وکلا و قضات دو بال فرشته عدالت هستند

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۲ آبان ۱۳۹۵


وکلا و قضات دو بال فرشته عدالت هستند

فاضلیان مطرح کرد:

وکلا و قضات دو بال فرشته عدالت هستند

 

رئیسکل دادگستری استان البرز رشد قارچ گونه مؤسسات حقوقی را معضلی بزرگ دانسته و اظهار داشت: این مؤسسات بدون اینکه ضابطه و قانونی وجود داشته باشد قارچ گونه توسعه مییابند و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کردهاند.

%d8%aa%d9%87%d8%af%db%8c%d8%af-%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d9%82%d8%a7%d8%b1%da%86-%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d9%88-%d8%a8%db%8c-%d8%b6%d8%a7%d8%a8%d8%b7%d9%87

احمد فاضلیان رئیس‌کل دادگستری استان البرز در بیست و هفتمین همایش اتحادیه سرتاسری کانونهای وکلای دادگستری ایران که به میزبانی کرج و با حضور مسؤولان کشوری و استانی برگزار شد با اشاره به رابطه‌ای که بین کانون وکلا و قوه قضائیه وجود دارد و تأکید برای پرهیز از هر نوع رفتاری که بین این دو نهاد ایجاد تنش کند گفت: ممکن است در دو مجموعه کسانی باشند که منافعشان دراین نزدیکی نباشد ولی باید با این نوع اندیشه‌های تفرقه‌انگیز مقابله کرد. وی افزود: شرایط پرتنش بین این دو مجموعه، منجر به بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی می‌شود بنابراین بهترین راه، گفت‌و‌گو و مفاهمه است و باید با همکاری و تعامل سازنده مجادلات را ناکارآمد کنیم. عالی‌ترین مقام قضایی استان با اشاره به تعاملاتی که بین کانون وکلا و دادگستری استان البرز وجود دارد، تصریح کرد: چنین نگرشی در سطوح عالی قوه قضائیه نیز وجود دارد و حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه به‌صراحت بیان کرده که وکلا بخشی از خانواده بزرگ قضایی هستند، البته این اعتقاد از قبل هم در دستگاه قضایی وجود داشته است.وی متذکر شد: وکلا و قضات دو بال فرشته عدالت هستند و هر دو یک هدف‌دارند که چیزی جز احقاق حق نیست؛ وکالت یک شغل و وظیفه نیست بلکه یک تکلیف و وظیفه مقدس است که عقلا و فرهیختگان دو نهاد براین جایگاه تأکیددارند. فاضلیان اختلاف را امری طبیعی دانسته و تصریح کرد: اختلافات بین وکلا و قضات، درون خانوادگی است تا فرصتی برای نقد باشد و قطعاً نباید باهدف تخریب یکدیگر باشد. وی استقلال کانون وکلا را موضوعی مورد تأیید و تأکید شده توسط مسؤولان قضایی عنوان کرده و اظهار داشت: این استقلال از دو بعد مستقل بودن کانون وکلا به‌عنوان نهاد متولی وکلا و استقلال در حوزه موضوعات تحت وکالت وی مورد تأکید است هرچند ممکن است تعریفها از استقلال، دارای تفاوتهایی باشد. رئیس‌کل دادگستری استان البرز ادامه داد: وکیل باید آن‌چنان دارای امنیت شغلی باشد که در انتخاب نوع دعوا و تدارک دفاع هیچ نوع دغدغه‌ای نداشته باشد؛ در دستگاه قضایی نیز چنین رویکردی وجود دارد و باوجوداینکه بخشی از حاکمیت است ولی در بسیاری از پرونده‌ها که حتی پای حاکمیت در میان بوده بااقتدار برخورد کرده و قضات سربلند بیرون آمده‌اند. وی توجه به اخلاق حرفه‌ای توسط وکلا را امری ضروری دانسته و اظهار داشت: جریان عمده فعالیت وکلا در ارتباط با مردم است و باید نوع رفتار، منش و کردار وکیل به‌گونه‌ای نباشد که به اعتماد مردم به این نهاد لطمه بزند، چون وکالت صرفاً یک شغل و حرفه نیست بلکه یک تکلیف الهی است به همین دلیل از مؤثرترین و مهم‌ترین نقش‌آفرینان درصحنه توسعه اجتماعی کشور هستند ازاین‌رو باید وکیل علاوه بر دانش و تخصص حقوقی از اخلاق حسنه نیز برخوردار باشد. وی بر نقش کانونهای وکلا در ارتقای فرهنگ حقوقی، پیشگیری از وقوع جرم، کاهش ورودی پرونده‌ها، دفاع از حقوق شهروندی و ترویج فرهنگ قانون‌مداری تأکید کرد. عالی‌ترین مقام قضایی استان در پایان، رشد قارچ گونه مؤسسات حقوقی را معضلی بزرگ دانسته و اظهار داشت: این مؤسسات بدون اینکه ضابطه و قانونی وجود داشته باشد قارچ گونه توسعه می‌یابند و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده‌اند لذا از مردم، وکلا و مسؤولان انتظار است که با این مؤسسات همکاری نکنند.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۳۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *