اختلالات روانی و جرم

دسته: جامعه شناسی جنابی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۸ دی ۱۳۹۵


اختلالات روانی و جرم

اختلالات روانی و جرم

 

%d8%b2%d9%87%d8%b1%d9%87-%d8%ba%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%84%db%8c-%d8%b2%d8%a7%d8%af%d9%87

899121097

در فرهنگ عمومی رابطه بین بیماریهای روانی و جرم همواره موردقبول بوده است. رسانهها در به تصویر کشیدن جرایم خشن، غیرانسانی و شدید آنها را به افرادی با اختلالات و بیماریهای روانی منتسب میکنند.

روزنامه‌ها، رادیو، تلویزیون، دنیای مجازی و …در تبیین حوادث اجتماعی هماره اختلالات روانی را عامل مهم قتلها، ضرب‌وجرحها، تجاوزات به عنف، فرزند کشی و عموماً رفتارهای خشونت‌آمیز معرفی می‌کنند.

خطرناک و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن، مهم‌ترین خصیصه بیماران روانی معرفی می‌شود.

اخیراً در دنیای مجازی شاهد قتل (به آتش کشیدن) یک نوزاد دختر پنج‌ماهه توسط مادرش بودیم. این مادر ۳۴ ساله شیرازی دختر خردسال خود را با ماده سوختنی آغشته کرده و کبریت را کشیده است.

مادر کودک در بازجوییهای اولیه اظهار داشته است: روز حادثه از گریه‌های دخترم خسته شده بودم و چون شرایط مناسبی نداشتم و فکر می‌کردم او باعث بدبختیهای من است به آتش کشیدمش.

عوامل اساسی که می‌توان در این زمینه موردبررسی قرارداد عبارت‌اند از:

1- نامطلوب بودن وضعیت و شرایط اجتماعی و اقتصادی زندگی

2- خشونت درونی و روانی در این نوع از افراد

3- انتظار عموم مردم از بیماران روانی در مورد اعمال خشونت

به گزارش گروه باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سرهنگ کاووس محمدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی فارس گفت: در پی وقوع خبر سوزاندن نوزاد ۵ ماهه توسط مادرش، در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد، وضعیت نامناسب خانواده ناشی از فقر، بی‌بضاعتی و دسترسی نداشتن به مشاوران و مددکاران اجتماعی از عوامل بروز این حادثه بوده است. هم‌چنین وی افزود: مادر نوزاد، بیمار اعصاب و روان و تحت نظر پزشک معالج بوده است.

مراجع نظام عدالت کیفری تنها یکی از مراجعی است که با بیماران روانی سروکار دارند. مراکز بهداشت و درمان و مراکز خدمات عمومی نیز در برخورد مستقیم با بیماران مذکور بوده و در شکل‌دهی وضعیت آنان تأثیر دارند. هم‌چنین نقش جامعه و خانواده را در مجاورت با بیماران روانی نباید نادیده گرفت. وقتی جرمی اتفاق می‌افتد این جرم ناشی از عوامل زیستی، روانی و اجتماعی است. این‌که فرد در چه محیطی رشد و پرورش‌یافته و تحت تأثیر چه عواملی مرتکب جرم گردیده بسیار حایز اهمیت است.

ازنظر اختلالات روانی مطالعه‌ای که درباره قاتلین محکوم در زندان در یوگوسلاوی در سال ۱۹۹۲ انجام گرفت نتیجه‌ای به دست آمد که در آن مجرمین را در چهار دسته قرار داد که یکی از آن دسته‌ها افراد سایکوتیک می‌باشند که بسیار خطرناک می‌باشند و نحوه ارتکاب آن جرایم غیرعادی و بسیار بی‌رحمانه و غیرانسانی است.(مادری که جگرگوشه و پاره تن خود را با به آتش کشیدن به قتل می‌رساند؛ بیشتر از سایر مشکلاتش می‌بایست به بعد روانی وی توجه شود).

چنین افرادی می‌بایست از طرف خانواده و اطرافیان تحت مراقبت قرار گیرند و باید در جهت کمک به آنها قبل از هر اقدامی مساعی لازم را انجام دهند و به‌عنوان‌مثال گزارش دهی رفتارهای خشونت‌آمیز بیماران روانی به پلیس، به نمود بیشتر رابطه بین بزهکاری و بیماری روانی کمک می‌کند.

در مورد کسانی که تحت نظر و مراقبتهای پزشک و مشاوره می‌باشند، می‌بایست احتیاطهای لازم را انجام داد و به‌عنوان‌مثال هیچ‌گاه آنها را تنها به حال خود رها نکرد؛ زیرا ممکن است باعث ورود خسارت اعم از مالی و جانی به دیگران گردند و بدین ترتیب می‌توان مانع ارتکاب جرم توسط آنان شد.

منابع: رستمی تبریزی، لمیا، روان‌شناسی جنایی، انتشارات مجد، ۱۳۹۳- سایت گروه باشگاه خبرنگاران جوان- سایت خبرگزاری مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *