قابلیت انتقال در ملک وقفی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۷ دی ۱۳۹۵


قابلیت انتقال در ملک وقفی

قابلیت انتقال در ملک وقفی

283221094

وقف، سنتی اسلامی است که بر اساس آن، اصل یک مال یا منافع حاصل از آن برای خدمات عمومی و در جهت خیر و رضای خداوند هدیه میشود.

مال موقوفه قابلیت خریدوفروش را ندارد هم‌چنین انجام هرگونه عمل حقوقی که سبب انتقال عین موقوفه به دیگران شود، جایز نیست ولی گاهی شرایط و اوضاع و احوالی پیش می‌آید که برای حفظ نهاد وقف و مصالح موقوف علیه، فروش مال موقوفه لازم می‌شود، ازاین‌رو در منابع معتبر فقهی و قانون مدنی ایران در موارد استثنایی، انتقال مال موقوفه مجاز اعلام‌شده است.

ﻫﺮﮔﺎه بخشی از ﻣﻮﻗﻮﻓﻪ ﺧﺮاب ﯾﺎ مشرف‌به ﺧﺮاﺑﯽ شود، به‌طوری‌که اﻧﺘﻔﺎع از آن ﻣﻤﮑﻦ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻫﻤﺎن بخش، ﻓﺮوﺧﺘﻪ می‌شود ﻣﮕﺮ اﯾنکه ﺧﺮاﺑﯽ ﺑﻌﺾ، ﺳﺒﺐ ﺳﻠﺐ اﻧﺘﻔﺎع ﻗﺴﻤﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﻗﯽﻣﺎﻧﺪه اﺳﺖ، ﺑﺸﻮد، در اﯾﻦ ﺻﻮرت ﺗﻤﺎم ﻓﺮوﺧﺘﻪ می‌شود. این ماده ناظر به مواردی است که قسمتی از مال موقوفه مشرف‌به خرابی است و قسمت دیگر آن سالم است یعنی امکان تبعیض در مال موقوفه وجود دارد. به‌طور مثال در مورد ملکی که چند قسمت دارد و تمام بخشهای آن نیز وقف‌شده است و بخشی از آن در حال تخریب اما قسمت دیگر آن قابل‌استفاده است، باید گفت که قسمتی ازملک که مشرف‌به خرابی است، فروخته می‌شود اما بخش قابل‌استفاده باقی می‌ماند.

خبرنگاران جوان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *