وزارت بهداشت آماده سرمایه گذاری بخش خصوصی

دسته: حقوق پزشکی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۷ مرداد ۱۳۹۵


وزارت بهداشت آماده سرمایه گذاری بخش خصوصی

وزیر بهداشت تأکید کرد

وزارت بهداشت آماده سرمایه گذاری بخش خصوصی



دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه نشست مشترک با رئیس اتاق بارزگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران و نمایندگان بخش خصوصی و در جمع خبرنگاران در خصوص کالاهای آسیب‌رسان به‌سلامت مردم گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه ماده‌ای در این خصوص تصویب شد که بسیار خوب بود ولی متأسفانه این قانون خروجی مناسبی نداشته است و آن دسته افرادی که این کالاها را مصرف می‌کنند لازم است هزینه و عوارضی بدهند تا به این روش مصرفشان کاهش پیدا کند.

وی در مورد دلیل عدم موفقیت و خروجی مناسب قانون مربوط به کالاهای آسیب‌رسان گفت: در این مورد باید در قالب کمیته‌ای تصمیم‌گیری شود که حوزه سلامت فقط در این کمیته یک رأی دارد و ۳ دستگاه دولتی دیگر نیز هستند که فقط به سود و اقتصاد و میزان مالیاتی که از این مسیر به دستشان می‌رسد توجه دارند.
ضرورت تولیت حوزه سلامت
وزیر بهداشت تصریح کرد: برای درست اجراشدن این قانون باید در برنامه ششم توسعه تجدیدنظر شود و به نحوی تصمیم سازی شود که تولیت با حوزه سلامت باشد وگرنه این قانون هیچ فایده‌ای ندارد و دیدیم که تأثیری در پیشگیری از عوامل بیماری‌زا نداشت.
دکتر هاشمی در ادامه گفت: امیدواریم مجلس محترم که در حال بررسی برنامه ششم توسعه است حتماً به این موضوع توجه کند و بخشی از اعتباراتی که برای سلامت مردم نیاز است از همین مسیر تأمین شود تا نیاز به بودجه عمومی نباشد.
وزیر بهداشت در خصوص همکاری و ورود بخش خصوصی در زیرساختها نیز گفت: در این خصوص حضور بخش خصوصی متأسفانه خیلی کم‌رنگ است و اصلاً مؤثر نیست و بخش خصوصی در سالهای گذشته به دستیابی به سودی که زحمت کمتری دارد علاقه‌مند‌است.
دکتر هاشمی با تأکید بر ضرورت افزایش ریسک‌پذیری بخش خصوصی گفت: حضور بخش خصوصی در این زمینه باید پرمعنا باشد و به کیفیت بپردازند، ضمن این‌که قیمتها هم برای ما خیلی مهم است ولی ما از بخش خصوصی حضور پررنگی را در حوزه سلامت نمی‌بینیم.
وی همچنین گفت: پروژه‌های زیادی در حوزه سلامت تعریف‌شده است که بسیار اقتصادی هستند و بخش خصوصی در صورت علاقه‌مندی می‌تواند در این بخش ورود پیدا کند.
دکتر هاشمی گفت: در ساخت بیمارستانها، اداره آزمایشگاهها، ورود بعضی از فنّاوریهایی که بتوانند در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در داخل به تولید بپردازند و از سویی تضمین خرید جدی محصولات از طرف نظام سلامت، مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند مشوق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری باشد.
۸۰ درصد بیماران در بیمارستانهای دولتی بستری و درمان می‌شوند
وزیر بهداشت گفت: در ایران نزدیک به ۸۰ درصد بیماران در بیمارستانهای دولتی بستری و درمان می‌شوند و قدرت خرید بیمه‌ها و همچنین وزارت بهداشت خیلی بالا رفته است لذا بخش خصوصی باید نگاهش را به سمت تولید و سرمایه‌گذاری در این بخش تغییر دهد
دکتر هاشمی گفت: به‌جای این‌که به بازار محدود داخلی توجه کنیم و دائم مزاحم همدیگر شویم باید چشم‌انداز و سود بلندمدت جمعیت ۴۰۰ میلیونی منطقه را ببینیم زیرا در آن صورت کیفیت محصولاتمان افزایش پیدا خواهد کرد.
آمادگی وزارت بهداشت در همکاری با بخش خصوصی
دکتر هاشمی گفت: معتقدم که در حال حاضر وزارت بهداشت پیش از هر زمان دیگری آمادگی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را دارد و مهم این است که تردیدها را کنار بگذارند و اعتماد کنند و از سازوکارهایی که اقتصاد روان دارد برای خدمتی که هم مسئولیت اجتماعی و هم‌کسب و کار و بازرگانی است، استفاده کنند.
وزیر بهداشت در خصوص ترخیص کالاها و تجهیزات پزشکی از گمرک نیز گفت: ما به استناد مصوباتی که در دولت گذرانده شده است همکاری خیلی خوبی با گمرک داریم و محصولی نداریم که در گمرک مانده باشد.
وی در ادامه افزود: البته ممکن است بعضیها بدون مجوز کالاهایی اعم از دارو و تجهیزات پزشکی را که مورد تأیید ما نیست وارد کنند و به همین علت هم ترخیص نمی‌شود و برگشت داده می‌شود.
دکتر هاشمی عنوان کرد: در قیمت‌گذاری داروها و تجهیزات پزشکی، اگر منع قانونی وجود نداشته باشد می‌توانیم از مشاوره بخش خصوصی استفاده کنیم.
به گزارش وبدا دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبتهای خود با نمایندگان بخش خصوصی ضمن اشاره به مطالبات بخش خصوصی در طرح تحول سلامت گفت: در طرح تحول سلامت در مورد شرکتها و مؤسسات خصوصی قرار بر این زمان طولانی نبود. آنچه ما برنامه‌ریزی کرده بودیم پرداخت این مبالغ ظرف یک تا دو ماه بود که اما متأسفانه تأخیر در برخی از این موارد از یک سال نیز عبور کرده است.
طرح ارتقاء بودجه را ارائه کردیم
دکتر هاشمی در این خصوص افزود: متأسفانه در بودجه سال ۹۴ و ۹۵ بدهکاری بیمه‌ها دیده نشده بود. به همین دلیل دولت اصلاحیه‌ای را ارائه داد که مجلس نیز به آن توجه کرد و در حال حاضر در کمیسیون مجلس تصویب‌شده است که در آن بودجه ۵ هزار میلیاری به ۸ هزار میلیارد ارتقا یافته است و امیدواریم در صحن علنی مجلس نیز به تصویب برسد.
وزیر بهداشت گفت: امیدواریم بتوانیم تا یکی دو ماه آینده مطالبات بخش خصوصی را پرداخت کنیم.
در بحث مالیات موافق شماییم
دکتر هاشمی درباره قیمت‌گذاری و مالیات بر ارزش‌افزوده خاطرنشان کرد: مالیات بر ارزش‌افزوده از مسائلی است که باید با وزیر اقتصاد و دارایی مطرح شود و مطمئن باشید که وزارت بهداشت در این مورد با شما موافق است زیرا معتقدیم که کاهش این مقادیر و قیمت تمام‌شده موجب خواهد شد تا دارو و تجهیزات باقیمت کمتری در اختیار مردم قرار گیرد.
وی گفت: من نیز نامه‌ای در همین مورد به آقای دکت طیب نیا نوشته‌ام.
مطابق قانون عمل می‌کنیم
دکتر هاشمی همچنین در مورد حضور نمایندگان بخش خصوصی در جلسات قیمت‌گذاری دارو و تجهیزات گفت: اگر منع قانونی در این مورد وجود نداشته باشد، می‌توانیم در این جلسات از کمک شما استفاده کنیم ولی اگر این کار منع قانونی داشته باشد، از حوزه اختیارات ما خارج خواهد بود.
ما باید در این مورد تابع قانون باشیم تا از بروز حاشیه‌ها جلوگیری کنیم.
فرصت سوزی نکنید
وزیر بهداشت در پاسخ به انتقاد یکی از فعالان بخش خصوصی حوزه سلامت در مورد افزایش میزان عرضه فرآورده‌های دارویی نسبت به تقاضای آن در کشور عنوان کرد: این مساله به دلیل کم‌کاری فعالان بخش خصوصی است که تاکنون پای خود را از کشور بیرون نگذاشته‌اند.
وی افزود: من به‌عنوان وزیر بهداشت چه‌کاری را می‌توانستم انجام دهم که انجام نداده‌ام. ما تا امروز از هر موقعیتی برای ایجاد یک فضای بین‌المللی استفاده کرده‌ایم. در فرصتهای ایجادشده در پسابرجام، از ارتباطات فردی، حرفه‌ای و سازمانی دکتر ظریف برای ایجاد بازار استفاده کرده‌ایم اما باید قبول کنیم که بخش خصوصی ما خیلی ضعیف است و از فرصتها استفاده نمی‌کند.
دکتر هاشمی با اشاره به پیشرفت ناچیز بخش خصوصی در حوزه سلامت گفت: در کشور حدود ۸۰ هزار میلیارد در حوزه سلامت هزینه می‌شود و اقدامات بسیار مهمی می‌توانست در این حوزه صورت گیرد اما متأسفانه حرف امروز ما در این حوزه همان حرفهای دیدار دو سال پیش است.
وزیر بهداشت تأکید کرد: امروز فرصت فعالیت در این حوزه زیاد شده و شما اگر بخواهید می‌توانید بهتر عمل کنید.
منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداش

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *