خشونت زنان علیه زنان

دسته: جامعه شناسی جنابی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۴ آذر ۱۳۹۵


خشونت زنان علیه زنان

خشونت زنان علیه زنان

 111368675

دکتر علی حسین زاده

خشونت را میتوان هر نوع آزار جسمی یا روحی دانست که بر خلاف میل مجنیعلیه (مفعول) بوده و تبعاتی نظیر مرگ؛ آسیبهای جسمی؛ انزوا؛ عدم اعتماد به نفس؛ میل به خشونت و انتقام از جامعه؛ بدبینی و… را به دنبال دارد.

نوشته حاضر به طور اخص به موضوع خشونت زنان علیه زنان می‌پردازد.

در توضیح این نوع خشونت باید گفت هرگاه رفتاری که در دایره تعریف خشونت قرار می‌گیرد؛ از سوی جنس مؤنثی به مباشرت یا معاونت بر علیه هم‌جنس خود (مؤنثی دیگر) صورت پذیرد؛ خشونت زن (زنان) علیه زن (زنان) رخ داده است.

این خشونت ممکن است به صورت نهادینه شده در اجتماع (مانند ختنه‌ دختران) و یا به صورتی که اجتماع نیز آن را مذموم شمارد (مانند زنا) رخ دهد. البته حالت سومی را نیز می‌توان برای آن متصور شد و آن خشونت به دلایل عاطفی؛ احساسی و یا حسادت است (نزاع دو هوو)

نکته حایز اهمیت این است که در شکل اول خشونت؛ مردان نیز تأثیر مستقیم و به‌سزایی در شکل‌گیری آن داشته؛ لکن اقدام به وسیله زن (زنان) صورت می‌گیرد.

علل انجام خشونت زنان بر علیه هم و راههای مقابله با آن:

  1. ضعف فرهنگی: در بسیاری از خشونتهای نهادینه شده که زنان علیه هم‌جنسان خود مرتکب می‌شوند و هم‌چنین در بسیاری از خشونتهای عاطفی و احساسی؛ ضعف فرهنگی و جنس دوم پنداشته شدن زن عامل اصلی می‌باشد؛ مثلا در بحث ختنه زنان؛ ضعف فرهنگی به گونه‌ای شدید می‌باشد که معتقد است لذت جنسی مختص به جنس مذکر (جنس برتر) بوده و زنان اجازه تمتع و التذاذ جنسی را ندارند. و یا جنس مذکر (جنس اول) می‌تواند از طریق ازدواج دایم یا متعه سرپرستی چند زن را داشته باشد که طبیعی است که این امر منجر به خشونتهای این زنان علیه یکدیگر جهت تثبیت جایگاه خود می‌شود.
  2. فشارهای اجتماعی: در بسیاری از خشونتهای اتفاقی؛ رد پای فشار اجتماعی دیده می‌شود.

زنان در جامعه امروز؛ در معرض انواع فشار (بی‌مهری همسر یا پدر؛ حجاب اجباری؛ شنیدن متلکهای آزار دهنده؛ تعرضات فیزیکی و …) قرار دارند که این فشارها موجب پایین آمدن آستانه تحمل آنان می‌گردد.

وقتی زنان نمی‌توانند خشم ناشی از این فشارها را بر سر مردان آزارگر (به دلیل برچسب بی‌حیایی خوردن) خالی کنند؛ با هر برخورد اصطکاک‌آمیزی با هم‌جنس خود از کوره در رفته و خشم خود را بر سر آنان خالی خواهند کرد.

راههای مقابله:

مهم‌ترین راه مقابله با این معضل؛ همانند بسیاری از معضلات اجتماعی؛ فرهنگ‌سازی می‌باشد.

اولین قدم در این راه آموزش به مردان اجتماع و خود زنان است که زن را جنس دوم و در خدمت مرد نبینند. قدم دوم در این راه کاستن از فشارهای اجتماعی از طریق مقابله با آزارگران و ایمن کردن جامعه برای نسوان است.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *