اقدامات فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف اولویت دارد

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵


اقدامات فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف اولویت دارد

فرمانده انتظامی تهران:

اقدامات فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف اولویت دارد



جلسه‌ی دادستان تهران با مسؤولان دستگاههای اجرایی، فرهنگی، پلیس و سیاست‌گذار مرتبط با آسیبهای اجتماعی برگزار شد.
در این جلسه، دادستان تهران با طرح موضوع جلسه که به‌طور اعم، آسیبهای اجتماعی و در معنای اخص، عفاف و حجاب است، به فرامین مقام معظم رهبری در جلسه‌ی اردیبهشت‌ماه سال جاری اشاره نموده و اظهار امیدواری کرد این جلسات بتواند مبارزه با آسیبهای اجتماعی را هدفمند نماید.
تأثیر رفتار و اظهارات مسؤولان
جعفری دولت‌آبادی با اعلام این‌که رفتارها و اظهارات مسوولان از وجوه مؤثر در آموزش مردم است، به‌عنوان‌مثال گفت وقتی برخی مسؤولان به مردم می‌گویند ماهواره منشأ بی‌عفتی است اما برخی دیگر مسوولان فرهنگی برخلاف قوانین موجود اعلام می‌دارند که استفاده از ماهواره بلامانع است؛ طبیعی است که مردم با تردید مواجه می‌شوند. وی افزود: عده‌ای توجیه می‌کنند که جهان، جهان تمدن و اینترنت است و برای استفاده از ماهواره باید راهکارهای جدید پیدا کرد که البته کسی با راهکارهای جدید مخالف نیست؛ اما مسؤولان فرهنگی نباید طوری سخن‌گویند که گویی استفاده از ماهواره مجاز شده است و چنین وانمود سازند که باید در برابر تهاجم ماهواره تسلیم شد.
وی با ذکر این مقدمه که در موضوع عفاف و حجاب، دستگاههای متعددی درگیر می‌باشند و چنانچه فعالیتهای آنان هماهنگ نباشد، سیاستها و برنامه‌ها عملی نخواهد شد، یکی از دلایل شکست اجرای سیاستها و برنامه‌ها را ناهماهنگی دستگاهها دانست و افزود: به‌عنوان‌مثال در حوزه مبارزه با مشروبات الکلی، چنانچه پلیس اقدامات مناسبی انجام دهد، اما سایر دستگاهها همکاری نکنند، اقدامات نتیجه‌بخش نخواهد بود.
وی افزود: در مسائل مربوط به حوزه عفت و اخلاق عمومی 24 دستگاه دارای وظیفه هستند، اگر این دستگاهها باهم هماهنگ و همگرا نشوند کاری پیش نمی‌رود و نتیجه این می‌شود که دستگاهی که باید مبارزه کند حرفهای دیگری می‌زند و دستگاهی که باید بودجه دهد گفتاردرمانی می‌کند.
دکتر جعفری دولت‌آبادی با اشاره به‌ضرورت عزم جدی مسوولان در حوزه‌ی عفاف و حجاب، توصیه نمود که اگرچه بهترین راهکار در حوزه عفاف و حجاب اقدامات فرهنگی، است؛ اما نباید تأثیر اقدامات مقابله‌ای و ابزار کیفری را در مبارزه با جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی نادیده گرفته شود. وی با پذیرش این واقعیت که در حوزه‌ی مبارزه با جرایم، اقدامات سلبی نیز موردنیاز است، تمرکز اقدامات و خشک‌کردن ریشه‌های آسیبها را لازم دانست و به‌عنوان‌مثال به حوزه‌ی پوشاک اشاره کرد و گفت در جلسه‌ با مسؤولان اتحادیه‌ها بر این نکته تأکید شد که چرا اتحادیه صنف پوشاک اجازه می‌دهد لباسهای مبتذل و خلاف عفت عمومی در کشور تولید یا در بازار عرضه شود.
دادستان تهران ضمن مقایسه‌ی وضعیت فعلی از جنبه‌ی انتظاراتی که نسبت به مراجع قضایی و نیروی انتظامی وجود دارد با وضعیت پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت پیش از پیروزی انقلاب این‌گونه نبود که همه انتظارها متوجه مراجع قضایی و مأمورین پلیس باشد بلکه استفاده از ظرفیت مردمی نقش اول را ایفا نموده و متولی صنوف، اتحادیه‌ها بودند؛ اما در حال حاضر به خلاف آنچه بود، از مأمورین دولت و پلیس انتظار می‌رود که نسبت به بستن مغازه‌های عرضه‌کننده‌ی چنین اجناسی اقدام نمایند؛ این در حالی است که اگر می‌خواهیم در حوزه‌ی عفت و حجاب موفق باشیم، باید اصل را بر آن بگذاریم که این امر در حوزه‌ی مردمی قرار می‌گیرد و لذا باید مردم را باید به میدان آورد و در این وادی سهیم نمود.
دادستان تهران به تشکیل دادسراهای تخصصی برای رسیدگی به جرایم مرتبط با عفاف و حجاب شامل جرایم رایانه‌ای (ناحیه 31)، دادسراهای فرهنگ و رسانه، ارشاد و شهید مقدس اشاره کرد و افزود به‌رغم آن‌که در شهر تهران دادسراهای تخصصی برای مقابله با این دسته از جرایم پیش‌بینی‌شده است، اما عدم هماهنگی دستگاههای مرتبط با موضوع، مانع از پیشرفت امور شده است. دولت‌آبادی افزود این امر در حالی است که جمهوری اسلامی تاکنون در هر حوزه‌ای که اراده نموده، موفق عمل کرده است. الفت معاون پیش‌گیری از وقوع جرم قوه قضاییه با رد حساسیت‌زدایی از اعمال منافی حجاب و عفاف، اظهار داشت حفظ حساسیت عمومی نسبت به این حوزه لازم است و باید قبح این اعمال حفظ شده و تقویت گردد؛ اما وارد شدن به این مقوله با دقت به عمل آید و ضمن تفکیک حوزه‌ی پیش‌گیری از مقابله، حذف ریشه‌ی ناهنجاریها در دستور کار جلسات
 قرار گیرد.
در ادامه‌ی این جلسه، ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام داشت پلیس مخالف اقدامات فرهنگی نیست و این‌گونه اقدامات در حوزه‌ی عفاف و حجاب اولویت دارد؛ اما وضعیت فعلی حجاب و عفاف زیبنده جامعه اسلامی نیست و با رصد وضعیت حجاب طی پانزده سال اخیر به این نتیجه می‌رسیم که به‌تدریج وضع بدتر شده است.
فرمانده انتظامی پلیس تهران سپس به ارائه‌ی آماری از اقدامات این دستگاه انتظامی در حوزه عفاف و حجاب پرداخت و با ذکر این‌که نیروی انتظامی طی سال گذشته بیش از 4400 با مغازه پوشاک را به لحاظ تخلف در ارائه‌ی پوشاک مبتذل و خلاف عفت عمومی مهروموم کرده‌ است. در این جلسه نماینده وزارت اطلاعات تأکید نمود که بهبود وضعیت عفاف و حجاب منوط به تمرکز بر علل ریشه‌ای این مسأله است که علل آن نهفته در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.
معاون شهردار تهران تأکید نمود برای موفق شدن سیاستها در حوزه عفاف و حجاب باید موضوع را از جنبه‌ی مردان نیز موردتوجه قرارداد و اظهار داشت بسیاری از آسیبهایی که برای بانوان در جامعه موجود است، ناشی از عدم توجه به عفاف و حجاب توسط مردان است.
وی هم‌چنین بر ضرورت توجه به عفاف و حجاب در دستگاههای دولتی و مأمور به خدمات عمومی تصریح نمود و رفتار کارگزاران دولت را الگوی خوبی برای مردم دانست.
 اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای دوروی یک سکه
دولت‌آبادی در پایان جلسه به جمع‌بندی مطالب پرداخت و عدم فرافکنی و محول نمودن مسؤولیت به یکدیگر از سوی دستگاهها، ازجمله ملزوماتی بود که مورد تأکید قرار گرفت.
وی با تصریح به این‌که ارتباط میان اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای مانند دوروی یک سکه است، اظهار داشت گاه مقابله ممکن است به‌تنهایی کفایت کند و به کمک پیش‌گیری ‌رود اما به‌هرحال اقدامات مقابله‌ای باید در حد ضرورت به کار گرفته شود.
موضوع دیگری که موردتوجه دکتر جعفری قرار گرفت، مسدود نمودن منافذ ورود آسیبهای اجتماعی مانند کارگاههای تولید انبوه لباسهای مبتذل و خلاف عفت عمومی بود.
وی در چنین ا قداماتی دخالت دستگاه مرتبط را لازم دانست به این شرح که ابتدا از فعالیت کارگاههای تولید انبوه البسه و اقلام ضد فرهنگی توسط اتحادیه و یا پلیس جلوگیری به عمل آید و سپس به عرضه‌ی مظاهر آن در صنوف پرداخته شود.
 در اقدامات پیش گیرانه آگاه‌سازی جوانان اولویت دارد
دکتر جعفری نحوه‌ی برگزاری جلسات آتی را، طرح سؤال از دستگاهها در خصوص اقدامات انجام‌شده از سوی آنان در حوزه‌ی عفاف و حجاب اعلام نمود و با تأکید بر ضرورت تمرکز مباحث جلسه بر اقدامات ملموس و رد ایده پردازی صرف، افزود در اقدامات پیشگیرانه باید بر روی جوانان و نوجوانان تمرکز نموده و آگاه‌سازی جوانان در اولویت اول
 قرار گیرد.
دکتر جعفری با اشاره به گزارشی که ساعات تدریس دروس دینی در مدارس کشور کاهش‌یافته است از نماینده‌ی وزارت آموزش‌وپرورش خواست که صحت یا سقم آن را بررسی و اعلام نماید.
دادستان تهران تأکید کرد اگرچه اقدامات فرهنگی در حوزه‌ی عفاف و حجاب راهکار اساسی است، اما در مواردی که کانون برنامه‌ریزی و تمرکز دشمن در رواج بی‌عفتی است اقدامات مقابله‌ای و با به‌قول‌معروف اقدامات سرهنگی نیز ضروری است. تصمیم دیگر این جلسه، بررسی صحت‌وسقم خیر انتشاریافته در برخی سایتهای خبری مبنی بر اختصاص هزینه‌ی آرایش به پرسنل زن در چند بیمارستان‌‌ خصوصی بود که نماینده‌ی وزارت بهداشت مسوول پیگیری و اعلام نتیجه گردید.
دادستان تهران، احدی از معاونان خود را مسوول تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان دادستانی، معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، پلیس و دو نماینده از دستگاههای فرهنگی و اجرایی نمود تا دستورات جلسات آتی را تعیین کرده و جهت برگزاری مستمر آن هر پانزده روز یک‌بار برنامه‌ریزی نمایند.
دکتر جعفری دولت‌آبادی اعلام کرد دستگاهها وظیفه‌ی خود را در حوزه‌ی عفاف و حجاب جدی بگیرند؛ و در صورت حضور مستمر و پیگیری فعالانه‌ از حمایتهای دادستانی بهره‌مند شده و چنین روندی در برخورد با جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی
 اثرگذار است.
جعفری دولت‌آبادی گفت: دادستانی تهران در رابطه با آسیبهای اجتماعی جلسات مداومی را برگزار خواهد کرد.
منبع: میزا

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *