راهنمای مقدماتی پیش‌گیری از تکرار جرم و باز ادغام اجتماعی مجرمان

دسته: معرفی کتاب
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۴ بهمن ۱۳۹۵


راهنمای مقدماتی پیش‌گیری از تکرار جرم و باز ادغام اجتماعی مجرمان

راهنمای مقدماتی پیش‌گیری از تکرار جرم و باز ادغام اجتماعی مجرمان

 

980842713

نویسندگان: مجتبی لشکری، ارمغان محمدی

ناشر: خرسندی

سال انتشار: 1395

قیمت: 24000

این کتاب بخشی از مجموعه کتب سازمان ملل متحد می‌باشد که با رویکرد کاملاً کاربردی به ‌منظور حمایت از کشورها و پیش‌گیری از جرم و اعتلای نقش نظامهای قضایی در سال 2012 به رشته تحریر در آمده است. این کتاب بر اهمیت برنامه‌ها و سنجه‌های هدایت و کمک به مجرمان و ادغام مجدد اجتماعی آنها به منظور پیش‌گیری از تکرار جرم نگاشته شده است. مجرمان زندانی با چالشهای بسیار مهمی پس از آزادیشان مواجه می‌شوند و جامعه‌ای که برای این قشر برنامه‌ای نداشته باشد قطعاً با مشکلات متعدد از جمله تکرار جرایم این گروه مواجه خواهد شد. تمام استراتژیهای مبارزه با جرم باید به مقوله تکرار جرم توجه داشته باشند. بدون مداخلات مناسب، تکرار جرم محتمل خواهد بود. مسلماً بازپروری مناسب مجرمان و ادغام مجدد آنها در اجتماع جزء اهداف اساسی هر نظام قضایی می‌باشد، این کتاب نیز بر مبنای تجربیات و روندهای جهانی به ارائه راهکارهایی جزیی و کلی در بحث از پیش‌گیری از تکرار جرم پرداخته است. این کتاب برای تمام افراد درگیر در سیستم قضایی نگاشته شده است: سیاست‌گذاران، قانون‌گذاران، قاضیها، مسؤولان اجرایی، کارمندان و مدیران زندانها، اعضای سازمانهای مردم‌نهاد و تمام کسانی که به حوزه پیش‌گیری از جرم علاقه‌مند ‌می‌باشند.

فصول این کتاب عبارت است از: 1. چرایی سرمایه‌گذاری در باز ادغام اجتماعی مجرمان (این فصل به توضیح باز ادغام اجتماعی، اهمیت برنامه‌های باز ادغام، خودداری از جرم و پیش‌گیری از تکرار جرم، طرح عوامل خطر و برنامه‌های باز ادغام متناسب با نظام عدالت کیفری می‌پردازد.) 2. اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌های باز ادغام (این فصل به ارائه استراتژی در حال گسترش ادغام مجدد، توسعه برنامه و رصد و ارزیابی برنامه می‌پردازد). 3. برنامه‌های باز ادغام در زندانها (این فصل به استانداردهای بین‌المللی، ارزیابیهای مجرمان، طرح برنامه‌ها در زندان و برنامه‌های پیش از آزادی می‌پردازد). 4. باز ادغام و برنامه‌های مراقبت پس از آزادی (این فصل به استانداردهای بین‌المللی، مساعدتهای بازگشت مجدد و مراقبت، نظارت بر مجرم، اولین برنامه‌های پس از آزادی و نقش اجتماع می‌پردازد). 5. مداخلات ادغام اجتماعی غیر از حبس (این فصل به استانداردهای بین‌المللی مداخلات غیر حبس، مجازاتهای غیر حبس و ادغام اجتماعی مجرمان، نظارت اجتماع‌محور و آزادی به قید التزام، خدمات اجتماع‌محور، ادغام اجتماعی مجدد از طریق برنامه‌های تأمینی و تربیتی و نیز عدالت ترمیمی و ادغام اجتماعی مجدد می‌پردازد. 6. برنامه‌های ادغام مجدد برای کودکان مجرم ( این فصل به استانداردهای بین‌المللی، ارزیابی، سنجه‌های اجتماع‌محور، برنامه‌های حبس محور برای مجرمان کودک، آزادی مشروط و موقعیتی، مداخلات پس از آزادی و مراقبتهای پس‌ازآن می‌پردازد). 7. برنامه‌های جذب مجدد برای مجرمان زن (این فصل به استانداردهای بین‌المللی، برنامه‌های به لحاظ جنسیتی حساس، برنامه‌ریزی و حمایت پس از آزادی می‌پردازد). 8. برنامه‌های ادغام مجدد برای گروههای خاصی از مجرمان (این فصل به مجرمان بیمار به لحاظ روانی، مجرمان معتاد به مواد مخدر، مجرمان سالخورده، تبعه خارجی، اعضای اقلیتهای قومی و نژادی و افراد بومی، اعضای باندها و گروههای جنایی، مجرمان خشن، مجرمان جرایم جنسی، زندانیان دارای معلولیتهای جسمی، مجرمان دارای اختلالات ذهنی و یادگیری، مجرمان دارای ایدز و زندانیان آزادشده پس از دوران اتهامات طولانی پیش از محکومیت می‌پردازد).

با توجه به ارتباط مستقیم موضوع این کتاب با اهداف معاونت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم قوه قضاییه، ترجمه این متن معتبر که حاصل تجربیات جهانی و مورد تأیید سازمان ملل متحد می‌باشد تحت حمایتهای مسؤولین محترم این معاونت به سرانجام رسید و توسط انتشارات خرسندی به چاپ رسید.

منبع: سایت انتشارات خرسندی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *