پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۶ بهمن ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

848266156

پرسش: پدر و مادری دارای 3 فرزند دختر و سه فرزند پسر بوده‌اند. پدر فوت کرده است. خانه‌ای در روستا دارند و می‌خواهند آن را بازسازی کنند. با توجه به این‌که این خانه جز ارث بوده و برادران دو سهم می‌برند هزینه تعمیر آن را هم باید مانند سهمیه ارث تقسیم کنند، یعنی دو سهم هر یک از برادران بدهد و یک سهم خواهران و یا همگی به‌طور مساوی باید هزینه تعمیرات را بپردازند؟

پاسخ: مطابق قانون هرکدام از شرکای مال مشاع به نسبت سهم‌الارث خود مسؤول پرداخت هزینه‌ها خواهد بود؛ مگر این‌که برخلاف این امر توافق نمایند.

پرسش: بنده خانه‌ای را فروخته و مبلغ 19500000 تومان از الباقی مبایعه باقی‌مانده تا در هنگام  تنظیم سند دریافت نمایم ازآنجاکه خانه را تخلیه و کلید را تحویل خریدار نموده و در بنگاه املاک نیز تحویل و تحول قیدشده. حال که سند نیز از یک ماه قبل آماده‌شده خریدار حاضر به پرداخت بقیه پول در زمان تنظیم سند  به بنده نمی‌شود. با توجه به این‌که بابت هر روز دیر کرد در تنظیم سند مبلغ 000/500 ریال قیدشده آیا با دادرسی به مطالبه‌ام می‌رسم؟

پاسخ: در صورتی‌که موعد مقرر جهت تنظیم سند رسمی نرسیده است، در موعد مقرر با حضور در  دفتر اسناد رسمی و عدم حضور خریدار، از سردفتر تقاضای صدور گواهی عدم حضور نمایید از تاریخ مزبور استحقاق دریافت خسارت روزانه را خواهید داشت، بدیهی است در صورت عدم دریافت گواهی عدم حضور، این امر ممکن نمی‌باشد. در صورت گذشت زمان مورد توافق، ابتدا اقدام به ارسال اظهارنامه مبنی بر حضور خریدار در دفترخانه جهت تنظیم سند رسمی و پرداخت الباقی ثمن نمایید. ضمناً قید نمایید که تأخیر در حضور موجب مطالبه مبلغ خسارت قراردادی خواهد بود؛ اما توجه داشته باشید در این فرض سردفتر تکلیفی به تنظیم گواهی عدم حضور نخواهد داشت. در نهایت در صورت عدم حضور ایشان می‌توانید اقدام به طرح دعوا نمایید.

پرسش: من مدت ٢٠ سال در یک کارخانه خصوصی مشغول بکار بودم ١٠ سال اول را به‌عنوان مدیر تولید و مدیر کارخانه فعالیت داشتم در ١٠٠ سال دوم از سوی صاحبان کارخانه و هیأت مدیره به‌عنوان مدیرعامل مشغول بکار شدم با همان مقدار حقوق قبل، در طَی تمامی این سالها از ابتدا تا زمانی که از کارخانه بنا به خواسته صاحب کارخانه جدا شدم میزان حقوق بنده طبق همان حقوقی بود که از روز اول در آن کارخانه بودم و فقط افزایش آن به‌صورت سنواتی قانون کار افزایش پیداکرده بود، پس از جدایی هیچ‌گونه سنواتی به من پرداخت نشد و گفتن شما سنوات نداری با توجه به این‌که مدیرعامل بودی و طبق قانون کار نمی‌باشی،

لطفاً با توجه به این‌که حقوق من از روز اول به‌صورت حداقل و افزایش آن نیز به‌صورت سنواتی بوده و من جز پرسنل قرارداد دایم کارخانه بودم چطوری می‌تونم از حق‌وحقوق سنواتیم بهره بگیرم با توجه به این‌که حقوق من حقوق مدیرعاملی نبوده

پاسخ: با مراجعه به هیأتهای حل اختلاف کارگر و کارفرمایی می‌توانید سنوات این سالها و  سایر مزایایی را که مطابق قانون کار به شما تعلق می‌گرفته است، مطالبه نمایید.

پرسش: اگر شخصی 2 دانگ منزل خود را به نام همسرش بزند و 4 دانگ خانه به نام خودش باشد و به دلیل مسایل مالی قصد فروش 4 دانگ را داشته باشد آیا می‌تواند اقدام کند؟ لازم به ذکر است از لحاظ زندگی در مرحله جدایی هستن ولی هیچ اقدام حقوقی از سمت دو طرف انجام‌نشده است. ممنون می‌شوم پاسخ دهید

با تشکر.

پاسخ: چنین امکانی وجود خواهد داشت.
منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *