راهکارهای پیشگیری از قاچاق سوخت

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵


راهکارهای پیشگیری از قاچاق سوخت

راهکارهای پیشگیری از قاچاق سوخت

 

%d8%b1%d8%a7%d9%87%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%be%db%8c%d8%b4%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%82%d8%a7%da%86%d8%a7%d9%82-%d8%b3%d9%88%d8%ae%d8%aa

«کشف 70 هزار لیتر سوخت قاچاق از دو دستگاه تانکر در سیستان و بلوچستان» عنوان خبری بود که چندی پیش از سوی سرهنگ ابراهیم ملاشاهی، رئیس پلیس آگاهی استان سیستان و بلوچستان اعلام شد که در این زمینه برخورد قاطع نیروی انتظامی با افراد متخلف مورد تأکید قرارگرفته است.

شاید ازاین‌دست خبرها در یک سال بارها و بارها از سوی مسؤولان استانهای مختلف اعلام شود که کارشناسان دلیل این موضوع را اختلاف شدید قیمت سوخت در داخل و خارج از کشور به‌خصوص افغانستان و پاکستان عنوان می‌کنند البته از سوی دیگر خشک‌سالیها که موجب بروز فقر و بیکاری در چند سال اخیر در استانهایی مانند کرمان و سیستان‌و‌بلوچستان برای کشاورزان شده است نیز می‌تواند جزء دلایلی باشد که این افراد را ترغیب می‌کند تا به قاچاق سوخت روی آورند که در این میان وجود خلأهای قانونی برای مبارزه با قاچاقچیان راه را برای سهولت قاچاق سوخت باز نگه می‌دارد، بنابراین دستگاه قضایی نیز برای کاهش این معضل دست‌به‌کار شده است.

نظارت شدید در مبادی ورودی و خروجی

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان، قاچاق سوخت را صدمه بزرگی به اقتصاد کشور می‌داند و از قاچاق موادمخدر به‌عنوان مخرب‌ترین عنصر اقتصاد‌، خانواده و جامعه یاد می‌کند‌.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدصادق اکبری می‌گوید: قاچاق سوخت‌، استان هرمزگان را مورد هجمه قرار داده و این پدیده شومی است که لطمات بسیاری را به بدنه نظام و ایران اسلامی وارد می‌کند.

مقام عالی قضایی هرمزگان در ادامه با اشاره به راهکارهایی که موجب پیشگیری از وقوع جرم قاچاق سوخت می‌شو‌د‌، می‌گوید‌: مراقبت و نظارت، حمایت مادی‌، کنترل مبادی ورودی و خروجی شهرها‌، اداره، کشور و گمرکها‌، نصب دستگاههای کنترل‌کننده و هشدار‌دهنده‌، تغییر مسیر مبارزه با وقوع جرم و از بین بردن جاذبه‌های منفی جرم برای مجرم عمده راهکارهایی هستند که در پیشگیری از وقوع جرم قاچاق سوخت راهگشا هستند.

تبعات قاچاق سوخت

استان سیستان و بلوچستان به دلیل موقعیت سوق‌الجیشی در معرض قاچاق سوخت قرار دارد به‌طوری‌که قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان‌و‌بلوچستان بیان می‌کند: نظارت بر گلوگاههای ورودی در استان، راهکاری مناسب برای پیشگیری از قاچاق سوخت در سیستان‌و‌بلوچستان است.

در این میان رسول نامی معتقد است که تفاوت قیمت بین بازار مصرف در آن‌سوی مرزها، هزینه‌های نهایی تمام‌شده در کشور، پرداخت یارانه‌های واگذارشده، گسترش فرصتهای قاچاق کالا در این حوزه، کمبود زمینه‌های اشتغال و بافت اقلیمی و جغرافیایی منطقه موجب گسترش قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان شده است.

وی درباره پیامدهای قاچاق سوخت، تصریح می‌کند: آسیب به ساختار اقتصادی استان، ضعف در توسعه و توانمندسازی ساکنان، از بین رفتن فرصتهای اشتغال، وجود تصادفهای گسترده و برخی پیامدهای امنیتی را می‌توان از تبعات ناشی از قاچاق سوخت در استان برشمرد.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان با تأکید بر ابعاد قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان، می‌گوید: در برخی ایام میزان قاچاق سوخت تا دو برابر سهمیه اختصاصی استان است که این موضوع می‌تواند منجر به خروج سرمایه‌های ملی شود.

نامی اظهار می‌کند: با اقدامات انجام‌شده در سال گذشته بیش از 734 میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی شده است. وی ادامه می‌دهد: فروش در بازارچه‌های مرزی، فروش در بازار بورس و تلاش در راستای بهبود ساختارهای توزیع قاچاق سوخت از عوامل مؤثر کاهش قاچاق سوخت در استان است. قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان خاطرنشان می‌کند: تمرکز بر ورودی و گلوگاههای استان باید انجام شود، 4 یا 5 ورودی خاص در استان از مراکز اصلی کاروانهای قاچاق سوخت هستند. نامی تصریح می‌کند: با تمرکز و نظارت بر این مراکز می‌توان از ورود سوخت به استان و کنار آن قاچاق سوخت از مرزهای شرقی پیشگیری کرد.

نظارت بر سهمیهبندی سوخت

وی توضیح می‌دهد: امیدواریم با حذف بارنامه‌های کاغذی، اتصال بر خط سامانه اداره کل حمل‌ونقل پایانه‌ها با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و نیروی انتظامی، نظارت صحیح بر سهمیه‌های سوخت واحدهای صنفی و جهاد کشاورزی و اجرای دقیق ارائه سوخت بر اساس پیمایش فرآیند قاچاق سوخت به نحو چشمگیری کاهش یابد.

تسهیل مقررات کار‌‌آفرینی

در این میان رئیس دادگستری شهرستان سراوان با بیان این‌که ایجاد اشتغال مهم‌ترین چالش برای برون‌رفت از مقوله قاچاق سوخت است، می‌گوید: تسهیل قواعد و مقررات کارآفرینی و اشتغال باید سرلوحه مسؤولان نظام قرار گیرد. منبع: حمایت

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *