پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۹ آذر ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 790716439

بخشیدن مهریه با دستنوشته

پرسش: آیا زن می‌تواند با یه کاغذ دست‌نویس ساده مهریه خود را ببخشد؟

پاسخ: در اغلب موارد تعهد در دست‌نوشته مورد قبول است؛ اما در مورد مهریه زن، دست‌نوشته به دلایلی مورد قبول دادگاه نیست.

در مورد مهریه تا قبل از ثبت عقد امکان بخشش وجود ندارد. وقتی همسر شما روی یک کاغذ می‌نویسد من مهریه خودم را بخشیدم و بعد امضا و اثر انگشت می‌زند این خودش مدرک است. برای این‌که مهریه قابل رجوع نباشد باید به دفتر خانه اسناد رسمی مراجعه کنند و در آن‌جا درخواست را به ثبت رسانند. این اقدام همان «اقرار‌نامه ثبتی» است. بعد از ثبت، نامه‌ای به دفتر ثبت ازدواج که قبلاً آن‌جا ازدواجشان ثبت شده، نوشته شود تا آنها هم در صفحه ملاحظات عقد‌نامه، مفاد نامه را ثبت کنند. توصیه می‌شود خانمی که قصد دارد مهریه‌اش را به شوهرش ببخشد، بدون اجازه پدر این کار را انجام ندهد. در این راستا دفاتر اسناد رسمی در صورت اجازه پدر عروس خانم مهریه را به شوهر می‌بخشند و آن‌را ثبت می‌کنند.

کودکآزاری

پرسش: بنده مدیر مدرسه‌ای هستم. یکی از مربیان بچه‌ها را تنبیه بدنی می‌کند. آیا من در برابر این کار مربی مسؤول هستم؟

پاسخ: آیین‌نامه اجرایی مدارس و مصوبه 652 در سال 1379 مربوط به موضوعات اجرایی و بحث تنبیه در مدرسه است؛ در فصل ششم این آیین‌نامه موضوع مقررات انضباطی عنوان و مربوط به دانش‌آموزان و مسؤولان مدرسه است.

در این فصل و از ماده 73 تا 81 موضوع تنبیه عنوان شده است که در آن منظور تنبیه جسمی نیست و به معنای آگاه ساختن قصور و سهل‌انگاری دانش‌آموز نسبت به انجام وظایف خودش است؛ مدیر مدرسه هم باید قبل از اعمال هرگونه تنبیه از وضعیت و موقعیت دانش‌آموز آگاهی داشته باشد و در جستجوی انگیزه و علت تخلف باشد و نسبت به رفع آن اقدام کند.

قانون تنبیه دانش‌آموزان، شرایطی هم برای مدیران مدرسه جهت تنبیه فراهم کرده است که شامل تذکر، اخطار شفاهی در حضور دانش‌آموزان، تغییر کلاس، اخطارکتبی، اخراج موقت و انتقال به مدرسه دیگر است.

در مورد حکم افرادی که تنبیه‌بدنی بر دانش‌آموزان انجام می‌دهند هم اعم از مدیر مدرسه، ناظم، معلم و مسؤولان مدرسه با توجه به این‌که قانون این موضوع را ممنوع اعلام و تخلف می‌داند، کسی که آن‌را نقض کند باید هیأت بررسی و تخلفات اداری برای آنها تصمیم‌گیری کند و حکم صادر شود؛ این حکم شامل تذکر، اخطار، توبیخ و یا هر چیزی که قانون برای آن تصمیم گیرد، می‌شود.

ضمانت اجرای کیفری هم در این زمینه وجود دارد. چنان‌چه افراد زیر 18 سال که براساس قوانین کودک تلقی می‌شوند، توسط مربیان در مدارس مورد تنبیه واقع شوند، سرپرست مدرسه موظف است؛ این مسأله را گزارش و اعلام جرم کند و در صورتی‌که سرپرست مدرسه به این وظیفه خود عمل نکند، مرتکب جرم شده است.

کودک‌آزاری از جرایم عمومی است و نیاز به شاکی خصوصی ندارد و هر کس به محض مشاهده می‌تواند، آن‌را گزارش کند تا فرد خاطی مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

هزینه تحصیل زوجه

پرسش: بنده دانشجوی دانشگاه آزادهستم و همسرم (زوج) هزینه دانشگاه آزاد من را پرداخته کرده است و حال که با یکدیگر به مشکل خورده‌ایم و ایشان از پرداخت هزینه دانشگاه امتناع می‌کند. آیا می‌توانم به‌صورت قانونی برای دریافت مبلغ شهریه دانشگاه (از همسرم) اقدام کنم؟ هزینه دانشگاه جزء نفقه حساب می‌شود یا خیر؟

پاسخ: طبق ماده 1107 قانون مدنی ایران نفقه عبارت است از نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و هر آن‌چه را به‌صورت عادت یا احتیاج لازمه‌ زندگی وی باشد. قانون موارد مثلی را اعلام کرده است؛ حال این‌که آیا شهریه دانشگاه جز نفقه محسوب می‌شود یا خیر، اختلاف‌نظراست. بنابراین الزام زوج به شهریه دانشگاه مرسوم نیست. البته یک اما وجود دارد اگر زوج، زوجه را اجبار به ادامه تحصیل کرده باشد و برای ثبت نام وی اقدام نموده باشد شهریه دانشگاه می‌تواند جزء نفقه به حساب آید در غیر این‌صورت خیر. منبع: مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *