پادشاه تایلند قانون اساسی را امضا کرد

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۳۰ فروردین ۱۳۹۶


پادشاه تایلند قانون اساسی را امضا کرد

پادشاه تایلند قانون اساسی را امضا کرد

پادشاه تایلند با امضای قانون اساسی مورد حمایت ارتش، راه را برای برگزاری انتخاباتی فراهم کرده که دولت خونتا قول داده به واسطه آن دموکراسی را در کشور احیا کند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، این قانون اساسی جدید، بیستمین قانون اساسی در تایلند از زمان لغو حکومت پادشاهی در سال 1932 است و منتقدان می‌گویند این قانون اساسی به ژنرالها این امکان را می‌دهد تا اگر هم شده سالها در قدرت بمانند.

قدرت “ماها واجیرالونگکورن”، پادشاه تایلند بر اساس تغییراتی که در قانون اساسی اعمال‌شده تقویت‌شده است. این تغییرات شامل شش مورد است. یکی از آنها به پادشاه اجازه داده می‌دهد بدون انتصاب یک نایب‌السلطنه به سفر خارجی برود. مورد تغییریافته دیگر حذف بند اعطای اختیار به دادگاه قانون اساسی و سایر نهادها در صورت بروز بحرانی غیرقابل پیش‌بینی است. یکی از مقامهای پادشاهی در مراسمی در کاخ پادشاهی تایلند گفت: مردم تایلند با این قانون اساسی متحد می‌شوند و به این ترتیب می‌توان با استفاده از این قانون اساسی به دموکراسی و شکوه کشور بازگشت. پرایوس چان اوچا، نخست‌وزیر تایلند که از زمان کودتای 2014 در کشور در رأس امور قرارگرفته، گفت: تایلند در حال حاضر در مرحله‌ای برای برگزاری انتخابات ظرف 19 ماه قرار دارد. وی در یک بیانیه تلویزیونی گفت: زمانی که دولت جدید شکل بگیرد، این دولت مسؤول باید زمام امور را به دست بگیرد. ارتش تایلند پس از به دست گرفتن قدرت و تشکیل دولت در پی کودتا و برکناری یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر در ابتدا قول داده بود تا انتخابات در 2015 برگزار شود. ارتش گفته بود که این کودتا به ناآرامی سیاسی در کشور پایان می‌دهد. هنوز هم اختلاف‌نظر سیاسی اصلی میان دولت بانکوک تحت حمایت ارتش و جنبش شیناواترا تحت حمایت فقرا و کشاورزان وجود دارد. در همین حال، یکی از مقامهای ارشد دولت تایلند گفت:‌ با این قانون اساسی انتخابات واقعی‌تر است. ما آماده برگزاری این انتخابات هستیم. البته هنوز اجازه‌ای برای برگزاری تجمعات داده نشده اما هر کاری از عهده‌مان بربیاید، انجام می‌دهیم. گزارشها حاکی از این است که در پی امضای این قانون اساسی، موجی از حملات شامل دست‌کم انفجار پنج بمب کوچک در جنوب تایلند که مناطقی مسلمان‌نشین هستند، آغازشده است. هنوز هیچ گزارشی درباره تعداد تلفات این انفجارها منتشرنشده و شخص یا گروهی مسؤولیت آنها را بر عهده نگرفته است. هم‌چنین نیروهای امنیتی اعلام کردند که این انفجارها در پستهای توزیع برق صورت گرفته و باعث خاموشی شده و هم‌چنین چند مورد آتش زدن لاستیک خودروها نیز گزارش‌شده است. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *