اصل انتخاب شدن و انتخاب کردن گونه‌ای از آزادی سیاسی است

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۳ آذر ۱۳۹۵


اصل انتخاب شدن و انتخاب کردن گونه‌ای از آزادی سیاسی است

اصل انتخاب شدن و انتخاب کردن گونهای از آزادی سیاسی است

 892185831

استاد حقوق دانشگاه مازندران گفت: رأی دادن نوعی از آزادی سیاسی و محروم کردن افراد در عرصه انتخابات به مانند گرفتن حق انتخاب کردن و انتخاب شدن است.

جواد تقی زاده روز شنبه در نشست دانشجویی در دانشگاه شهید بهشتی که با موضوع «سیاستهای کلی ناظر بر انتخابات» که در دانشکده حقوق برگزار شد در خصوص وضعیت برگزاری انتخابات در ایران گفت: باید دید آیا آزادی انتخابات در جمهوری اسلامی تأمین شده یا این‌که در اثر گذر زمان تغییر و تحولات بر این آزادی اثر گذاشته است؟!

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به اصل آزادی انتخابات که در حقوق بین‌الملل آمده، الحاق شده ولی در قانون اساسی به‌درستی تصریح نشده است.

وی با بیان این‌که آرای عمومی و یا عمومی بودن انتخابات فقط در رأی دادن، انتخاب کردن و انتخاب شدن نیست، افزود: متأسفانه آزادی انتخابات به صراحت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیامده ولی در نظر فقهای شورای نگهبان می‌توان این آزادی را تا حدودی مشاهده کرد.

تقی زاده گفت: تغییرات در قانون اساسی در برخی از زمانها با رفتن و آمدن نمایندگان دست‌خوش تغییرات شده، ولی با توجه بند 15 سیاستهای کلی نظام، ابلاغی از سوی رهبر انقلاب اسلامی، پاسداری از انتخابات و صیانت از آرای مردم که حق‌الناس عنوان شده و بی‌طرفی مجریان و همچنین برخورد با خاطیان، تأکید شده است. وی گفت: در اثر گذر زمان همراه با رشد فضا برای تعیین رأی باید ویژگیهای همگان برای حضور در انتخابات تأمین و از طرفی حقوق افراد را در این عرصه گسترده کرد و به‌گونه‌ای باید شرایط کاندیدا شدن را تسهیل بخشید تا افراد نامزد انتخابات شوند.

وی با بیان این‌که از انتخابات سال 60 دایره شرایط حضور نامزدها در مجلس تنگ‌تر شد، افزود: طبق قانون اساسی تابعیت، شرط سنی، حقوق اجتماعی و حتی مدرک تحصیلی کاندیداها روندی سخت‌گیرانه از سوی قانون‌گذار داشت که این رویه با حقوق بین‌الملل مطابقت ندارد. استاد حقوق دانشگاه مازندران گفت: شورای نگهبان قانون اساسی باید هر نوع محدودیت پذیری را در انتخابات بررسی و نسبت به شرایط کاندیداها این روند مدنظر قرار دهد چراکه این رویه در سیر تحولات انتخابات و رأی دادن مردم تأثیر بسزایی خواهد داشت و باید سعی کرد انتخابات را تسهیل بخشید نه این‌که آن را تنگ‌تر کرد.

وی افزود: به قانون اساسی و سیاستهای کلی نظام ابلاغی از سوی رهبر انقلاب باید به‌مثابه کلی نگاه کرد و تأثیرات آن به‌خوبی مشاهده خواهد شد.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *