کی‌یف خواستار لغو حق وتوی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل شد

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵


کی‌یف خواستار لغو حق وتوی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل شد

کییف خواستار لغو حق وتوی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل شد

 

 

به نقل از تاس، «پاول کلیمکین» وزیر خارجه اوکراین مدعی شد: مسکو با سوءاستفاده از برخورداری از حق وتو، تصمیماتی را اتخاذ میکند که منجر به تشدید مناقشات در اوکراین شده است و لذا باید این حق از این کشور گرفته شود.

وی طی نشستی در شورای امنیت ضمن ارائه پیش‌نویسی برای لغو حق وتوی روسیه در این شورا، افزود: قوانین جدید و روشنی باید در جهت به اجرا درآمدن موضوعات ذکرشده در اساسنامه شورای امنیت تنظیم شود.

کلیمکین سپس گفت: شورای امنیت نیازمند اصلاحات فوری به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده از حق وتوی دارندگان این قدرت است.

وزیر خارجه اوکراین تأکید کرد: این شورا باید این قدرت را داشته باشد که بدون در نظر گرفتن برخورداری برخی از دولتها از حق وتو، با آنها برخورد کند.

وی در ادامه افزود: دیگر بی‌توجهی به بند ۳ قانون ۲۷ اساسنامه شورای امنیت که بر طبق آن «درصورتی‌که هر یک از دولتهای برخوردار از حق وتو، علیه قوانین مندرج در اساسنامه این شورا عمل کنند، این قدرت از آن دولت گرفته خواهد شد» قابل‌تحمل نیست.

کلیمکین سپس تأکید کرد: خصومت روسیه با اوکراین، همبستگی کشورهای ترانس آتلانتیک و اروپایی را که عامل بزرگی در ایجاد ثبات در جهان است را نیز هدف گرفته است.

لازم به ذکر است که قبلاً «ویتالی چورکین» نماینده فقید و دائم مسکو در سازمان ملل، گفته بود: هرگونه درخواست برای لغو داشتن حق وتوی پنج کشوری که از این قدرت برخوردار هستند (روسیه، بریتانیا، چین، ایالات‌متحده و فرانسه) مردود است. منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *