خودمحوری اردوغان و اتهام‌زنی به دیگران؛ گسترش شکاف میان ترکیه و اروپا

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵


خودمحوری اردوغان و اتهام‌زنی به دیگران؛ گسترش شکاف میان ترکیه و اروپا

خودمحوری اردوغان و اتهامزنی به دیگران؛ گسترش شکاف میان ترکیه و اروپا

 

 

در پی تصمیم دولت آلمان و سپس هلند به لغو تجمعات اقلیتهای ترک در ارتباط با اصلاح قانون اساسی ترکیه به نفع رئیسجمهور، انتظار میرود سایر کشورهای اروپایی نیز موضع مشابهی اتخاذ کنند.

به نقل از روزنامه تشرین سوریه، پس از آن‌که دولت آلمان و سپس هلند تجمع اقلیتهای ترک برای اعلام حمایت از همه‌پرسی قانون اساسی و افزایش اختیارات رئیس‌جمهور را لغو کردند، پیش‌بینی می‌شود سایر کشورهای اروپایی نیز اقدام مشابهی انجام دهند.

هدف از برگزاری این تجمعات از سوی اقلیتهای ترک در آلمان که قرار بود برخی مسؤولان ترک نیز در آن شرکت کنند، جلب حمایت از همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی در ترکیه به‌گونه‌ای است که موجب افزایش اختیارات رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور شود. این در حالی است که در پی تصمیم دولت آلمان برای لغو این تجمعات، اردوغان در انتقادی تند آن را به فاشیسم متهم کرد.

باجخواهی اردوغان از اروپا

به‌هرحال روابط اردوغان به‌طورکلی با کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان متشنج است و به نظر می‌رسد اوضاع جاری بین ترکیه و اتحادیه اروپا روابطی را که در اصل متزلزل است، در معرض تهدید قرار دهد که این وضعیت ناشی از اختلافات اردوغان با کشورهای اروپایی بر سر بسیاری از مسائل و باج‌خواهی از اروپا است. در این میان تصمیم دولت آلمان به لغو گردهماییهای اقلیتهای ترک در این کشور آتش خشم اردوغان را شعله‌ور کرد و به جنگ کلامی علیه برلین متوسل شد اما همین تصمیم آلمان جرقه اقدامات مشابه از سوی سایر کشورهای اروپایی را روشن کرد، از جمله این‌که هلند نیز در موضعی مشابه اعلام کرد این کشور محلی برای برگزاری تجمعات انتخاباتی و یا حملات سیاسی نیست و این تکاپوی ترکیه به‌مثابه دخالت در مسائل سایر کشورها است. منبع: خبرگزاری تسنیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *