هواپیمای اطفای حریق 
بازی نیست


دسته: حقوق محیط زیست
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵


هواپیمای اطفای حریق 
بازی نیست


هواپیمای اطفای حریق 
بازی نیست

در شرایطی که جنگلهای کشور در آتش می‌سوزد، هواپیماهای اطفای حریق بخش کشاورزی، در دست شهرداری خدمات تفریحی ارائه می‌دهند.
دنیای حقوق: در لیست انحلالهای گسترده دولت قبل فقط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شوراهای اقتصادی نبود که منحل شد.
کمی دقت در لیست منحل شده‌ها شرکتها و زیرمجموعه‌های مختلفی را می‌توان دید که دولت قبل ضرورتی برای وجود آن نمی‌دید. یکی از این زیرمجموعه‌ها نیز شرکت هواپیمایی خدمات ویژه یا همان آتش‌نشانی بخش کشاورزی بود.
صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم تنها به فروش ساختمان کشاورزی که نام بلوار کشاورز از آن گرفته شده بود اکتفا نکرد.
هم کمیته‌های خودکفایی را منحل کرد و هم شرکتها و زیرمجموعه‌هایی که به وجودشان اعتقادی نداشت را فروخت.
شرکتی که از سال 1348 برای خدمات‌رسانی به این بخش تشکیل شده بود تا هم سم‌پاشی هوایی مزارع را پوشش دهد و هم اطفای حریق جنگلها را عهده‌دار باشد؛ بعد از چهار دهه فعالیت به شهرداری فروخته شد تا شهرداری از 29 هواپیمای این شرکت استفاده تفریحی داشته باشد. امروز همه آنچه سبب گسترش آتش پاسارگاد تا 500 هکتار شد؛ در اختیار نداشتن هواپیماهایی بود که روزگاری نه‌چندان دور می‌توانستند در مواقع وقوع حریق، آتش‌نشان جنگلها باشند.
اگرچه دولت یازدهم پس از آغاز به کار، ضرورت بازگرداندن این شرکت را دریافت و سرانجام در سال گذشته معاون اول رئیس‌جمهور خواستار مسترد شدن این شرکت به وزارت جهاد کشاورزی شد اما تا انجام کامل مراحل بازپس‌گیری، زمان زیادی نیاز است و در این مدت، این جنگلهای کشور هستند که در آتش بی‌تدبیری می‌سوزند.
در این میان، رئیس سازمان جنگلها دلیل گسترش آتش‌سوزی پاسارگاد را نبود امکانات و هواپیمای در اختیار دانست. دست‌آخر هم هواپیماهای حلال احمر برای اطفای حریق اعزام شدند و نهایتاً 90 درصد آتش شعله‌ور شده را مهار کردند.
خداکرم جلالی با بیان اینکه متأسفانه در حریق جنگلهای پاسارگاد، تأمین پشتیبانی هوایی به‌موقع انجام نشد اگر نه در همان روز اول آتش مهار شده بود گفت: به لحاظ ناوگان زمینی و تجهیزات انفرادی آمادگی لازم را داریم اما از نظر ناوگان هوایی امکاناتی نداشته و نداریم و همیشه این امکانات را با همکاری سایر دستگاه‌ها به ویژه نیروهای مسلح و هلال‌احمر تأمین می‌کردیم.
فقر امکانات هوایی درحالی است که جنگلها اغلب راههای صعب‌العبور دارند و دسترسی به مناطق درگیر آتش از طریق زمینی امکان‌پذیر نیست. دفتر و فرودگاه مرکزی این شرکت در قزوین مستقر شده و در گرگان، دزفول و شیراز (علی‌آباد بیضا) دفتر دارد و تا پیش از واگذاری در دولت قبل، در اختیار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بود.
این شرکت علاوه بر هواپیماهای در اختیار، تعدادی نیز از کشور لهستان به صورت استیجاری در اختیار داشت که بعد از واگذاری به شهرداری این هواپیماها نیز به لهستان بازگشت.

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *