فرق قیمومیت با حضانت

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵


فرق قیمومیت با حضانت

فرق قیمومیت با حضانت

270820639

«حضانت» در تعبیر عامیانه متعلق به کسی است که بچه را تر و خشک، بزرگ و تربیت میکند. در صورت مریضی او را پیش دکتر میبرد و به مدرسه میرساند. سرپرستی فرزند پس از فوت پدر با مادر است؛ زیرا نگهداری بهطورمعمول رابطهای مستقیم با احساسات و تعلقخاطر شخص نسبت به فرزند دارد و در این خصوصیات مادر حرف اول را میزند. قیمومیت فراتر از حضانت است.

«قیمومیت»، دخالت در امور حقوقی کودک را نیز شامل می‌شود. قیم با نظر اداره سرپرستی می‌تواند برای نقل‌وانتقال اموال فرزندانش اقدام کند اما نمی‌تواند مستقلاً وارد عمل شود.

این را نیز باید بدانید که قیمومیت معمولاً به زنانی داده می‌شود که شوهرشان فوت کرده است و پدرشوهرشان نیز زنده نیست. هم‌چنین مادرانی که شوهر و پدرشوهرشان به رحمت خدا رفته‌اند، می‌توانند سرپرست فرزندانشان باشند و امور مالی آنها را اداره کنند اما این را بدانید که همه کارها باید با نظارت اداره سرپرستی انجام شود. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که اگر زن ازدواج مجدد کند معمولاً اداره سرپرستی، قیمومیت را به یکی از اقوام درجه‌یک پدر یا مادر می‌دهد و اگر هیچ‌کدام از اینها هم نبودند یا صلاحیت نداشتند اداره سرپرستی یک نفر را به‌عنوان امین انتخاب و همین فرد امین، قیم فرزندان این زن را انتخاب می‌کند. منبع: مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *