امتحان جامع باعث تأخیر در فارغ‌التحصیلی دانشجویان می‌شود

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵


امتحان جامع باعث تأخیر در فارغ‌التحصیلی دانشجویان می‌شود

امتحان جامع باعث تأخیر در فارغالتحصیلی دانشجویان میشود

296352485

استاد تمام دانشگاه تهران و معاون آموزشی اسبق این دانشگاه با بیان اینکه امتحان جامع باعث تأخیر در فارغالتحصیلی دانشجویان میشود، تأکید کرد: البته من مخالف امتحان جامع نیستم اما بههرحال ازآنجایی که دانشجویان در صورت رد شدن از امتحان جامع از دانشگاه اخراج نمیشوند، امتحان جامع بیشتر تبدیل به ابزاری برای رنجش آنها میشود.

دکتر حسین عباسی نژاد، با بیان این مطلب اظهار داشت: “استاد” از نظر بسیاری از دانشجویان عامل تأثیرگذاری در تعیین نمره نهایی دروس دانشگاهی است. گرچه نمی‌توان نقش استاد در نمرات نهایی را نادیده گرفت اما آن‌چه مهم به نظر می‌رسد، این است که برخی از دانشجویان نسبت به نمرات خود معترض بوده و بسیاری از مواقع علت اصلی نمره پایین خود در یک درس را بی‌توجهی و کوتاهی استاد قلمداد می‌کنند؛ ازاین‌رو همواره و در همه دانشگاهها یک سری اعتراضات و چالشهایی میان استاد و دانشجو بابت نمرات یا سایر رفتارها وجود داشته و دارد. به اعتقاد وی، باید نهادی در دانشگاه برای رسیدگی به این‌گونه اعتراضات وجود داشته باشد و تکلیف رفتارهای ناهنجار برخی از دانشجویان و حتی اساتید را روشن سازد وگرنه نمی‌توان به بهانه این‌که فلانی دانشجوی تنبلی است یا به لحاظ درسی در جایگاه خوبی قرار ندارد، از حقوق او چشم پوشید.

با توجه به این‌که عده زیادی از دانشجویان در موضوع درس و نمرات خود دچار مشکلاتی می‌شوند، اساتید چه مسؤولیتی در قبال دانشجویانی دارند که به‌ناحق در این‌گونه مواقع از جانب استاد مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرند؟

معاون آموزشی اسبق دانشگاه تهران تصریح کرد: در جلسات دانشگاهها این موضوع را مطرح کردم که در دانشگاهها مرجعی به نام بررسی تظلمات دانشجو از رفتار ناهنجار برخی از اساتید جوان و غیر جوان وجود ندارد. باید مرکزی وجود داشته باشد که به‌درستی و نه به‌ناحق به این‌گونه مباحث بپردازد، مثلاً در مواقعی که استاد در برابر اعتراض دانشجو می‌گوید اگر برگه تو را نشان دهم از تو نمره کم می‌شود یا این‌که استاد به دانشجو بگوید اگر دیر بیایی در اتاق را می‌بندم. اینها ناشی از این است که استاد نمی‌داند چه جایگاهی دارد، البته این‌گونه موارد گاهی بین استادان جوان بیشتر مشاهده می‌شود، چراکه غرور علمی دارند اما در اساتید میان‌سال این غرور آرام‌آرام کمتر می‌شود ولی اگر بتوانیم کلاسهایی برگزار کنیم که در آن استادان برای رفتار با دانشجویان آمادگی پیدا کنند، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

این استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران افزود: برای پذیرش اساتید یک سری معیارها داریم مثلاً مقاله داشته باشند و واجد فلان شرایط علمی باشند، البته مدرک و معدل را نیز در نظر می‌گیریم و به لحاظ عقیدتی و سیاسی هم او را مورد گزینش قرار می‌دهیم اما بررسی این‌که شخص می‌تواند استاد خوبی باشد، صورت نمی‌گیرد.

درحالی‌که باید سنجید که آیا این فرد می‌تواند خشم خود را کنترل کند یا در مواقعی که دانشجو سؤال بی‌ربطی می‌پرسد، عصبانی می‌شود، چرا که صحنه کلاس مانند صحنه تئاتر است. استاد باید بتواند نقش خود را به‌خوبی ایفا کند. نباید زود عصبانی شده یا اختیار کلاس را از دست بدهد.

استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران تأکید کرد: لازم است که دانشگاهها کارگاههایی برای همه اساتیدی که استخدام می‌شوند، برگزار کنند و از اساتید بزرگ‌تر و باسابقه‌تر هم بخواهند در این کارگاهها شرکت کنند، چرا که ممکن است یک دانشجو عصبانی باشد یا نسبت به استاد حس خوبی نداشته باشد و بر این اساس با پرخاشگری رفتار کند. در این صورت استاد نباید تحت تأثیر رفتارهای ناهنجار دانشجو قرار بگیرد و ناهنجاریهای جدیدی ایجاد کند.

مثلاً درباره امتحانات جامعی که برای دکترا وجود دارد، شاهد این اعتراضها هستیم یا در مقاطع کارشناسی ارشد در مواقع ارائه پایان‌نامه و درسهای عادی. در مقطع کارشناسی هم ممکن است این اعتراضها وجود داشته باشد اما دانشجویان کمتر اعتراض می‌کنند، چرا که تازه از دوران دبیرستان جداشده و تصورشان از استاد یک شخص کامل است. من ضمن احترام به همه اعضای هیأت علمی و با توجه به این‌که اساتید مانند قضات استقلال رأی دارند، از آنها این انتظار را دارم که رفتارهای خداپسندانه و مردم‌پسندانه داشته باشند تا بتوانند یک کلاس را به‌خوبی
اداره کنند.

این استاد دانشگاه تهران در پایان تأکید کرد: در دانشگاههای ما دانشجوی سطح دکترا از طریق کنکور وارد دانشگاه می‌شود، لذا ممکن است امتحان جامع نتیجه ویژه‌ای که باید داشته باشد را به دست ندهد؛ چرا که بدون این‌که دانشجو را حتی ببینند و بر اساس پیش‌زمینه علمی دانشجو، وی را پذیرش می‌کنند و وارد مقطع دکترا می‌کنند، اما در امتحان جامع اینها را غربال می‌کنند و کنار می‌گذارند.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *