گروکشی غیرقانونی است

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۴ آذر ۱۳۹۵


گروکشی غیرقانونی است

پرسش و پاسخ حقوقی

 141830272

   گروکشی غیرقانونی است

پرسش: بنده بیش از یک سال است که از شخصی، مبلغ 2 میلیون و پانصد هزار تومان طلبکار هستم و تنها مدرکی که دارم اطلاعات تراکنش حساب بنده و واریز به کارت عابر بانک شخص مقابل است…چندی پیش (تقریباً 3 روز پیش) طی تماسی با ایشان، طلب خود را درخواست نمودم که ایشان با چرب‌زبانی بنده را راضی کرد که پول را پس می‌دهد و حتی بنده را به منزل خود دعوت نمود (همکار سابق بنده بود) و مشکلات خود را با بنده در میان گذاشت و در آخر از بنده درخواست کرد که ماشین پراید ایشان را برای تعمیر به تعمیرگاه دوستم ببرم و ماشینش را تعمیر کنم (لازم به ذکر است که در طی دورانی که باهم همکار بودیم 4 بار بنده ماشین ایشان را تعمیر کردم و هزینه‌های تعمیر را بنده متقبل شده بودم… حماقت و دلسوزی) وقتی ماشین را ایشان گرفتم و به خانه بردم، یک آن تصمیم گرفتم که ماشین را تا زمان دریافت طلبم به ایشان، پس ندهم و ماشین را به پارکینگ عمومی برده و در آنجا قراردادم و هیچ استفاده‌ای نکردم، حال ایشان وقتی از نیت بنده که همان گرو نگه‌داشتن ماشین در ازای طلبم است، آگاه شده است، اقدام به شکایت از بنده به عنوان خیانت‌درامانت کرده است. (لازم به ذکر است که ایشان هیچ مدرکی دال بر این‌که ماشین را به من سپرده است تا تعمیر کنم ندارد و شاهدی هم ندارم و هم‌چنین خودرو ایشان سالم است و آسیبی از طرف بنده به آن نرسیده است)…آیا جرم خیانت‌درامانت برای بنده مصداق دارد یا خیر؟

پاسخ: اقدام شما در خصوص گرو نگه‌داشتن اتومبیل اقدام اشتباه و خلاف قانون می‌باشد و تحت شرایطی می‌تواند عنوان مجرمانه نیز داشته باشد. مطابق قانون زمانی‌که طلبی از دیگری دارید، می‌بایست از طریق مراجع قانونی نسبت به مطالبه طلب خود اقدام نمایید و نه آنکه راساً چنین اعمالی انجام دهید.

فلذا هر چه سریع‌تر نسبت به رد اتومبیل به صاحبش و متعاقباً طرح دعوای حقوقی مطالبه طلب اقدام نمایید.

چه نوع معاملهای ازنظر قانون، معامله ربوی است و مجازات آن چیست؟

پرسش: مبلغی پول به کسی داده‌ام و در ازای آن از او چک و سفته گرفته‌ام و طبق قراردادمان ماهیانه مبلغی به عنوان سود پول از او دریافت می‌کردم؛ اما الآن مدت 8 ماه است که نه سود پول را می‌دهد و نه خود پول را‌. خواهشاً راهنمایی کنید.

پاسخ: در دین مبین اسلام، ربا یکی از گناهان بسیار بزرگ به شمار می‌رود و گستره حرمت آن غیر از رباخواران شامل ربا پردازان، شاهدان و نویسندگان اسناد ربا نیز می‌شود.

قانون‌گذار جمهوری اسلامی ایران در اصل 49 قانون اساسی دولت را مکلف به مقابله با ربا دانسته و در همین راستا ماده 595 قانون مجازات اسلامی، کتاب پنجم، ربا را جرم دانسته و آن عبارت است از معامله جنس مکیل و یا موزون با هم جنس خود تحت هرگونه قراردادی به شرط اضافه و یا دریافت زاید بر مبنای پرداختی در وام و برای آن مجازات در نظر گرفته است: مرتکبین اعم از ربا دهنده، ربا گیرنده و واسطه بین آنها علاوه بر ردّ اضافه به صاحب مال به شش‌ماه تا سه سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و نیز معادل مورد ربا به عنوان جزای نقدی محکوم می‌گردند.

بنابراین باید بیان داشت چنان‌چه عمل موصوف مشمول ربا نباشد، امکان مطالبه برای شما وجود خواهد داشت.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۸۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *