بازجوی نتانیاهو یک یهودی ایرانی‌الاصل است

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۷ دی ۱۳۹۵


بازجوی نتانیاهو یک یهودی ایرانی‌الاصل است

بازجوی نتانیاهو یک یهودی ایرانیالاصل است

 

123593450

پلیس رژیم صهیونیستی برای بار دوم از بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر این رژیم در کمتر از یک هفته، به ظن دریافت هدایا و «برخی گمانهزنیهای دیگر مبنی بر فساد مالی» بازجویی کرده است.

پلیس اسراییل اعلام کرد در این بازجویی که پنج ساعت طول کشید، در خصوص دو پرونده از نتانیاهو سؤال شده است.

در همین حال، پلیس یا دادستانی نگفته‌اند که آیا نیاز به بازجوییهای بیش‌تری هست یا نه؟

دادستان اسراییل چند روز پیش فاش کرد، از حدود دو ماه پیش با انجام تحقیقات گسترده پلیس در اسراییل و خارج حول گمانه‌زنیهایی که در مورد نخست‌وزیر مطرح‌شده بود، موافقت کرده است.

بنیامین نتانیاهو در پی بازجویی اول گفته بود، «سالها تعقیب من و خانواده‌ام بیهوده بوده و این بار نیز گمانه‌زنیها به تشکیل پرونده منجر نمی‌شود». نتانیاهو از یک روزنامه‌نگار اسراییلی به نام راویو دروکر و شبکه دهم تلویزیون اسراییل به‌عنوان عواملی که سالها علیه او و خانواده‌اش «اتهام زنی بیهوده» مطرح کرده‌اند، نام‌برده است.

یعکوو واینروت، وکیل نتانیاهو که در جلسه‌های بازجویی از نخست‌وزیر حضورداشته، بعد از بازجویی نخست به شبکه دوم تلویزیون گفته بود، «اطمینان می‌دهد که مطالب مطرح‌شده، جزیی است».

امنون ابراموویچ یک روزنامه‌نگار سر‌شناس منتقد نتانیاهو پنجشنبه شانزدهم دی در شبکه دوم تلویزیون اسراییل گفته است، پرونده کم‌اهمیت‌تر، شامل دریافت سیگارهای برگ و شامپانیهای گران‌قیمت از آرنون ملچین دوست نزدیک نتانیاهو است. به گفته ابراموویچ، پرونده دوم اهمیت بیش‌تری دارد، اما هنوز جزییات آن اعلام‌نشده است.

روزنامه هاآرتص جمعه هفدهم دی نوشته است، آرنون می‌لچن سرمایه‌دار و کارگردان یهودی آمریکایی که در ارتباط با دادن هدیه سیگار برگ و شامپانی به نتانیاهو از سوی پلیس اسراییل مورد سؤال قرارگرفته، خود صاحب حدود ده درصد از سهام شبکه دهم تلویزیون اسراییل است.

به گزارش رسانه‌های اسراییل، شریک تجاری آرنون می‌لچن نیز که یک بازرگان عمده استرالیایی به نام جیمز پاکر است احتمالاً پول بلیط یک مسافرت خارجی نتانیاهو را داده و به پسر بزرگ نتانیاهو در سفرهای خارجی‌اش امکان داده در خانه‌های متعلق به او اقامت کند.

رسانه‌های اسراییل پیش‌تر خبر داده بودند، بازرگان بزرگ ران لاودر از صاحبان کارخانه‌های لوازم‌آرایشی «استی لاودر» نیز به خاطر برخی هدایا به نتانیاهو مورد بازجویی قرارگرفته است.

حامیان نتانیاهو به رسانه‌های اسراییل گفته‌اند، بازرگان ران لاودر قبلاً از سهامداران عمده شبکه دهم تلویزیونی اسراییل بوده و از زمانی که پایش را از سهامداری در مالکیت این شبکه منتقد نتانیاهو بیرون کشید، «تعقیب» این شبکه علیه نخست‌وزیر افزایش‌یافته است.

حامیان نتانیاهو در صحنه سیاست و افکار عمومی اسراییل که در اکثریت هستند، رسانه‌های منتقد را موردانتقاد قرار داده و خواهان پایان دادن به تعقیب وی شده‌اند. اما منتقدان نتانیاهو می‌گویند، اگر اساسی برای تحقیقات وجود نداشت، دادستانی با آن موافقت نمی‌کرد.

از جانب دیگر، همین نظرسنجیها این احتمال را مطرح می‌کنند که در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام، حزب «یش آتید» به رهبری یائیر لاپید از تعداد کمی کرسیهای بیش‌تر پارلمانی نسبت به حزب حاکم لیکود به رهبر نتانیاهو برخوردار شود.

سرپرست تیم بازجویان از نخست‌وزیر اسراییل، پلیس ایرانی‌زاده، کوروش برنور نام دارد.

رسانه‌های اسراییل نوشته‌اند، کوروش برنور، ۵۰ ساله، در سن ۱۴ سالگی از ایران به سرزمینهای اشغالی مهاجرت کرده و به «سخت‌گیری» در بازجویی از مقامات ارشد پیشین اسراییل که در مظان اتهام فساد بوده‌اند، شهرت دارد. منبع: ایران- انتخاب


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *