هشدار به دختران جوان؛ زنگ خطر صفحات فضای مجازی را جدی بگیرید

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۸ دی ۱۳۹۵


هشدار به دختران جوان؛ زنگ خطر صفحات فضای مجازی را جدی بگیرید

هشدار به دختران جوان؛ زنگ خطر صفحات فضای مجازی را جدی بگیرید

487751681

  آمار دقیقی از ضریب آسیبپذیری زنان و دختران جوان در فضای مجازی وجود ندارد، اما با نگاهی اجمالی بر اخبار رسانهها، بهروشنی در مییابیم که شدت صدمات و آسیبهایی که دختران و زنان جوان در چنین فضایی متحمل میشوند بهمراتب عمیقتر از پسران یا آقایان است.

رشد و توسعه فناوریها و افزایش فزاینده نرم‌افزارهای ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی از پدیده‌های قابل‌توجه سالهای اخیر به شمار می‌رود که مزایا، محاسن و معایب و مخاطرات آن در ابعاد گوناگون قابل‌بررسی است. هجمه فرهنگی، کلاه‌برداری، هتک حیثیت و حرمت و بی‌آبرویی، اغفال و…تنها نمونه‌ای از آسیبهایی است که در طول سال شاهد بروز آن هستیم که بعضاً با ثبت و مفتوح شدن پرونده‌های قضایی، انتظامی همراه می‌شود. یقیناً نگاه جنسیتی به کاربران فعال در فضای مجازی، صحیح نخواهد بود زیرا امروزه مرد و زن، دختران و پسران جوان هر یک به فراخور شرایط از فناوریهای مورداشاره بهره می‌گیرد و در این میان، برخی از کاربران به دلایل خودخواسته یا ناخواسته در مسیری قرار می‌گیرند که ثمره آن دردسر، مشکلات، چالشها، صدمات، مخاطرات و آسیبهای جدی است. در ذیل این گزارش تلاش می‌شود با نگاهی جامعه‌شناختی در گفت‌وگو با صاحب‌نظران حوزه اجتماعی ضریب آسیب‌پذیری دختران و پسران جوان در فضای مجازی موردبررسی و ارزیابی قرار گیرد.

  آسیب‌پذیری دختران و زنان جوان در فضای مجازی بیشتر از پسران و آقایان است

مریم شوکتی، جامعه‌شناس و آسیب‌شناس مسایل اجتماعی با اشاره به نفوذ فضای مجازی در ابعاد و زوایای متعدد، گوناگون و پیدا و پنهان زندگی انسان اظهار داشت: این پدیده و واقعیت غیرقابل انکار، مرز نمی‌شناسد و در اقصی نقاط جهان شاهد هستیم فضای مجازی در بخشها، لایه‌ها و طبقات گوناگون اجتماعی رسوخ پیداکرده و طبیعتاً جذابیت و کارکرد بسیار مثبت و سازنده این فناوریها، عاملی است که اقبال بسیاری به این فناوریها نشان داده شود. وی افزود: این‌یک هنجار و قاعده پذیرفته‌شده است که تمامی اختراعات و بعضاً اکتشافات و رشد و گسترش فناوریها، به‌تبع نیاز انسان حاصل‌شده و این ضروریات زندگی است که انسان را برای تأمین و تسهیل و فراهم‌سازی آن به سمت‌وسوی پژوهشها و تحقیقات علمی و اختراعات و فناوریهای نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری سوق می‌دهد. شوکتی عنوان کرد: نرم‌افزارهای ارتباطی و اساساً فضای مجازی نیز از این قاعده مستثنی نیست و این گستره و پهنه عظیمِ رشدِ علمی و تکنولوژیک در جای جای جهان معاصر، بسترساز تحولات جدی و عمیقی شده که قطعاً در دهه‌ها و سده‌های آینده از فناوریهای مورداشاره (فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی) به‌عنوان یکی از نقاط عطف و تاریخی توسعه و پیشرفت بشری یاد خواهد شد.

جامعه‌شناس و آسیب‌شناس مسایل اجتماعی گفت: با همه این اوصاف، به‌موازات دستاوردهای متنوع، متعدد و متکثر فناوریهای مذکور، چالشها و آسیبهای نوظهوری نیز بروز پیداکرده که از بالاترین سطوح و در پایین‌ترین درجات اجتماعی، باعث مشکلات و نارساییهای جدی شده است. وی افزود: در این میان، دختران و پسران جوان به‌عنوان عمده‌ترین مخاطبان و کاربران اینترنتی یا فعالان فضای مجازی، بعضاً متحمل خسارتها و چالشهای جدی می‌شوند که به اعتقاد برخی کارشناسان، عمق این آسیبها در دختران یا زنان جوان بسیار بیشتر از پسران و مردان و کاربران جوان فعال در این زیرگروه به نظر می‌رسد. شوکتی در تشریح عوامل مؤثر در بروز آسیب‌پذیری بیشتر در دختران و خانمهای جوان افزود: به‌واقع فضای مجازی نیز دنباله‌ای است از واقعیتهای جامعه و نمی‌توان میان این دو تفاوت جدی و قابل‌توجهی را قایل شد. جامعه‌شناس و آسیب‌شناس مسایل اجتماعی عنوان کرد: با پذیرش و تأیید این قاعده، بسیاری از مشکلات و آسیبهای موجود در فضای مجازی، ادامه مخاطرات و تهدیدات فضای حقیقی و اجتماعی جامعه است. وی افزود: به تعبیر دیگر می‌توان این‌چنین عنوان کرد، هر آنچه مشکلات اجتماعی کاهش یابد و ناهنجاریهای هزینه‌ساز، کنترل و مهار شود به همان میزان ضریب بروز آسیبهای شبکه‌های اجتماعی با فضای مجازی نیز کاهش خواهد یافت. شوکتی گفت: با نگاه و تأملی دقیق و عمیق بر واقعیتهای اجتماعی جامعه به این موضوع پی می‌بریم که در عرصه ناهنجاریهای اجتماعی نیز زنان و دختران جوان در مقایسه با جنس مخالف با هزینه‌ها و دشواریهای عمیق‌تری مواجه می‌شوند. جامعه‌شناس و آسیب‌شناس مسایل اجتماعی عنوان کرد: البته تردیدی وجود ندارد، در جامعه‌ای که با مشکلات و آسیبهای اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‌کند، طبیعتاً بستر و زمینه ظهور و بروز ناهنجاریها و مشکلات رفتاری یا اخلاقی در فضای مجازی با شدت بیشتری همراه می‌شود زیرا هویت افراد در این عرصه آن‌چنان‌که باید محرز، شفاف و روشن نیست و همین امر، عاملی می‌شود که برخی کاربران مستعد ارتکاب به بزه یا جرایم، از این فضا سوءاستفاده نمایند و در جهت اهداف خاص به خود به تحرکات هنجار شکنانه‌ای مبادرت ورزند. وی افزود: در چنین شرایطی، برخی از مؤلفه‌ها و شاخصهای فرهنگی و کیفیت مسایل تربیتی، خانوادگی، ارزشها و باورهای دینی باعث می‌شود، کاربران فضای مجازی به فراخور بهره‌مندی یا برخورداری از مؤلفه‌های فوق، در قبال فراز و نشیبهای موجود در فضای مجازی، واکنشهای متعددی از خود نشان دهند که به‌واقع نوع تصمیم‌گیریها و واکنشهای رفتاری در قبال آن‌چه که در فضای مجازی رخ می‌دهد، نقش تعیین‌کننده‌ای در آسیب‌پذیری یا مصونیت از مخاطرات موجود در شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی ایفا می‌کند. شوکتی گفت: یکی از تفاوتهای جدی و عمیق میان آقایان و خانمها یا دختران و پسران جوان به روحیه عاطفی‌تر و احساسی دختران و زنان معطوف می‌شود که به‌واقع این موضوع در فضای مجازی، پاشنه آشیل و زمینه‌ساز بسیاری از آسیبها و چالشهای مرتبط با این حوزه محسوب می‌شود.

 اعتماد بی‌جا، عامل اصلی بسیاری از لغزشها در فضای مجازی

صدیقه نوبهار، روانشناس و کارشناس علوم رفتاری ، در تشریح عوامل مؤثر در آسیب‌پذیری هر چه بیشتر دختران و خانمهای جوان در فضای مجازی در مقایسه با پسران یا آقایان عنوان کرد: البته آمار دقیق و روشنی در این خصوص وجود ندارد که با اتکای به آن بتوان میزان کاربران شبکه‌های اجتماعی را به تفکیک جنسیتی احصا یا برآورد کرد و متعاقباً بر مبنای آن عمق آسیب‌پذیریها را نیز موردسنجش قرارداد. وی افزود: بااین‌وجود، بسیاری از کارشناسان معتقدند که مشکلات و صدمات وارده به دختران جوان و عمق تهدیدات فضای مجازی با ضریب هر چه بیشتری متوجه این قشر می‌باشد. نوبهار عنوان کرد: نخستین عامل در زمینه‌سازی بسیاری از فریفتنها، اغفالها و مشکلات، ناشی از اعتماد بی‌جا است و به‌واقع این موضوع در کنار عدم آشنایی به سواد رسانه‌ای باعث می‌شود که دختران جوان با صدمات جدی و عمیقی در این فضا روبرو شوند.

روانشناس و کارشناس علوم رفتاری گفت: هر آنچه در عرصه فراگیری سواد رسانه‌ای تلاش شود به همان میزان روزنه‌های اغفال، فریب‌خوردگی و لغزش در فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی کاهش می‌یابد و در صورت پرداختن هر چه بیشتر نظام آموزشی و پرورشی به آموزش سواد رسانه‌ای، قطعاً بسیاری از چالشها در این حوزه کاهش خواهد یافت. منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *