پیوستن ترکیه به حل بحران سوریه موفقیت ایران و روسیه است

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵


پیوستن ترکیه به حل بحران سوریه موفقیت ایران و روسیه است

پیوستن ترکیه به حل بحران سوریه موفقیت ایران و روسیه است

852582843

الکساندر چوماکوف کارشناس ارشد سیاسی و معاون جامعه فلاسفه روسیه گفت: همگراییهای منطقهای روسیه و ایران با موفقیت جذب ترکیه برای حل سیاسی بحران سوریه، میتواند نتیجههای خوبی برای این کشور داشته باشد.

استاد دانشگاه دولتی پکن روز دو در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو اظهار کرد: همکاری و مشارکت ایران، روسیه و ترکیه برای ازسرگیری روند حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه تعیین‌کننده و بسیار مهم است.

نویسنده کتابهای «جهانی‌شدن و مرزهای جهان»، «متافیزیک گلوبالی شدن، زمینه فرهنگی و تمدن» گفت: همکاریهای تهران، مسکو و آنکارا در شرایطی که برخی بازیگران منطقه‌ای با آمریکا برای توطئه‌چینی علیه سوریه و حمایت از تروریستهای ضد سوری زد و بنددارند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

چوماکوف که یکی از شاخص‌ترین رفتارشناسان اجتماعی معاصر جهان است در ادامه با تأکید بر این‌که فعالیتهای تروریستی در سوریه از سوی سازمانهای اطلاعاتی برخی کشورهای غربی و عربی هدایت می‌شود، گفت: همگرایی ایران روسیه و ترکیه برای حل مسأله سوریه حامل پیام صریح برای حامیان تروریستها است که از این تلاشها هیچ نتیجه‌ای نخواهند گرفت.

وی ادامه داد: آمریکا و متحدان غربی و عربی این کشور در دوره دوم حکومت اوباما رئیس‌جمهوری پیشین میلیاردها دلار برای برهم زدن ثبات سوریه از راه کمکهای همه‌جانبه از جمله مالی و تسلیحاتی برای تروریستها هزینه کردند. کارشناس ارشد روس هم‌چنین با اشاره به نشست سوریه در شهر آستانه که سه‌شنبه گذشته پایان یافت، گفت: برگزاری موفق مذاکرات سوری- سوری در پایتخت قزاقستان پس از آزادی حلب از تروریستها، پیروزی بزرگ دیگری برای حکومت سوریه همراه ایران، روسیه و ترکیه به‌عنوان بانیان این نشست است.

چوماکوف افزود: در این شرایط نباید تلاشها را در این مرحله متوقف کرد و کشورهای حامی واقعی سوریه باید برای تثبیت و تقویت آتش‌بس و برقراری کامل امنیت و آرامش در این کشور تلاش کنند.

چوماکف در پایان با اشاره به برنامه اجلاس سوری ژنو که قرار است پس از حدود هشت ماه توقف، اواخر ماه فوریه زیر نظر سازمان ملل برگزار شود، ابراز امیدواری کرد، طرفهای مناقشه بر سر راهکار قابل‌قبول پایان رویاروییهای مسلحانه، نابودی و اخراج همه تروریستها از سوریه توافق کنند تا خاورمیانه آرام می‌شود. محور نشست دوروزه آستانه با مشارکت دو هیأت دولت سوریه و مخالفان مسلح، ایران، روسیه و ترکیه سه کشور بانی مذاکرات، سازمان ملل و سفیر آمریکا در قزاقستان به‌عنوان ناظر که سه‌شنبه هفته جاری پایان یافت، تداوم و تقویت آتش‌بس بود و به صدور بیانیه نهایی و توافق برای تداوم حضور گروههای مسلح در مذاکرات سیاسی سوری-سوری منجر شد.

حسین جابری انصاری معاون وزارت امور خارجه ایران، سدات اونال همتای ترکیه‌ای وی و الکساندر لاورنتیف نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه، در مذاکرات آستانه و تدوین و تنظیم بیانیه پایانی این نشست شرکت داشتند.

ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان آتش‌بس برقرارشده از 10 دی‌ماه در سوریه هستند.

منبع: ایرنا- انتشاردهنده: هادی مولوی نیا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *