برنامه‌های 16 آذر از طریق روندهای قانونی برگزار می‌شود

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۰ آذر ۱۳۹۵


برنامه‌های 16 آذر از طریق روندهای قانونی برگزار می‌شود

معاون وزیر علوم:

برنامههای 16 آذر از طریق روندهای قانونی برگزار میشود

 422064218

سید ضیا هاشمی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی کرسیهای آزاداندیشی که در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد افزود: اگر این فضا در جامعه ایجاد شود، توصیهها و رهنمودهای مختلف بدون هزینههای اجتماعی یا سیاسی- امنیتی جریان پیدا می‌‌کند.

معاون وزارت علوم، کرسیهای آزاداندیشی را یکی از دغدغه‌های اصلی این وزارتخانه دانست و اظهار داشت: تلاشهای سه‌ساله ما در وزارت علوم، روند رو‌به رشدی را در برگزاری کرسیهای آزاداندیشی نشان می‌دهد که اگر این وضعیت ادامه یابد، فضای دانشگاهها جذاب‌تر، مفیدتر و علمی‌تر خواهد شد.

هاشمی با بیان اینکه خانواده دانشگاهی باید از آنچه دارد مراقبت کند، تصریح کرد: باید مراقب باشیم برخوردهای هیجانی و ناپخته داراییهای فضای آکادمیک را مخدوش نکند. اعتماد و سرمایه اعتماد اجتماعی دانشگاهها را باید حفظ کنیم و مراقب باشیم که روزبه‌روز این اعتماد افزایش یابد یعنی در مناسبتهای حساس عوارض‌ منفی ایجاد نشود.

وی تأکید کرد: جامعه دانشگاهی ما از چنان بلوغی برخوردار است که از طریق قانون و تفاهم به این سمت حرکت می‌کند البته ممکن است در این راه سلیقه‌ها هم مختلف باشد. وی با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم رفتارهای قانون‌شکنانه در دانشگاه جریان داشته باشد، اضافه کرد: ما در دانشگاه به دنبال تقویت آزاداندیشی و طرح ایده‌های نو هستیم.

معاون وزیر علوم در استقبال از برگزاری کرسیهای آزاداندیشی گفت که این روند ملزوماتی دارد که باید در دانشگاهها فراهم شود، یکی از روشهای تقویت این حرکت، برگزاری چنین جشنواره‌هایی است. بخشی دیگر از این ملزومات، به رسمیت شناختن فضای تفاوت و تضارب آرا است. هاشمی با یادآوری این نکته که در فضای دانشگاهی تفکرات و نقدهای مختلفی مطرح می‌شود، گفت‌ اکنون با نزدیک شدن به 16 آذر، برنامه‌های مختلفی با حضور صاحب‌نظرانی با دیدگاههای متفاوت در دانشگاهها برگزار می‌شود که یک فرصت مناسب برای بیان نظرات است.

معاون فرهنگی وزیر علوم با ذکر این نکته که مباحث علمی و دینی تأیید می‌کند که در تضارب آرا، علم تولید می‌شود، گفت: اگر به دنبال پیشرفت و توسعه هستیم باید از آزاداندیشی، تقابل اندیشه‌ها و تضارب آرا حمایت کنیم.

وی تأکید کرد: ما از مراسمها و مناسبتهایی که این موضوع را تقویت می‌کنند استقبال می‌کنیم بنابراین روز 16 آذر را به‌عنوان روز مباحثات دانشجویی و حرکتهای دانشجویی جشن می‌گیریم.

هاشمی ادامه داد برگزاری این جشنواره نشان می‌دهد که فعالیتهای مرتبط با آزاداندیشی به بلوغی رسیده است که جشنواره آن برگزار می‌شود. هم‌چنین آمار و ارقامی که از فعالیتها وجود دارد از غنای آزاداندیشی در دانشگاهها حکایت دارد. معاون وزیر علوم سپس ادامه داد: یک روند ثابت و روبه رشدی در برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در کشور دیده می‌شود، برگزاری این کرسیها توانسته الگوی گفت‌وگو را در دانشگاهها عملی سازد و مخاطبان و نقدکنندگان نیز توانسته‌اند در فضایی سالم به طرح دیدگاهها بپردازند.

هاشمی گفت: ما همیشه جریان آزاداندیشی داشته‌ایم اما این جریان در کشور نسبی است و هنوز با وضعیت مطلوب آن در دانشگاهها فاصله داریم.

کرسیهای آزاداندیشی فرصتی برای بیان مطالبات است

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مطالبات اصلی جامعه دانشگاهی عدالت‌طلبی بوده است، گفت: عدالت‌طلبی و دفاع از حقوق شهروندی در جریان انقلاب اسلامی تقویت شد، در همین راستا جریان آزاداندیشی فرصتی ایجاد می‌کند که این مطالبات به شکل مناسب و بهره‌مند از پشتوانه‌های حقوقی و قانونی مطرح شود البته مطالبه حق از طریق قانون‌شکنی قابل تحقق نیست.

معاون فرهنگی وزیر علوم اضافه کرد: هیچ نظامی نمی‌تواند مدعی بری بودن از هر عیب و نقصی باشد و هیچ الگوی مدیریتی ادعای عصمت ندارد به همین جهت هر متولی مدیریتی از نقدهای سازنده که در چارچوب اخلاق مطرح می‌شود استقبال می‌کند که دانشگاه و دانشجو در طرح این بحثها پیشگام است. در پایان این آیین از برگزیدگان بخشهای مختلف نخستین جشنواره ملی کرسیهای آزاداندیشی تقدیر شد.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *