تحول علوم انسانی اسلامی باید توسط دستگاههای دغدغه‌مند جامعه دنبال شود

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۸ آذر ۱۳۹۵


تحول علوم انسانی اسلامی باید توسط دستگاههای دغدغه‌مند جامعه دنبال شود

رئیس دانشگاه معارف اسلامی:

تحول علوم انسانی اسلامی باید توسط دستگاههای دغدغهمند جامعه دنبال شود

 173362395

رئیس دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه تحول علوم انسانی اسلامی باید توسط دستگاههای دغدغهمند جامعه دنبال شود، گفت: حوزه و دانشگاه در کنار یکدیگر مکمل هستند به همین علت نباید زمینه ایجاد تفرقه و فاصله میان حوزه و دانشگاه ایجاد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله شاکری زواردهی طی نشست خبری که در سالن کنفرانس دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد، با بیان این‌که وحدت حوزه و دانشگاه یکی از جدی‌ترین اولویتهای انقلاب اسلامی بوده است، اظهار کرد: طی سالهای اخیر نسبت به این موضوع بی‌توجهی شده است به همین علت اکنون نگاه جدی‌تری به وحدت حوزه و دانشگاه داشته باشیم. وی با تأکید بر این‌که مسؤولان به شیوه مطلوب به وحدت حوزه و دانشگاه نپرداخته‌اند، اضافه کرد: اکنون بسیاری از دغدغه‌های جامعه با وحدت حوزه و دانشگاه رفع می‌شود؛ تحول علوم انسانی و بررسی علوم انسانی اسلامی نیازمند وحدت حوزه و دانشگاه است تا اندیشمندان در حوزه و دانشگاه به بومی‌سازی رشته‌های علوم انسانی اقدام کنند.

دستاوردهای کنونی جامعه با توجه به وحدت حوزه و دانشگاه پاسخگوی نیازها نیست

رئیس دانشگاه معارف اسلامی اندیشمندان حوزه و دانشگاه را عنصر اصلی ترویج دهنده سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: اکنون نیاز جدی به اندیشمندان حوزه و دانشگاه به منظور بررسی مباحث مورد نیاز جامعه اسلامی به خوبی قابل احساس است و این کم‌توجهی به نهادینه نبودن وحدت حوزه و دانشگاه ارتباط دارد. وی از جایگاه اساتید حوزه و دانشگاه در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی یاد کرد و ادامه داد: دغدغه بازخوانی اندیشه‌های امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی برای رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه در جامعه اسلامی وجود دارد هر چند طی سالها اقداماتی در این زمینه انجام شده است و حضور روحانیون در دانشگاهها قابل مشاهده بوده و پژوهشگاه وحدت حوزه و دانشگاه فعالیتهای خود را گسترش داده است.

شاکری با اشاره به این‌که دستاوردهای کنونی جامعه با توجه به وحدت حوزه و دانشگاه پاسخگوی نیازها نیست، مطرح کرد: علمای حوزه و اساتید دانشگاهی باید نسبت به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یک نیاز جامعه اسلامی نگاه کنند.

وی ایجاد دانشگاه معارف را از برکات وحدت حوزه و دانشگاه دانست و تصریح کرد: این دانشگاه فعالیت خود را از بهمن‌ماه 85 آغاز کرده است و طی یک دهه اخیر تربیت نیروی متخصص از درون حوزه‌های علمیه برای دانشگاهها، تامین محتوای معارفی و دانش‌افزایی اساتید کنونی دانشگاهها در رشته‌های معارف را به صورت ویژه دنبال کرده است.

شاکری با بیان این‌که حجم گسترده‌ای از واحدهای دانشگاهی به مباحث معارفی اختصاص دارد، عنوان کرد: تبیین لزوم حضور عالمانه طلاب در دانشگاهها، تهیه 100 عنوان کتاب درسی برای رشته‌های معارف و 200 عنوان کتاب‌ کمک درسی برای اساتید دانشگاهی و تخصصی‌تر کردن دروس معارف اسلامی در دانشگاهها از دستاوردهای دانشگاه معارف اسلامی است. وی از برگزاری همایش بررسی چالشها و راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه با حضور آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دانشگاه معارف اسلامی یاد کرد و گفت: حمید پارسانیا و حسین کچوییان به عنوان اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی طی میزگردی چالشها و راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه را مورد بررسی قرار می‌دهند و در حاشیه این مراسم از دو خانواده شهید مدافع حرم دانشجو و طلبه و اساتید فعال در امر وحدت حوزه و دانشگاه تقدیر می‌شود.

مسؤولان اجرایی برای وحدت حوزه و دانشگاه پیام مشخصی ندارند

رئیس دانشگاه معارف اسلامی با تأکید بر این‌که وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یکی از اندیشه‌های امام خمینی (ره) به فراموشی سپرده شده است، عنوان کرد: حوزه و دانشگاه در کنار یکدیگر مکمل هستند به همین علت نباید زمینه ایجاد تفرقه و فاصله میان حوزه و دانشگاه ایجاد شود. وی خاطرنشان کرد: این‌که مسؤولان اجرایی برای وحدت حوزه و دانشگاه پیام مشخصی ندارند نشان می‌دهد که توجه به این موضوع مهم کمتر شده است. شاکری با اشاره به این‌که تحول علوم انسانی اسلامی باید توسط دستگاههای دغدغه‌مند جامعه دنبال شود، عنوان کرد: طی سالهای اخیر معاونت آموزش و پژوهش نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاهها تشکیل شده و با استفاده از ظرفیت گروههای معارف دانشگاههای کشور به دانش‌افزایی اساتید رشته‌های معارفی اقدام کرده است.

وی از برگزاری کارگاههای روش تدریس و مقاله‌نویسی در دانشگاه معارف اسلامی یاد کرد و گفت: تاکنون در سال جاری 17 کارگاه در این راستا برگزار شده است، نبود بانک جامع اطلاعاتی از افرادی که در راستای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه فعالیت می‌کنند یک ضعف جدی است که باید توسط مسؤولان در سطح ملی دنبال شود. رئیس دانشگاه معارف اسلامی با بیان این‌که این دانشگاه تاکنون هزار و 200 طلبه جذب کرده است، مطرح کرد: تاکنون 125 نفر در مقطع دکتری و 300 نفر در مقطع کارشناسی ارشد قبول شده‌اند. منبع: فارس


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *