منشور حقوق شهروندی

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۳ آذر ۱۳۹۵


منشور حقوق شهروندی

رئیس جمهور وعده داد در ماه جاری رونمایی کند

منشور حقوق شهروندی

  حجتالاسلاموالمسلمین حسن روحانی در محل ریاست جمهوری و در دیدار جمعی از علمای اهل سنت اظهار کرد: ما باید حقوق مردم را بر مبنای حقوق شهروندی ببینیم. یکی از وعدههای من انتشار حقوق شهروندی بود که اگر خداوند توفیق دهد در همین ماه آذر این کار را انجام میدهیم و با حضور حقوقدانان از منشور حقوق شهروندی رونمایی میکنیم.

روحانی

وی بابیان اینکه این منشور باید در سراسر کشور اجرا شود، ادامه داد: در پایان این منشور قول داده‌ایم که گزارش سالانه‌ای درباره‌ی آن ارائه دهیم و اگر بحث تکمیلی در آن وجود دارد سالانه تکمیل شود و درجاهایی که نیاز است لایحه ارائه شود ارائه دهیم تا در مجلس قانون شود. هر که شهروند ایران است فارغ‌ از مذهب، قومیت، محل زیست و نوع شغل باید از حقوق شهروندی بهره‌مند شود.

رئیس‌جمهور بابیان این‌که همیشه در میان کشورهایی که تنوع قومی یا مذهبی داشته‌اند دو دیدگاه حاکم بوده، خاطرنشان کرد: دیدگاه اول تفکر اقتدارگرایانه مرکزیت است که مبنایش این است که اقلیتها را همواره به‌عنوان یک مشکل و تهدید تلقی کند و مسأله تنوع اقوام و مذاهب را امنیتی ببیند. ما وقتی مسئله‌ای را امنیتی ببینیم لوازم و تبعات خاص خودش را خواهد داشت. شاید دوره‌ی رضاخانی چنین تفکری حاکم بود که مرکزیت فلات ایران باید دارای یک قدرت برتر باشد تا بتواند بر مناطق مرزی تسلط قهرآمیز داشته باشد. این مبنایی که هنوز برخی از کشورها به دنبال آن هستند.

وی اضافه کرد: مبنای دیگر این است که اقوام و مذاهب مختلف به‌عنوان فرصت و مزیت یک کشور هستند و باید تحت عنوان همزیستی مسالمت‌آمیز از این ظرفیت استفاده کرد و همه اقلیتها باید از حقوق شهروندی برابر استفاده کنند. مبنای جمهوری اسلامی از آغاز انقلاب تاکنون این نظریه دوم بوده است.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: براین مبنا اقوام و مذاهب و تنوعهای مختلف قومی؛ حتی فرهنگهای کوچک و خرده‌فرهنگها زیر لوای فرهنگ بلند اسلامیت و ایرانیت به‌عنوان فرصت و نه تهدید نمی‌شود.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد:‌ البته مناطق مرزی جدای از مسأله قومیت و مذهب دارای مشکلاتی هستند. مناطق مرزی ما نسبت به مرکزیت از تعادل برخوردار نیستند که باید این تعادل ایجاد شود؛ و طرحهای بزرگ عمرانی، در مناطق بزرگ مرزی اجرا شود که استفاده‌اش برای کل کشور بود.

وی بابیان این‌که در ایران افتخارات هیچ‌وقت بر مبنای مذهب نبوده است، تأکید کرد:‌ ما به سعدی و مولانا افتخار می‌کنیم و بحث این نیست که شیعه یا سنی هستند. در انقلاب اسلامی هم درباره آن تفکری که صاحبان و معماران انقلاب از امام راحل تا شهیدان مطهری و بهشتی و مرحوم طالقانی و شریعتی و همه صاحب‌نظران اهل فکر سخن می‌گفتند به‌صورت جهان‌شمول بحث می‌شد. مبحث فرهنگ عاشورا و امام حسین فقط بحث شیعه نیست بلکه بحث مبارزه با ظلم و دیکتاتوری و فساد است. امام حسین (ع) از آزادی و آزادگی صحبت می‌کند و علت این‌که همه قلوب عالم جذب امام حسین (ع) شده به این خاطر این است که همه تفکرش را در قالب یک مذهب نمی‌بینیم بلکه جهان‌شمول و انسان شمول می‌بینیم؛ و یا امیرالمؤمنین (ع) را در چارچوب مذهب تعریف نکرده‌ایم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد:‌مسیر ما از روز اول مسیر وحدت بوده است. من همواره به وزرا، معاونین و استانداران و فرمانداران تأکید کردم که اساس کار ما بر مبنای شایسته‌سالاری است. ما در بحث اقوام و مذهب و جنسیت در کشور مشکلاتی داریم که باید رفع شود. وقتی یکی از وزرا گفت که می‌خواهد یکی از معاونینش را از اهل سنت انتخاب کند به او گفتم که این کار را انجام دهد؛ و می‌بینیم که وزیر نفت یکی از معاونینش را از اهل سنت انتخاب کرده است. وی اضافه کرد:‌زمانی که وزیر خارجه یک سفیر را از اهل سنت قرارداد او را تشویق کردم؛ و در سفر به شرق آسیا به آقای ظریف تأکید کردم که این کار را انجام دهد و ادامه بدهد. ما فرماندار اهل سنت زن هم داشته‌ایم و داریم. چراکه مبنای ما شایسته‌سالاری است.

روحانی با اشاره به مشکلات موجود در منطقه تصریح کرد:‌ این‌همه معضلات در منطقه و این تکفیریها که جز خسارت برای مسلمانان و منطقه و شمشیر به رخ قرآن کشیدن کاری نکردند برای مردم جز خونریزی، ویرانی و دربه‌دری یتیمی و آوارگی چه آوردند. آیا اینها اشتغال، فناوری و توسعه برای مردم آورده‌اند. هر چه انسان پاک بود کشتند و آثار تاریخی را از بین بردن و به‌دروغ به نام اسلام و جهاد این کار را کردند. رئیس‌جمهور در پایان اظهار کرد:‌البته اگر حقوقی تضییع‌شده باید احقاق حق کنیم اگر در برنامه عمرانی اعتدال رعایت نشده باید رعایت کنیم؛ و در بودجه‌ریزی ملی بر مبنای تعادل حرکت کنیم. ممکن است اشکال و ایرادی وجود داشته باشد، باید آن را حل کنیم.

منبع:ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *