معرفی خوابگاههای غیردولتی دارای مجوز به داوطلبان کنکور


دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
شنبه - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵


معرفی خوابگاههای غیردولتی دارای مجوز به داوطلبان کنکور


تمهیدات صندوق رفاه دانشجویان برای کنکوریها

معرفی خوابگاههای غیردولتی دارای مجوز به داوطلبان کنکور



فرآیند انتخاب رشته آزمون سرا سری سال 95، از روز شنبه 23 مردادماه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org آغازشده و داوطلبان ضرورت دارد برای انجام یک انتخاب رشته موفق، به همه جوانب امر ازجمله مسائل صنفی و رفاهی مانند رزرو خوابگاه، بهره‌گیری از کمک مشاوران مورد تأیید سازمان سنجش، شناخت علایق خود، آینده شغلی رشته مورد انتخاب و… واقف باشند.
می‌توان گفت نقش انتخاب رشته کم‌رنگ‌تر از نقش شرکت در آزمون نیست، حتی اگر داوطلب در آزمون شرکت کند و نتیجه رضایت بخشی نیز به دست آورد اما انتخاب رشته درستی انجام ندهد یا هنگام انتخاب رشته به موضوعات صنفی و رفاهی توجه نکند، درنهایت به هدف موردنظر خود نمی‌رسد. دراین راستا سازمان سنجش آموزش کشور و صندوق رفاه دانشجویان به‌منظور تسهیل فرآیند انتخاب رشته، امکانات مختلفی را در اختیار داوطلبان قرار داده‌اند.
 معرفی خوابگاههای دارای مجوز به داوطلبان
از نکات مهمی که داوطلبان در انتخاب رشته باید به آن توجه کنند، «رزرو خوابگاه» است.
با توجه به اینکه در حال حاضر نقاط مختلف کشور دارای دانشگاه و مراکز آموزش عالی هستند ممکن است داوطلبان، دانشگاهی را برای تحصیل انتخاب کنند که در محل سکونت آنها واقع نشده باشد؛ بنابراین توجه به موضوع خوابگاه نه‌تنها برای داوطلبان حائز اهمیت است، بلکه تأمین بودن محل سکونت قابل‌اعتماد برای داوطلبان بسیاری از نگرانیهای خانواده‌ها در مورد تحصیل فرزندانشان در شهرهای دیگر را نیز کاهش می‌دهد. باوجوداینکه در دفترچه انتخاب رشته ذکرشده که داوطلبان باید برای اطلاع از وضعیت خوابگاهها و امکانات رفاهی دانشگاهها باید به سایت اینترنتی دانشگاه زی ربط مراجعه کنند، اما اکثر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در دفترچه انتخاب رشته وضعیت خوابگاه خود را مشخص نموده‌اند.
دانشگاهها، دانشکده‌ها و مؤسسات آموزش عالی مختلف با عباراتی از قبیل «آموزشکده فاقد خوابگاه دانشجویی است و هیچ‌گونه تعهدی نسبت به تأمین خوابگاه برای دانشجویان ندارد»، «امکانات خوابگاهی به خواهران دانشجو تعلق می‌گیرد»، «دانشکده فاقد خوابگاه ملکی است و دانشجویان در خوابگاه خودگردان اسکان داده می‌شوند»، «کلیه دانشجویان واجد شرایط حتی‌الامکان در خوابگاههای دولتی اسکان داده می‌شوند و در صورت وجود ظرفیت سایر دانشجویان با اولویت‌بندی اسکان داده می‌شوند»، «خوابگاه فقط به دانشجویان روزانه تعلق می‌گیرد» و… وضعیت ارائه خوابگاه‌ به داوطلبان را مشخص کرده‌اند. دانشگاههایی هستند که اعلام کرده‌اند هیچ تعهدی در قبال ارائه خوابگاه به دانشجویان ندارند، دراین شرایط داوطلبان می‌توانند پس از بررسی وضعیت خوابگاههای خودگردان، نسبت به رزرو خوابگاه اقدام نمایند.
دراین میان بسیاری از خوابگاهها بانام و اسم‌ورسم صندوق رفاه دانشجویان فعالیت می‌کنند و ادعا می‌کنند که مجوز لازم رادارند، همین امر باعث بروز مشکلاتی از قبیل عدم ارائه خدمات رفاهی مناسب، رفتار نادرست مسئولان خوابگاهها و… برای دانشجویان در طول‌ترم می‌گردد، لذا داوطلبان در صورت انتخاب خوابگاههای خودگردان باید فقط خوابگاههایی را انتخاب نمایند که نام آنها در سایت اطلاع‌رسانی صندوق رفاه دانشجویان ثبت‌شده است.
دراین راستا، سید فردین تقی زاده، معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: لیست خوابگاههای غیردولتی هم‌اکنون در سامانه صندوق رفاه دانشجویان به نشانی
http://kg.swf.ir/ موجود است و مکاتبه‌ای بین صندوق رفاه دانشجویان و سازمان سنجش آموزش کشور نیز صورت گرفته است تا در دفترچه انتخاب رشته کنکور این موضوع که: «لیست خوابگاههای غیردولتی دارای مجوز هستند در سامانه صندوق رفاه درج‌شده است»، ذکر شود.
 تسهیلات سازمان سنجش برای انتخاب رشته داوطلبان
از سوی دیگر، سازمان سنجش آموزش کشور باهدف راهنمایی داوطلبان جهت انتخاب رشته صحیح، تسهیلاتی را در اختیار داوطلبان قرار داده است.
به گفته دکتر ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، نرم‌افزار راهنمای انتخاب رشته مجازی توسط سایت این سازمان در اختیار داوطلبان قرارگرفته و به متقاضیان این امکان را می‌دهد تا با توجه به وضعیت علمی و نمره کسب‌شده در آزمون سراسری سال 95، خود را با داوطلب مشابه در آزمون سراسری سال 94 مقایسه کرده و درصد امکان قبولی خود را مشاهده کنند. وی همچنین از تشکیل کارگروه آموزشی برای مشاوران وزارت آموزش‌وپرورش سراسر کشور در مورد راهنمایی آزمون سراسری سال 95 خبر داد و افزود: به داوطلبان توصیه می‌شود برای انتخاب رشته از مشاوره این کارشناسان بهره بگیرند و توجه داشته باشند که طبق ضوابط و قوانین هیچ‌کدام از کارشناسان و مدیران سازمان سنجش حق همکاری با هیچ موسسه‌ای را ندارد.
منبع: ایسنا

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *