دولت تخصیص اعتبار کاداستر به هلال احمر را جبران کند

دسته: آخرین مطالب , رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶


دولت تخصیص اعتبار کاداستر به هلال احمر را جبران کند

اما به هر ترتیب مصوبات نهایی شد و نظرات برخی مخالفان برای عدم تخصیص این اعتبارات به هلال احمر به جایی نرسید. در چنین شرایطی باز هم عده‌ای از نمایندگان ناامید نشده و با ارایه راهکارهایی درصدد آن هستند تا اجرای کاداستر در مدت زمان 5 ساله خود محقق شود.

آینده اجرای کاداستر بعد از مصوبه مجلس در بودجه 96 که به واسطه آن، بخشی از اعتبارات کاداستر را متعلق به هلال‌ احمر می‌کرد با ابهام مواجه شد و علاوه بر مقامات رسمی سازمان ثبت اسناد، برخی از نمایندگان مجلس هم بر این نکته معتقد بودند که اجرای طرح کاداستر با نبود اعتبارات کافی با مشکل مواجه شده و در زمان طولانی‌تری محقق می‌شود.

احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در همین خصوص گفته بود که یکی از کارهای مهم اساسی و زیرساخت توسعه کشور در راستای شفافیت و جلوگیری از زمین‌خواری و فساد در معاملات بخش املاک، اجرای کاداستر است که متأسفانه بعد از 40 سال به دلیل موانع موجود تا کنون به نتیجه نرسیده است.

  هشدار  نسبت به تعویق 20 ساله اجرای کامل کاداستر

احمد تویسرکانی همچنین چندی قبل در دیدار با برخی نمایندگان مجلس اعلام کرده بود در قانون کاداستر که از سال 1394 اجرایی شده متاسفانه کارشکنی‌ها و مخالفت‌ها در اجرا سبب شده تا کار به کُندی پیش رود.

به گفته رئیس سازمان ثبت اسناد، در گذشته سالانه بیش از 400 میلیارد تومان از حق‌الثبت اسناد به جمعیت هلال احمر تخصیص می‌یافت اما در جریان بررسی بودجه سال 96 مباحثی مطرح شده که به موجب آن بخشی از درآمدهای حاصل از اجرای کاداستر به جمعیت هلال احمر اختصاص یابد، این در حالی است که با این اقدام اجرای قانون کاداستر 20 سال به تاخیر می‌افتد. تویسرکانی افزود: تنها راه شفاف‌سازی در معاملات و پیشگیری از فساد و تخلفات و سوءاستفاده از اراضی، اجرای طرح کاداستر است لذا نباید در مسیر آن سنگ‌اندازی و به بهانه‌های مختلف از اجرای آن جلوگیری شود.

اختصاص بخشی از اعتبارات کاداستر به هلال احمر در حالی اتفاق افتاد که به علت رشد پرونده‌های زمین‌خواری، کوه‌خواری و دریاخواری، بارها به ضرورت برخورد قاطع با زمین‌خواری تاکید شده و اجرای کاداستر و تهیه نقشه‌های دقیق با اسناد قانونی یکی از راهکارهایی به شمار می‌رود که برای مقابله با این پدیده، مفید و سازنده ارزیابی می‌شود.

حال در شرایطی که عده‌ای از مسئولان مرتبط با اجرای طرح کاداستر در کمال ناامیدی به اجرای این طرح مشغول هستند، یکی از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دهم با این عنوان که در ناامیدی بسی امید است، به ارایه راهکاری اقدام کرد که می‌تواند بخشی از اعتبارات را افزایش دهد. یحیی کمالی‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت و با اشاره به اختصاص بخشی از بودجه کاداستر به هلال احمر، گفت: با تصویب این موضوع عملا اجرای کاداستر با مشکل روبه‌رو می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی برعدم اجرای طرح کاداستر در کشور، گفت: با توجه به اینکه در تصویب قانون بودجه سال 96 بخشی از اعتبارات مربوط به اجرای کاداستر به جمعیت هلال احمر اختصاص پیدا کرد، شاید اجرای این طرح را در آینده با مشکل روبه رو کند؛ طبق صحبت‌های انجام شده با مسئولان سازمان ثبت گفته می‌شود نمی‌توان به وظایف در اجرای طرح کاداسترعمل کرد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه درآمد حاصل از اجرای کاداستر باید صرف همین قانون شود، افزود: چطور ممکن است که اعتبارات مربوط به قانون را به موضوع دیگری اختصاص داد، اما باز امیدوار به اجرای طرح کاداستربود،  در شرایطی که بودجه و درآمد این طرح به سازمان و یا نهاد دیگری اختصاص پیدا می‌کند؛ به طور طبیعی اجرای کاداستر نیز با مشکل روبه‌رو می‌شود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی طبق گفته مسئولان سازمان ثبت اجرای طرح کاداستر امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: با توجه به اینکه قانون بودجه سال 96 تصویب شده است، نمی‌توان اقدامی را در بودجه این موضوع انجام داد؛ هر چند که طبق قانون بودجه و اعتباری که از محل اجرای طرح کاداستر کسب می‌شود را باید در این همین حوزه هزینه کرد.

 دولت لایحهای با هدف افزایش بودجه کاداستر ارسال کند

کمالی‌پور با انتقاد از اینکه در زمان تصویب بودجه سال 96 نمایندگان به این موضوع توجهی نکردند، گفت: پس از تصویب قانون و درحال حاضر نمی‌توان اقدامی را در تغییر بودجه انجام داد، اما می‌توان با لایحه‌ای اعتبارات و بودجه اجرای طرح کاداستر را افزایش داد؛ البته تردیدی نیست که باید به اعتبارات و بودجه جمعیت هلال احمربه عنوان یک نهاد کمک‌رسان و امدادی در کشور توجه کرد اما نباید اعتبارات موارد مهم مانند کاداستر را به نهاد اختصاص داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه کاداستر یکی از اساسی‌ترین طرح‌ها در رفع اختلافات و جلوگیری از زمین‌خواری است، افزود: کاداستر یکی از طرح‌هایی است که به ساماندهی اراضی ملی، دولتی، شخصی و حقیقی کمک می‌کند، اما عدم اجرای طرح کاداستر مشکلی از زمین‌خواری حل نمی‌کند. نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم با لایحه دولت از منابع دیگری برای اجرای طرح کاداستر استفاده کرد.

حال باید دید که آیا دولت به طور کلی قصد دارد که اعتبارات کاداستر کم باشد یا از اینکه به اجبار، اعتبار اجرای کاداستر را به سازمان جمعیت هلال احمر تخصیص داده و اگر راهی برای افزایش اعتبارات کسر شده، پیدا شود از این موضوع استقبال می‌کند یا خیر. منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *