فیس‌بوک نرم‌افزار مخصوص «سانسور در چین» می‌سازد

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۰ آذر ۱۳۹۵


فیس‌بوک نرم‌افزار مخصوص «سانسور در چین» می‌سازد

تکنولوژی در تقابل با اصل آزادی اطلاعات و آزادی بیان

فیسبوک نرمافزار مخصوص «سانسور در چین» میسازد

A smartphone user shows the Facebook application on his phone in the central Bosnian town of Zenica, in this photo illustration, May 2, 2013.  Facebook Inc's mobile advertising revenue growth gained momentum in the first three months of the year as the social network sold more ads to users on smartphones and tablets, partially offsetting higher spending which weighed on profits. REUTERS/Dado Ruvic (BOSNIA AND HERZEGOVINA - Tags: SOCIETY SCIENCE TECHNOLOGY BUSINESS)

شرکت فیسبوک روی نرمافزار مخصوصی کار کرده است که میتواند این شبکه اجتماعی را با میزان بالای درخواست سانسور در چین منطبق سازد.

براساس گزارش BBC، این شبکه اجتماعی چنین فعالیتی را تأیید یا انکار نکرده‌ است اما در بیانیه‌ای اعلام کرد زمان زیادی را به درک و یادگیری بیشتر درباره چین سپری کرده ‌است. به گفته یکی از سخنگوهای این شرکت، هنوز تصمیمی مبنی بر رویکرد چین نسبت به فیس‌بوک گرفته نشده‌ است.

بنیاد الکترونیک‌فرانتیر، بنیادی که در زمینه ایجاد حریم خصوصی بهتر در جهان فعالیت دارد می‌گوید این پروژه فیس‌بوک به شدت ناخوشایند است و در عین حال از کارمندان فیس‌بوک که این موضوع را به رسانه‌ها اطلاع داده‌اند قدردانی کرده ‌است. به گفته این بنیاد خیلی خوشایند است که افرادی پایبند به اصول و مقررات هنوز مشغول به کارند.

منابعی که خبر وجود این نرم‌افزار را به نیویورک‌تایمز گزارش کرده‌اند، افرادی که کارمندان سابق و فعلی فیس‌بوک هستند، تأکید کرده‌اند که این نرم‌افزار مانند بسیاری از دیگر نرم‌افزارها تنها به صورت داخلی کاربرد دارد و شاید هرگز به کار گرفته نشود.

از سال 2009 به بعد تنها راه دسترسی به فیس‌بوک در چین از طریق VPN بوده‌است. این شبکه اجتماعی که 1.8 میلیارد نفر کاربر دارد، به شدت به دنبال آن است تا فعالیت خود را فراتر از بازار کنونی بسط دهد. در کشورهای توسعه یافته، این تلاش به معنی آزمایش روی فناوریهای جدید به منظور متصل ساختن مناطق روستایی به شبکه است و در چین ظاهراً به معنی درنظر گرفتن امتیازات ویژه متناسب با سیاست کنترل شدید اینترنت در این کشور است.

به گفته یکی از کارمندان این شرکت، مارک‌زاکربرگ در آخرین جلسه‌ای که با کارمندانش داشته درباره برنامه این شرکت برای حضور در چین پرسشهایی را مطرح کرده و نسبت به برقراری ارتباط دوباره با چین ابراز علاقه کرده‌ است. وی به تازگی با رهبر‌ چین ژی‌جین‌پینگ ملاقات داشته و به یادگیری زبان چینی مشغول شده‌ است.

فیس‌بوک دایماً به درخواست دولتهای مختلف محتوا را از روی شبکه خود حذف کرده‌ است و این روند را در گزارشهای سالانه خود به اطلاع کاربرانش  رسانده‌ است.

آنچه نرم‌افزار جدید را از این روند مجزا خواهد ساخت ایجاد زمینه برای همکاری شرکتی چینی با فیس‌بوک است تا مستقیماً کنترل محتوا را در فیس‌بوک چین به دست بگیرد. این درحالی است که محدوده سانسور محتوا در چین بسیار وسیع است و مشهورترین آنها، تمامی جستجوهای مرتبط با میدان تیانانمن است که در نتیجه آنها هیچ اشاره‌ای به کشتار سال 1989 نمی‌شود.

فیس‌بوک اولین شرکت فناوری در سیلیکون‌‌ولی نیست که در مارپیچ اخلاقی همکاری با چین سردرگم شده‌است. گوگل نیز پس از مجادلاتی که بر سر سانسور در اینترنت به وجود آمد از چین خارج شد و اکنون روی هنگ‌کنگ متمرکز شده‌است. لینکداین نیز که شبکه اجتماعی مخصوص مشاغل به شمار می‌رود، باوجود این‌که بستری برای گفتگوهای عمومی به شمار نمی‌رود،‌ اما بخشی از محتوای خود را برای حضور در چین سانسور می‌کند و به گفته بنیاد الکترونیک‌فرانتیر درصورتی‌که فیس‌بوک نیز پا جای پای لینکداین بگذارد،‌ اصول بنیادین خود را در ازای حضور در بازار این کشور معامله خواهد کرد.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *