ورود جدی دستگاه قضایی برای حفاظت از محیط‌زیست

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵


ورود جدی دستگاه قضایی برای حفاظت از محیط‌زیست

ورود جدی دستگاه قضایی برای حفاظت از محیطزیست

 

%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%af-%d8%ac%d8%af%db%8c-%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%82%d8%b6%d8%a7%db%8c%db%8c

هجمه به منابع طبیعی، ملی و اراضی محیطزیست در سالهای اخیر به حدی گسترده شده است که به تهدید جدی علیه آینده کشور بدل شده است؛ در چنین شرایط علاوه بر دستگاههای متولی باید یک دستگاه مقتدر و شجاع در مقابل سودجویان و متعرضان به محیطزیست بایستد و برخورد جدی با این افراد را در دستور کار قرار دهد.

علاوه بر دادستانهای شهرستانها که نقش مهمی به‌عنوان مدعی‌العموم در حفظ حقوق عامه دارند، شورای حفظ حقوق بیت‌المال در سطح استانها هم که به ریاست رئیس‌کل دادگستری استان برگزار می‌شود، از قدرت و ضمانت اجرای خوبی برای رسیدگی به پرونده‌های زیست‌محیطی و تجاوز به اراضی ملی و طبیعی برخوردار است.

فرهنگسازی برای حفاظت از منابع طبیعی

در این میان رئیس دادگستری ساوه می‌گوید: حفظ و حراست از منابع طبیعی برآمده از آموزه‌های دین مبین اسلام و یک وظیفه ملی است که بر این اساس با کمک رسانه‌ها برنامه‌های حمایت از محیط‌زیست را ترویج می‌کنیم. حجت‌الاسلام احمد چراغی اظهار می‌کند: مردم و مسؤولان باید با همراهی یکدیگر در این راستا تلاش کنند تا طبیعت شهرمان حفاظت و نگهداری شود، مسؤولان‌ ‌‌در این راستا وظایف سنگینی داشته که باید به‌عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد. وی می‌افزاید: بحث حفاظت از منابع طبیعی یکی از بحثهای مهم بشر امروز است و مسؤولان باید در بحث حفظ منابع طبیعی در شهرستان تلاشی بیش‌ازپیش را در کارنامه خود ثبت کنند، زیرا که امروزه شاهد از بین رفتن منابع طبیعی در تمام نقاط کشور هستیم و مسؤولان می‌توانند با به کار بستن ترفندی نو و با ارائه برنامه‌هایی در جهت حفظ منابع طبیعی تلاش کنند. حجت‌الاسلام چراغی با اشاره به حفظ اراضی ملی بیان می‌کند: اراضی ملی و منابع طبیعی از سرمایه‌های بزرگ ملی است و بنابراین باید همه افراد نسبت به آن حساس باشند و با همکاری اداره‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در حفاظت از آنها بکوشند. وی با اشاره به خطرات بی‌توجهی به محیط بیان می‌کند: در صورت بی‌توجهی به محیط زندگی، کره زمین در سالهای آینده قابل سکونت نیست یا به وضعیتی می‌رسد که زندگی در آن سخت می‌شود. حجت‌الاسلام چراغی می‌افزاید: دولت بدون حمایت و کمک مردم نمی‌تواند عرصه‌های گسترده منابع طبیعی را حفظ و حراست کند و ازاین‌رو مردم در قالب سازمانهای مردم‌نهاد باید در این راستا وارد عمل شوند.

ورود مدعیالعموم

رئیس‌کل دادگستری گلستان با تأکید بر حمایت تمام‌قد دستگاه قضایی در حراست از اراضی ملی و منابع طبیعی از مردم درخواست می‌کند: برای تحقق این هدف به دستگاه قضایی کمک کنند و هرگونه دست‌اندازی و ساخت‌وساز غیرمجاز در زمینهای کشاورزی و عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان را به دادستانهای حوزه‌های قضایی خود‌، اطلاع دهند.

هادی هاشمیان بر حمایت تمام‌قد دستگاه قضایی در حراست از اراضی ملی و منابع طبیعی تأکید می‌کند و از مردم می‌خواهد برای تحقق این هدف به دستگاه قضایی کمک کنند و هرگونه دست‌اندازی و ساخت‌وساز غیرمجاز در زمینهای کشاورزی و عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان را به دادستانهای حوزه‌های قضایی خود‌، اطلاع دهند.

وی می‌افزاید: دادستانهای سراسر استان هم موظف شده‌اند برای برخورد با متخلفان و دست‌اندازان به اراضی ملی و منابع طبیعی منتظر گزارش دستگاههای اجرایی نمانند و به‌عنوان مدعی‌العموم با همکاری مردم ورود کنند.

این مقام قضایی در استان گلستان ادامه می‌دهد: حضور فعال مردم به دستگاه قضایی این امکان را می‌دهد تا از ساخت‌وسازهای غیرمجاز و دست‌اندازیها از همان ابتدا و پیش از وارد شدن آسیبهای جبران‌ناپذیر به عرصه‌های ملی و منابع طبیعی، پیشگیری کند. منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *