قرار بازداشت موقت در محاکم کیفری بین المللی و حقوق ایران

دسته: معرفی پایان نامه
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱ دی ۱۳۹۵


قرار بازداشت موقت در محاکم کیفری بین المللی و حقوق ایران

بازداشت

پدیدآور: حمزه صفری زاده
رشته تحصیلی: حقوق جزا و جرم شناسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
استاد راهنما: مهدی مؤمنی
دانشگاه: دانشگاه پیام نور (وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری)
تاریخ دفاع: 1395

چکیده

بازداشت موقت تحدید آزادی متهم را به همراه دارد. با اصل برائت که تأمین کننده حقوق و آزادی متهم است متعارض است و از ادوار گذشته مورد توجه حقوقدانان کیفری و به دنبال آن سازمان های بین المللی و منطقه ای قرار گرفته است. اسناد و اعلامیه های متعددی در زمینه حمایت از آزادی افراد در مقابل قرار بازداشت موقت توسط سازمان های بین المللی و منطقه ای مدافع حقوق بشر صادر شده است. این اسناد و اعلامیه ها دولت ها را بر آن داشته اند که با وضع قواعد و مقررات، در جهت تحدید بازداشت متهم گام برداشته و مقامات قضایی را وا دارند که از آن تنها در موارد ضرورت استفاده کنند.
تا جایی که ممکن است از قرارهای جایگزینی غیر بازداشتی یا اقدامات نظارتی استفاده کنند. در این پژوهش با روش توصیفی و تحلیل مسائل کوشش شده با توجه به آنکه مفاد زیادی از اعلامیه های جهانی و منطقه ای حقوق بشر دارای مقرراتی مرتبط با اصول آیین دادرسی کیفری بویژه صیانت از حقوق متهم و تحدید بازداشت موقت هستند، حتی المقدور نواقص و کاستی های موجود در قوانین آیین دادرسی کیفری داخلی و محاکم کیفری بین المللی در ارتباط با بازداشت موقت بررسی و تبیین گردد. بررسی و کاوش در حقوق ایران در زمینه بازداشت موقت، میزان بهره مندی و استفاده حقوق داخلی از استاندارهای بین المللی حقوق بشر را نمایان می کند و همچنین موجب می شود که از ایرادات و نواقص موجود در حقوق داخلی در زمینه بازداشت موقت مطلع شده و برای پویایی و ایده آل نمودن سیاست تقنینی حقوق داخلی تلاش کنیم.
از طرفی با کنکاش در مقررات و رویه دادگاه های کیفری بین المللی در زمینه بازداشت موقت و مقایسه آن با حقوق کیفری ایران متوجه می شویم که در بعضی موارد رویه آن ها با هم متعارض بوده و در برخی موارد تطابق دارند. حقوق کیفری ایران و محاکم کیفری بین المللی تعارض و تشابهاتی نیز با اسناد حقوق بشر در زمینه بازداشت موقت دارند.
کلید واژگان: دادگاه های کیفری بین المللی، بازداشت موقت، حقوق کیفری ایران
منبع: سایت ایران داک


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *