محمود نیلی احمدآبادی روز دوشنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان بیست و پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران همراه بود، در سخنانی اظهارکرد: هنگامی که دلیل اصلی ایجاد دانشگاههای غیرانتفاعی بیشتر کسب منفعت و درآمد باشد، پدیده مقالات تقلبی و سرقتی نیز گسترش پیدا خواهد کرد.

وی با اظهار تأسف از وجود مسایلی هم‌چون تقلب در تهیه مقالات و پایان‌نامه‌های پژوهشی دانشگاهی گفت: ما جامعه دانشگاهیان نخستین کسانی هستیم که چندین سال است علیه این وضعیت اعلام موضع کرده ایم و به این مسأله به‌عنوان یک عارضه و معضل اعتراض داشته‌ایم چراکه به نام دانشگاهیان تمام شده است و ما خواستار رفع اساسی این مشکل شدیم.

دکتر نیلی با بیان این‌که هم‌اکنون قانون مدونی برای برخورد با پدیده سرقت علمی در کشور وجود ندارد، گفت: سالهاست که برخی افراد مدرک محور، با محور قرار دادن اقتصاد برای توسعه و آموزش، به‌صورت بی‌رویه دانشگاههای غیرانتفاعی و رشته‌های دانشگاهی ایجاد کرده و به این مشکل دامن زده‌اند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: زمانی اقتصاد پشتوانه توسعه آموزش عالی است و زمانی دیگر آموزش عالی به‌عنوان درآمد و بیزینس مطرح می‌‌‌‌شود که این مقولات با یکدیگر متفاوت است.

وی گفت: دانشگاه تهران در چارچوب قانونهای موجود یک سازوکار مدون برای برخورد با سرقت علمی به وجود آورده و با یک مورد نیز در همین چارچوب برخورد کرده است و با یکی دو مورد دیگر نیز برخورد خواهد داشت ضمن این‌که فرایند قضاوت طولانی است و نباید در قضاوت عجله کرد.

وی ادامه داد: به جامعه دانشگاهی کشور اطمینان می‌‌‌‌دهم که دانشگاه تهران اجازه نخواهد داد این موارد تکرار شود چراکه دفاعیه‌های دانشجویان و مقالات و پژوهشهای اساتید که برند می‌‌‌‌شوند، برای ترفیع و ارتقا آنان نیز استفاده می‌‌‌‌شود.

وی هم‌چنین در بخش دیگری با بیان این‌که شورای سیاست‌گذاری علم و فناوری به‌منظور هدفمند کردن و توسعه پژوهشهای علمی در دانشگاه تهران تشکیل شده است، گفت: قصد داریم با استفاده از تعدادی از همکاران با تجربه و با صلاحیت از تمام ظرفیتهای دانشگاه در این خصوص بهره ببریم که نتابج آن ارائه خواهد شد.

رئیس دانشگاه تهران در خصوص این‌که آیا دانشگاه باید سفارش تحقیق بدهد یا لازم است جهت تحقیق را وزارت علوم مشخص کند، گفت: در این خصوص بحثهای مفصل و خوبی شده اما تاکنون به جمع‌بندی روشنی نرسیده‌ایم؛ ما نیازمند مشاوره تمامی همکاران هستیم.

وی با بیان این‌که تمام دانشگاهها از منابع عمومی کشور بهره‌مند هستند، تأکید کرد: دانشگاهها به‌طور حتم وظیفه دارند که در کنار تربیت منابع انسانی در خصوص رفع مشکلات کشور و دستیابی به توسعه چاره‌جویی و راه‌حلهای علمی ارائه کنند.

دکتر نیلی در ادامه با بیان این‌که دانشگاه تهران در حال حاضر از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است اما با جایگاه شایسته هنوز فاصله دارد گفت: این مهم نیازمند کوشش، جهت‌گیری، هم‌افزایی و ارتقای سطح آموزشی است.

آیین تجلیل از 62 برگزیده بیست و پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران روز دوشنبه با حضور دکتر زهرا مصطفوی یادگار امام راحل (ره) در سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *