پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

 

بازنشستگی به علت ازکارافتادگی

پرسش: من همکار کمک بهیاری دارم در بیمارستان که در حین جابجایی بیماری دچار آسیب از ناحیه گردن شده است و تحت درمان قرارمی باشد ولی عارضه به وجود آمده باعث ضعف در دستها و مشکلات در انجام فعالیت در محیط کار گردیده است مسؤولین مربوطه تاکنون نسبت به مشکل ایجادشده هیچ‌گونه حمایتی ننموده‌اند لطفاً با توجه به این‌که وی بیمه خدمات درمانی دارد برای گرفتن حق حقوق خود از چه راهی و به استناد کدام مواد قانونی باید پیگیری نماید و مرجع صالح برای رسیدگی کجاست هزینه‌های درمان را چگونه باید اخذ نماید؟

پاسخ: درصورتی‌که فرد توانایی انجام کار را نداشته باشد، با طرح موضوع در کمیسیون مربوطه بازنشسته و حقوق و مستمری وی برقرار خواهد شد. ضمن این‌که با طرح شکایت به طرفیت اداره متبوع و ارجاع به پزشکی قانونی غرامت نیز پرداخت خواهد شد.

نحوه مطالبه دیون

پرسش: به شخصی از آشنایان مبلغی را به‌عنوان قرض به مدت یک هفته پرداخت کردم و رسیدی دستی از او گرفتم. بعد یک هفته او گفت که چند روز به من مهلت بده تا پرداخت کنم. هی امروز و فردا کرد و الآن حدود سه ماه است. اولاً می‌توان به استناد رسید دستی وی از او شکایت کرد. ثانیاً چه راه‌کاری دارد که من به پولم برسم در ضمن مبلغ بدهی ایشان به من حدود 5 میلیون تومان است؟

پاسخ: شما می‌بایست با مراجعه به شورای حل اختلاف با تقدیم دادخواست مطالبه وجه به طرفیت قرض گیرنده و مستند به رسید عادی و سایر ادله حقوق قانونی خود را مطالبه نمایید.

حقوق ورثه

پرسش: شخصی دارای دو همسر بوده که از همسر اول یک دختر داشته و همسر اول قبل از فوت آن مرد از دنیا رفته بعد با همسر دوم ازدواج‌کرده که حاصل آن دو دختر و یک پسر هست. چندین سال بعد از ازدواج با همسر دوم خانه‌ای به نام همسر دوم خریداری کرده اما شفاهی به همسر دوم اظهار کرده که سهم دختر از همسر اول رو بدهید و بعد هم از دنیا میره. حالا سه سال از فوت اون مرد می‌گذره. با توجه به این‌که همسر دوم قصد داره حقوق شرعی و قانونی هرکس رو پرداخت کند، سؤالات زیر مطرحه؛

1- با توجه به این‌که همسر اول قبل از فوت مرد بوده مهریه همسر اول مطرح هست یا خیر؟

2- مهریه همسر دوم به چه صورت است؟

3- بدهیهای مرد که بعد از فوتش توسط همسر دوم پرداخت‌شده؟

4- سهم زندگانی که شنیده‌ایم نصف اموال مرد به همسرش می‌رسه درسته؟

5- سهم همسر هریک از فرزندان چطور محاسبه میشه؟

پاسخ: مهریه با فوت زن اول از بین نرفته و به وراث منتقل می‌شود و قبل یا بعد از فوت مرد قابل وصول است.

به همسر دوم هم مهریه تعلق می‌گیرد؛ مگر ثابت شود که مرد، خانه را بابت مهریه بنام او کرده است.

در مورد بدهیهای مرد که بعد از فوتش توسط همسر دوم پرداخت‌شده، همسر دوم می‌تواند مبالغ پرداختی را از ماترک برداشت کند.

درباره سهم زندگانی که شنیده‌اید نصف اموال مرد به همسرش می‌رسد، در صورتی است که در عقدنامه قیدشده باشد و مرد بخواهد زنش را طلاق بدهد. پس این موضوع، مشمولِ مورد سؤال نمی‌شود.

درباره این‌که سهم همسر هریک از فرزندان چطور محاسبه می‌شود، پاسخ این است که سهم پسر دو برابر دختر حساب می‌شود. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *