حمایت از نخبگان علمی جزو اولویتهای وزارت علوم است

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۰ آبان ۱۳۹۵


حمایت از نخبگان علمی جزو اولویتهای وزارت علوم است

حمایت از نخبگان علمی جزو اولویتهای وزارت علوم است

 179283653

حسین سالار آملی در مراسم آغاز به کار ششمین همایش بینالمللی علوم و فناوری نانو اظهار کرد: استعدادهای جوان ایرانی بهعنوان بزرگترین سرمایه کشور بوده و باید از این نیرویهای عظیم بهعنوان سرمایه ملی و سرنوشتساز صیانت و حمایت شود.

وی همچنین یکی از راه‌کارهای اساسی و بنیادی در رشد اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی کشور و رهایی از تحریمهای بین‌المللی را تکیه‌بر اقتصاد دانش‌بنیان و نیروهای مستعد و صیانت از نخبگان و متخصصان کشور دانست.رئیس مرکز همکاریهای علمی بین‌المللی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود، به ایجاد ارتباط و توسعه همکاری با ایرانیان به‌ویژه متخصصان و نخبگان ایرانی مقیم خارج و بهره‌گیری از دانش و تجارب آنها در راستای انتقال دانش به داخل کشور و رشد علمی و اقتصادی کشور تأکید کرد.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، ایجاد دوره‌های مشترک آموزشی، اجرای پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، تبادل استاد و پژوهشگر به‌ویژه در سطح تحصیلات تکمیلی را از دیگر مصادیق بین‌المللی شدن دانشگاهها و پژوهشگاهها دانست و تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و حرکت از فضای آزمایشگاهی به عرصه تولید و صنعت و ایجاد بازار برای تولیدات دانش‌بنیان را از اهداف مهم فعالیتهای علمی بین‌المللی و اقتصاد دانش‌بنیان کشور دانست.

سالار آملی، بین‌المللی شدن دانشگاهها را به‌عنوان یکی از سیاستهای مهم در راستای حفظ و حمایت از نخبگان داخل کشور و تحقق چرخش مغزها برای ایرانیان خارج از کشور و رشد اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان مورد تأکید قرارداد.

وی همچنین آگاهی بخشی و افزایش سطح اطلاعات و دانش آحاد کشور در جامعه به مفهوم عام و در بین اقشار علمی و دانشگاهی کشور را به مفهوم خاص، از دیگر اهداف و سیاستهای کلان علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برشمرد.

سالار آملی این مهم را در رشد، توسعه و شکوفایی کشور و شتاب بخشی به اصل اقتصاد غیرنفتی و دانش‌محور، به‌ویژه بر پایه توجه و حمایت از نخبگان ملی و سرمایه‌های انسانی داخل کشور مورد تأکید قرارداد.

سامانه ملی ثبت پایاننامهها و رسالهها از دوبارهکاری در پژوهش جلوگیری میکند

مراسم رونمایی از سامانه ملی ثبت پایان‌نامه، رساله پیشنهاده (پروپوزال) با حضور مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان روز گذشته (پنجشنبه) در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برگزار شد. به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، صدیقی در این مراسم گفت: باید بتوانیم با استفاده از سامانه ملی ثبت پایان‌نامه و رساله و با ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه، به رشد کشور کمک کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان بابیان اینکه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از نهال به درخت تنومندی تبدیل‌شده است، افزود: هدف اصلی پژوهشگاه صیانت از آموزش عالی و پشتیبانی از توسعه علمی کشور است و با استفاده از ابزارهای جدید می‌توان ادعا کرد که کار علمی با اصالت در ایران مستقر خواهد شد و دیگر شاهد تخلف و تقلب در آموزش عالی و تولید علم نخواهیم بود.

صدیقی در ادامه گفت: پژوهشگاه علوم و فناوری باید بیشتر از قبل معرفی شود تا مسؤولان، دانشجویان، فرهیختگان و عامه مردم باقابلیتهای موجود آن بیشتر آشنا شوند. رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص این سامانه ملی گفت: با استفاده از این سامانه دیگرکسی نمی‌تواند در حوزه پایان‌نامه‌های موجود اعلام بی‌خبری و بی‌اطلاعی کند. وی دیگر کارکردهای این سامانه را کمک علمی به دانشجویان و استادان اعلام کرد که از دوباره‌کاری در امور پژوهشی جلوگیری می‌کند. از طریق سامانه راه‌اندازی شده دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشور، پس از دفاع پایان‌نامه خود، اطلاعات را به همراه فایلهای تمام متن آن در سامانه ثبت کرده و کد ره‌گیری دریافت می‌کنند در ادامه، کد ره‌گیری ثبت‌شده پس از تأیید دانشگاه به پایگاه اطلاعات علمی کشور به نشانی ganj.irandoc.ac.ir اضافه خواهد شد.

در نسخه دو این سامانه، پس از ثبت پایان‌نامه توسط دانشجو، فایل تمام متن ارسالی، توسط کارشناسان ایران داک بررسی و در صورت کامل بودن فایل ارسالی، دانشگاه می‌تواند اطلاعات تکمیل‌شده را تأیید و دانشجو را فارغ‌التحصیل کند.

همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشور پس از تصویب پیشنهاد (پروپوزال) در دانشگاه محل تحصیل خود، اطلاعات خواسته‌شده در این سامانه را تکمیل و سپس کد ره‌گیری دریافت می‌کنند.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *