سامانه جایگاه علم و فناوری ایران رونمایی شد

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۹ دی ۱۳۹۵


سامانه جایگاه علم و فناوری ایران رونمایی شد

سامانه جایگاه علم و فناوری ایران رونمایی شد

259949698

هدف از سامانه جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان (نما) شناسایی، توصیف و گزارش صحیح و روزآمد جایگاه کشور در شاخصهای کلیدی جهانی علم، فناوری و نوآوری است.

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در خصوص این سامانه اظهار کرد: نما قادر به ارائه گزارش در خصوص امتیاز و رتبه ایران در ابعاد گوناگون علمی و فناوری است، این سامانه با گردآوردن شاخصهای گوناگون در کنار یکدیگر ابزاری برای کاربران فراهم می‌کند که با آمیختن آنها دریافت بهتری از وضعیت و روند موجود علم و فناوری داشته باشد.

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، شاخصهای سامانه نما در 7 گروه شامل جایگاه پژوهشگران، جایگاه نشریه‌های علمی، جایگاه مؤسسه‌ها در نظامهای فراگیر رتبه‌بندی، جایگاه مؤسسه‌ها در نظامهای موضوعی رتبه‌بندی، جایگاه مؤسسه‌ها در نظامهای رتبه‌بندی وبگاهها، جایگاه ایران در نمایه‌های استنادی و جایگاه ایران در رتبه‌بندیهای علم، فناوری و نوآوری دسته‌بندی شده‌اند.

دکتر احمدی درعین‌حال بابیان این‌که هم‌اکنون کارگروهی متشکل از نمایندگان 16 دستگاه در کشور مأموریت به‌روزرسانی شاخصهای علم و فناوری را عهده‌دار است، گفت: در کمیسیون عطف توافق شده است که این سامانه به‌جای سامانه اصلی و به‌عنوان سامانه مرجع رسمی علم و فناوری برای کل کشور باشد.

معاون طرح و برنامه مرکز همکاریهای فناوری و نوآوری ریاست جمهوری نیز ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران راه‌اندازی سامانه نما، بر به‌روزرسانی و جلوگیری از ایستایی آن تأکید کرد.

کمال محمدی هم‌چنین شناسایی تمامی عوامل رشد شاخصهای علم و فناوری و سهم هر یک از دستگاهها در ارتقای جایگاه علم و فناوری را بسیار مهم خواند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز بابیان این‌که 74 شاخص برای سامانه نما تعریف‌شده است، گفت: در حال حاضر مواردی وجود دارد که اطلاعات آن وارد سامانه نمی‌شود که لازم است با همکاری برخی مراکز ازجمله پایگاه جهانی علوم جهان اسلام ISC، یک شاخص بومی برای ثبت تمام بروندادهای علمی مانند مقالات علمی پژوهشی داخلی یا ثبت اختراعها تعریف شود.

دکتر واشقانی فراهانی اضافه کرد: ما علاوه بر رتبه‌بندی بین‌المللی که از سوی مؤسسات بین‌المللی صورت می‌گیرد، باید یک شاخص عملکرد بومی نیز برای ارزیابی دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی تعریف کنیم.

وی هم‌چنین تأکید کرد: دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور هرکدام باید در گروه خود بر اساس شاخصهای بین‌المللی و داخلی موردسنجش و ارزیابی قرار گیرند.

بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز بابیان این‌که رنگ و بوی فناوری در دسته‌بندی هفت‌گانه سامانه نما می‌تواند تقویت شود، پیشنهاد داد: بعد از جایگاه ششم، جایگاه ایران در ثبت پتنت دنیا به‌صورت یک بسته مستقل تعریف شود.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *