اعتراض ژاپن به تصمیم روسیه برای اعزام نیروی نظامی به جزایر کوریل

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵


اعتراض ژاپن به تصمیم روسیه برای اعزام نیروی نظامی به جزایر کوریل

اعتراض ژاپن به تصمیم روسیه برای اعزام نیروی نظامی به جزایر کوریل

 

 

ژاپن بهشدت به تصمیم روسیه مبنی بر اعزام و استقرار واحدی از نظامیان خود در جزایر مورد مناقشه «کوریل» اعتراض کرد.

این جزایر در اقیانوس آرام غربی قرار دارد و ژاپنیهای آن را «قلمرو شمالی» و روسها آن را «کوریل جنوبی» می‌نامند.

ژاپن می‌گوید که روسها پس از پایان جنگ جهانی دوم این جزایر را به اشغال خود درآورده و باعث شدند ۱۷ هزار ژاپنی ساکن منطقه از آنجا بگریزند.

این اعتراض به دنبال آن صورت می‌گیرد که «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه از برنامه کشورش برای استقرار واحد نظامی در این منطقه خبر داده است.

پس‌ازاین اظهارات، یوشیهیدا سوگا سخنگوی ارشد دولت ژاپن گفت که آنها در حال به خدمت گرفتن و ساکن کردن خود در جزایری هستند که مورد منازعه دو کشور است. وی گفت که استقرار این واحد نظامی به این معناست که روسیه قصد دارد ساکن جزایری شود که متعلق به ژاپن است و این باسیاستهای توکیو همخوانی ندارد.

تارنمای ژاپن نیوز روز جمعه از قول وی آورده است: دولت ژاپن تمامی تحولات منطقه و تحرکات روسیه را در این جزایر زیر نظر دارد و اطلاعات دریافتی را به‌دقت تجزیه‌وتحلیل خواهد کرد.

سخنگوی دولت ژاپن اقدام روسیه برای نظامی کردن منطقه و استقرار نظامیان خود در این جزایر را باعث تأسف خواند.

قرار است بیستم ماه مارس (اسفند- فروردین) وزیران خارجه و دفاع ژاپن و روسیه در توکیو با یکدیگر دیدار کنند و «سوگا» می‌گوید در آن دیدارها یکی از اصلی‌ترین موضوعات در دستور گفت‌وگوها، برنامه نظامی روسیه برای جزایر مورد منازعه است.

دسامبر سال گذشته میلادی (2016) شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در توکیو دیدار کرد اما طرفین نتوانستند درباره مسأله جزایر به‌رغم توافق بر سر همکاریهای اقتصادی به نتیجه برسند.

قرار است «آبه» امسال به روسیه سفرکرده و با پوتین درباره امضای رژیم صلح گفت‌وگو کند. معاهده‌ای که به دلیل اختلافات طرفین از جنگ جهانی دوم تاکنون امضا نشده است و تخاصم میان دو طرف از آن زمان همچنان باقی است.

«آبه» می‌گوید که امضای این پیمان برای وی به‌عنوان باقی گذاشتن میراثی با این هدف که توکیو روابط بهتری با مسکو در مقابله باقدرت گرفتن چین داشته باشد، بسیار بااهمیت است.

جزایر چهارگانه کوریل جنوبی به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز، ذخایر آبزیان و واقع‌شدن در اقیانوس آرام موقعیت اقتصادی و راهبردی زیادی دارد که پس از پایان جنگ دوم جهانی به تملک شوروی درآمد.

در مقابل ژاپن که می‌گوید این جزایر حق اوست، روسیه حاکمیت خود را بر این جزایر قابل‌تردید نمی‌داند و به نتایج کنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی اسناد تعیین‌کننده شرایط بین‌المللی پس از جنگ دوم جهانی به‌عنوان مؤید آن تأکید می‌کند. روسیه به‌عنوان میراث دار شوروی در جنگ دوم جهانی 26 میلیون و 600 هزار کشته نظامی و غیرنظامی و هم‌چنین ویرانی گسترده‌ای را تحمل کرد به‌گونه‌ای که مسکو نیز درخطر سقوط قرار گرفت و ازاین‌رو شرایط کنونی را ناشی از اقدامهای کشورهای آغازکننده این جنگ از جمله ژاپن می‌داند. منبع: ایرنا- انتشاردهنده: فرهاد راستی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *