عزم ایران در مبارزه با تروریسم و راهکارهای آن

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۳ آذر ۱۳۹۵


عزم ایران در مبارزه با تروریسم و راهکارهای آن

در چهاردهمین اجلاس دادستانهای کل کشور عضو سازمان همکاری شانگهای مطرح شد:

عزم ایران در مبارزه با تروریسم و راهکارهای آن

از زبان دادستان کل کشور

%d8%aa%d8%b1%d9%88%d8%b1%db%8c%d8%b3%d9%85-%d8%af%d8%b1-%d9%be%db%8c-%da%af%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d8%b4-%d8%ae%d8%b4%d9%88%d9%86%d8%aa-%d9%88-%d8%a7%db%8c%d8%ac%d8%a7%d8%af-%d8%aa%d9%86%d8%b4

حجتالاسلاموالمسلمین منتظری گفت: تروریسم امروز نه در پی فتح و استیلای بر چند شهر و یا نهایتاً تشکیل یک خلافت با اهداف مالی است بلکه در پی گسترش خشونت و ایجاد تنش در بین همه ملتها است.

تشریح راهکارهای جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در چهاردهمین اجلاس دادستانهای کل کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ضمن قدردانی از متصدیان این اجلاس ابراز امیدواری کرد اجلاس فوق دارای آثار عملی مفید و دستاوردی ارزشمند برای مردم عزیز کشورهای عضو، جهان بشریت و سیستم قضایی شرکت‌کنندگان باشد.

وی جمهوری اسلامی ایران را سرزمینی کهن و کشوری با قدمت فرهنگی توصیف کرد و یادآور شد: از سال 1357 شمسی تاکنون به مدت 38 سال است که ایران بزرگ‌ترین قربانی تروریسم قرارگرفته و بیش از 17 هزار نفر از علمای بزرگ و امامان جمعه، عالی‌ترین مقامات قضائی، رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزرا، نمایندگان مجلس، دانشمندان هسته‌ای، مسؤولین دولتی و حتی مردم عادی اعم از زن و مرد و کودک توسط سازمانها و گروههای مختلف شبه‌نظامی تروریستی با اسامی مشخص به بدترین و فجیع‌ترین شکل به شهادت رسیده‌اند.

گروههای مختلف شبهنظامی تروریستی توسط سرویسهای اطلاعاتی کشورهای خارجی تشکیل یا حمایتشدهاند

دادستان کل کشور افزود: این گروهها باانگیزه‌ها و ایدئولوژیهای مختلف، غالباً توسط سرویسهای اطلاعاتی کشورهای خارجی به‌ویژه غربی تشکیل یا حمایت‌شده‌اند و متأسفانه هم‌اکنون نیز دنباله‌های آنان تحت حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی و منطقه‌ای به فعالیتهای تروریستی خود ادامه می‌دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری تصریح کرد: مدعیان حقوق بشر و صاحبان زر و زور و تزویر، مردم مظلوم فلسطین که سالهای متمادی تحت ستم صهیونیزم از خانه و کاشانه و کار وزندگی خود آواره شده و برای به دست آوردن حداقل حقوق انسانی خود در تلاش و مبارزه با صهیونیزم هستند و یا جوانان پاکباخته حزب‌الله لبنان که در دفاع از سرزمین خود حاضر به پذیرش سلطه گری صهیونیزم نشده‌اند را تروریست و جمهوری اسلامی ایران را حامی تروریسم می‌نامند.

کشورهای داعیه مبارزه با تروریسم طالبان و تکفیریها و داعش را خود در آستین پرورش دادهاند

وی ادامه داد: جالب آن است که همین کشورها که داعیه مبارزه با تروریسم را نیز یدک می‌کشند، طالبان و تکفیریها و داعش را خود در آستین پرورش داده و این‌گونه بلای جان ملتهای مظلوم کرده‌اند بنابراین دیگر چه می‌توان گفت و چگونه اظهار تأسف کرد؟

دادستان کل کشور به ذکر نکاتی در رابطه با وضعیت منطقه پرداخت و بیان کرد: با عنایت به سوابق تاریخی، تقسیم‌بندیهای قومی که بعضاً داعیه جدایی‌طلبی داشته و خواستار پیوستن به سرزمینهای همسایه هستند از مشکلات اقتصادی، فساد و جرایم سازمان‌یافته نظیر قاچاق مواد مخدر و فعالیت نیروهای افراط‌گر کشورهای منطقه را با چالش جدی مواجه ساخته‌اند.

وی افزود: گذشته از تهدیدات داخلی عوامل خارجی نیز تهدیدات امنیتی فراوانی را برای کشور ما به وجود آورده و از طرفی رقابتهای بازیگران منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای برای کسب منافع و به دست آوردن فرصتها به‌نوبه خود اوضاع منطقه را پیچیده‌تر ساخته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری در ادامه خاطرنشان کرد: تروریسم و افراط‌گرایی دینی با ظهور گروههای چندملیتی نظیر القاعده، طالبان و داعش که میراث شوم سرویسهای اطلاعاتی غرب و در رأس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌منظور هژمونی، ثبات و امنیت منطقه صورت گرفته و تدریجاً تبدیل به تهدید صلح جهانی نیز شده است و دراین میان برخی دولتها و جریانات سیاسی با موج‌سواری آن را وسیله‌ای به‌عنوان شریان مالی و اقتصادی خود تبدیل و ایفای نقش می‌کنند.

توجه به مبانی عقیدتی، موجب خشکاندن ریشه گروههای تروریستی میشود

دادستان کل کشور بابیان اینکه پدیده تروریسم در سالهای اخیر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات جامعه و خصوصاً ملتهای این منطقه خودنمایی می‌کند، اظهار کرد: نتیجه این امر بیش از آنکه به بررسی ابعاد مختلف این پدیده شوم و ارائه سیاستهای پیشگیرانه منتهی شود به‌ناچار عکس‌العملهای سریع، ناهماهنگ و بعضاً خشن دولتهای درگیر تروریسم را در پی داشته‌ است.

وی ادامه داد: چنین عکس‌العملهایی گاهی به‌منزله نبرد نظامی و مخاصمه مسلحانه پیش رفته و منجر به حاصل شدن اختلاف‌نظر اساسی درزمینه وضعیت مرتکبان اقدامات تروریستی درگیر دراین مخاصمات می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری با تأکید براین مطلب که آنچه موجب خشکاندن ریشه و بستن بسترهای شکل‌گیری تروریسم در جامعه بین‌المللی خصوصاً کشورهای منطقه می‌شود توجه به مبانی عقیدتی و شناخت دقیق و همه‌جانبه و معرفی آنان است، گفت: صرف برخورد و حذف سرکرده‌های گروههای تروریستی که به سهولت خلأ ناشی از حذف آنان توسط سایر اعضا و بازماندگان مرتفع می‌شود راه‌حل اصلی و مناسب نخواهد بود.

دادستان کل کشور در تشریح چرایی این موضوع تأکید کرد: شاهدیم تروریسم هرروز شیوع بیشتری می‌یابد و بر شیوه سیاست خارجی دولتها و ساختار امنیتی آنها تأثیر گذاشته و با جلب مساعدت هم‌پیمانان فرامرزی و با تأکید بر ارتباطات و شبکه‌های مالی تقریباً می‌توانند هر جا اراده کنند و یا از آنها خواسته شود اقدامات تروریستی خود را سازمان‌دهی نمایند.

تروریسم امروز در پی گسترش خشونت و ایجاد تنش بین همه ملتها است

وی تصریح کرد: تروریسم امروز نه در پی فتح و استیلای بر چند شهر و یا نهایتاً تشکیل یک خلافت با اهداف مالی است بلکه در پی گسترش خشونت و ایجاد تنش در بین همه ملتها است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری بابیان اینکه برای مقابله جدی با تروریسم باید عوامل پدیدآورنده آن شناسایی و به مقابله با آن پرداخت افزود: با توسل به‌زور شاید بتوان تروریستها را راند یا نابود کرد اما تروریسم را هرگز.

دادستان کل کشور در تبیین عوامل سازنده یک اندیشه و تفکر تروریستی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی گفت: انسداد فضای سیاسی کشورها، انجماد فکری، برداشت غلط از مذاهب و ایدئولوژیها، تبعیض و محرومیتها، اختلافات طبقاتی و دریک کلمه عدم اجرای عدالت کامل اجتماعی وقتی کنار هم قرار گیرند دیگر فرقی بین اروپا و آمریکا و عراق و سوریه و چین و افغانستان نیست و تأثیر خود را به بدترین شکل ممکن خواهد گذاشت.

تروریسم محصول کشورهای اسلامی و اسلام ناب محمدی (ص) نیست

وی بابیان اینکه نمود این تأثیر را می‌توان به تعداد جوانان اروپایی پیوسته به داعش مشاهده کرد، یادآور شد: درهرحال تروریسم محصول کشورهای اسلامی و اسلام ناب محمدی (ص) نیست؛ اسلام نابی که در قرآن کریم کشتن به‌ناحق یک انسان را برابر با کشتن همه انسانها وزنده داشتن یک نفر را معادل زنده نگه‌داشتن همه انسانها می‌داند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری تصریح کرد: این کشورهای غربی هستند که باید برای ریشه کردن تروریسم در درون جوامع خود دنبال عوامل آن بگردند.

تبیین نقش و جایگاه دادستانها در مبارزه با تروریسم

دادستان کل کشور نقش و جایگاه دادستانها در مبارزه با تروریسم را بسیار حائز اهمیت دانست و ادامه داد: دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم در گستره کشور موظف است در هر مورد که جرمی در عرصه ملی جامعه را متضرر کند و به امنیت آن آسیب برساند به نیابت از جامعه به تعقیب مجرمان اقدام کند.

وی تصریح کرد: دادستان می‌تواند در انجام این وظیفه مهم تمام نهادهای و سازمانهای دولتی را هماهنگ و برنامه‌های آنان را بررسی کرده و اگر در مورد یا مواردی سازمان یا نهاد یا وزارتخانه‌ای کوتاهی کند از آنان بازخواست و نتایج را به اطلاع عموم برساند، دراین زمینه لازم است دادستانها انواع تروریسم بین‌الملل و نیز گروههای تروریستی داخلی و خارجی را با همکاری دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی به‌خوبی شناسایی و اقدامات آنان را زیر نظر داشته باشد.

دادستانها موجبات فیلترینگ فعالیت گروههای تروریستی در فضای مجازی را فراهم کنند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری اظهار کرد: امروز سایبر تروریسم به‌شدت در حال گسترش و رواج است و گروههای تروریستی در فضای مجازی نیز با امنیت و بدون محدودیت به فعالیت و ارتباط‌گیری و ارسال پیامها و حتی نمایش اقدامات ضد امنیتی خود مشغول هستند که دادستانها می‌توانند با رصد کردن و صدور دستور و ارشاد قضایی موجبات بستن و فیلترینگ و ممانعت ازاین‌گونه فعالیت گروههای تروریستی را فراهم کنند.

دادستان کل کشور بابیان اینکه خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران تمهیدات قانونی لازم درزمینه سایبر تروریسم و جرایم رایانه‌ای پیش‌بینی و اقدامات خوبی صورت گرفته، تشکیل کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به ریاست دادستان کل کشور که امکان رصد، کشف، شناسایی و برخورد با سایبر تروریسم و جرایم سایبری را فراهم ساخته است را ازجمله مصادیق این تمهیدات عنوان کرد.

شناسایی منابع مالی و رصد کردن تحرکات و اقدامات تروریستها، از راههای مؤثر در مبارزه با تروریسم

وی بابیان اینکه تروریسم دچار تحول در شیوه و اجراشده و با درنوردیدن مرزهای جغرافیایی دارای ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی گردیده است، گفت: متأسفانه با بهره‌گیری از شکافهای قومی، طبقاتی، نژادی و مذهبی نسبت به جلب عناصر و عوامل واگرا اقدام و به تجدید حیات ننگین خود و گستره دامنه فعالیتهای ضد امنیتی مبادرت می‌ورزد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در مبارزه با تروریسم بسیار مؤثر واقع شود شناسایی منابع مالی و رصد کردن تحرکات و اقدامات آنان است؛ یعنی در کنار مبارزه سخت‌افزاری که از طریق نظامی تحقق می‌یابد به روشهای نرم‌افزاری و جمع‌آوری اطلاعات و همکاریهای امنیتی بین کشورها می‌توان راهکار مناسبی برای مبارزه با تروریسم پیدا کرد.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: لازم است با ایجاد بسترهای پیشگیرانه از طریق شناسایی گلوگاههای آن، شناسایی علل و عوامل شکل‌گیری و تسهیل‌کننده و پشتیبان نسبت به محدودسازی آنان اقدام و درزمینه به‌کارگیری و اجرای سیاستهای مقابله‌ای نیز با بهره‌گیری از اقدامات اطلاعاتی و ضداطلاعاتی که هماهنگی این امور به عهده دادستانها است گامهای مؤثری برداشت.

وی یادآور شد: تاکنون 10 کنوانسیون و 2 پروتکل جامعه جهانی با محوریت سازمان ملل برای مبارزه با تروریسم در سالهای متوالی تصویب‌شده و جامعه جهانی برای محکوم کردن اقدامات تروریستی به اجماع رسیده‌اند؛ اما متأسفانه نتیجه کمتری در پی داشته زیرا فاقد راهکار اجرایی و عملیاتی است.

تشریح راهکارهای جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریسم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری در پایان به بیان پیشنهادها و راهکارهای جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری و مبارزه با تروریسم پرداخت و افزود: تشکیل کمیته آسیب‌شناسی برای بررسی چرایی عدم موفقیت قابل‌قبول مقابله با تروریسم درسته بین‌الملل و راههای برون‌رفت از وضعیت فعلی یکی از پیشنهاد‌ها است.

وی همچنین تشکیل کمیته حقوقی منطقه‌ای برای تعریف جامع تروریسم و تعیین مصادیق و جرم‌انگاری دقیق آن در قالب تفاهم‌نامه همکاری و ارائه پیشنهاد به نهادهای قانون‌گذاری برای انعکاس قوانین منطقه‌ای در قوانین و حقوق داخلی کشورهای عضو و نیز همکاریهای منطقه‌ای در قالب معاضدت قضایی و استرداد مجرمین را به‌عنوان پیشنهاد دیگر مطرح کرد.

دادستان کل کشور با پیشنهاد تشکیل دبیرخانه منطقه‌ای دائم مبارزه با تروریسم و تهیه ساختار مشترک قضایی، اطلاعاتی و انتظامی و ایجاد پژوهشگاه علمی با موضوع مبارزه با تروریسم به‌منظور تبادل تجارت، پیگیری از طریق ارگانهای ذی‌ربط برای ایجاد سیستم حمایتی در کشورهای عضو و به‌صورت ملی برای مساعدت به کشورهایی که بزرگ‌ترین آسیب را از تروریسم متحمل می‌شوند را نیز به‌عنوان پیشنهاد دیگر مطرح کرد.

منبع: میزان

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *