پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

 

اذن پدر در ازدواج

پرسش: دوستی دارم 30 ساله و می‌خواهد ازدواج کند مدت زیادی است پدرش از آنها دور شده و با آنها زندگی نمی‌کند زیرا از مادرشان طلاق گرفته است حالا این دختر می‌خواهد ازدواج کند می‌خواستم بدانم آیا این دختر می‌تواند بدون اجازه پدر ازدواج کند بدون این‌که به دادگاه برود و همسر آینده را معرفی کند زیرا اعتقاد دارد اگر همسر آینده را به دادگاه ببرد صورت خوشی ندارد و ممکن است در آینده موجب ناراحتی شود لطفاً راهنمایی کنند متشکرم

پاسخ: مطابق ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی نکاح دختر باکره اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد، موقوف به اجازه پدر یا جد پدری اوست و هرگاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند، اجازه او ساقط و در این صورت دختر می‌تواند با معرفی کامل شخصی که می‌خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده‌شده است، پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.

اعتراض به برگه اجرایی

پرسش: بنده برگ تشخیص دارایی را در تاریخ 1394/5/31 گرفته‌ام و در مدت قانونی آن اقدامی ننموده‌ام، الآن برگ اجرایی صادرشده، آیا می‌توانم در مدت قانونی برگ اجرایی اعتراض نموده و درخواست ارسال پرونده به کمیسیون را نمایم؟

و نیز آیا برای پاسخ‌گویی به مشکلات دارایی تلفن گویایی وجود دارد؟

پاسخ: چنان‌چه برگ اجرایی به شخص شما ابلاغ‌شده باشد، امکان اعتراض وجود ندارد؛ مگر این‌که مشمول موارد معافیتی باشید که در تشخیص لحاظ نشده باشد.

چنان‌چه برگه اجرایی به شخصی غیر از شما ابلاغ‌شده باشد، به‌شرط این‌که شخص یادشده با شما منافع مشترک در مالیات نداشته باشد، امکان اعتراض وجود دارد.

مرجع گزارش جرم جعل سند

پرسش: چگونه می‌توان موضوع امکان جعل اسناد را به قوه قضاییه گزارش کرد؟ اخیراً بنده متوجه شدم که چند نفر اقدام به جعل اسناد می‌نمایند و سازمان ثبت‌اسناد از این موضوع بی‌خبر است.

پاسخ: می‌توانید موضوع را به دادسرای مربوطه یا مأمورین نیروی انتظامی جهت اقدام قضایی اطلاع دهید.

تبدیل سند دفترچهای به تکبرگی

پرسش: خانه‌ای از پدرم به من و خواهرم به ارث رسیده، بنا به دلایلی مجبور شدم تا سند دفترچه‌ای خانه مربوطه را به سند تک‌برگی تبدیل نمایم. به همین دلیل برای اخذ سند تک‌برگی به اداره ثبت‌اسناد مراجعه کردم و نماینده اداره ثبت در حضور خود بنده و همسایگان محل از ملک فوق بازدید و نقشه‌برداری کردند و پس از طی مراتب اداری آن، در انتها بیان نمودن چون سند دفترچه‌ای فاقد ابعاد بوده و اکنون در سند تک‌برگی مقدار دقیق متراژ زمین بیان می‌شود، باید همه مالکین آن را تأیید و امضا نمایند؛ اما متأسفانه خواهر بنده بدون ارائه هیچ مدرکی و بدون دلیل به متراژ زمین اعتراض کرده و آن را نپذیرفت.

در این شرایط اداره ثبت با وجود آن‌که در مالک بودن بنده شکی ندارد اما به واسطه این اعتراض، به بنده نسبت به سهمی که دارم، نه سند دفترچه‌ای می‌دهد و نه سند تک‌برگی می‌دهد و بیان می‌کند که بنده باید به دادگاه مراجعه نمایم.

آیا به‌راستی خود اداره ثبت نمی‌تواند مشکل بنده را حل کند و به من سند بدهد؟ آیا اصلاً برای صدور سند تک‌برگی، می‌توان در دادگاه (شورای حل اختلاف) چنین موضوعی را مطرح نمود؟ (بنده نه دنبال افراز هستم و نه دنبال فروش ملک، بلکه تنها خواستار دریافت سند مشاعی نسبت به سهم خودم هستم)

پاسخ: صدور سند تک‌برگی دارای شرایط خاصی است؛ من‌جمله عدم وجود معارض.

در موضوع شما با توجه به وجود معارض، موضوع باید از طریق محاکم قضایی مطرح گردد.

شما بایستی دعوای افراز در دادگاه مطرح نموده سپس اقدام به اخذ سند بنمایید. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *