مروری بر ترور سفیران کشورهای مختلف جهان از سال 2003 تا 2016

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۸ دی ۱۳۹۵


مروری بر ترور سفیران کشورهای مختلف جهان از سال 2003 تا 2016

مروری بر ترور سفیران کشورهای مختلف جهان از سال 2003 تا 2016

 294146709

از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶ جهان شاهد ترور هفت سفیر در نقاط مختلف بوده است که آخرین آنها سفیر روسیه در آنکارا بود که شب دوشنبه 29/9/1395 در مراسم افتتاحیه یک نمایشگاه عکس در آنکارا هدف شلیک گلوله قرار گرفت و کشته شد.

 آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا شب 29/9/1395 در حالی‌که در مراسم افتتاحیه یک نمایشگاه عکس حضور یافته بود، هدف شلیک پنج گلوله از سوی یکی از نیروهای پلیس ترکیه قرار گرفت و به علت شدت جراحات جان خود را از دست داد. در ۲۷ مارس ۲۰۱۵ نیز در حمله گروه افراطی “الشباب” به هتلی در شهر موگادیشو، پایتخت سومالی دست‌کم ۲۴ تن ازجمله سفیر سوییس در این کشور کشته شدند.

 کنسولگری آمریکا در بنغازی

در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲ کریستوفر استیونز، سفیر آمریکا در لیبی و نیز سه تن از کارمندان سفارت آمریکا در این کشور در حمله‌ای که به هیأت دیپلماتیک آمریکا در بنغازی انجام شد، کشته شدند. این حمله توسط گروهی ناشناس و با شلیک راکت از مزرعه مجاور ساختمان سفارتخانه انجام شد. این حمله پس از انتشار گزارشهایی دال بر تصویربرداری فیلمی در آمریکا تحت عنوان «برائت مسلمانان» انجام شد که برخی آن را اهانت به پیامبر اکرم (ص) می‌دانستند. در تاریخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۸ نیز ایوو ژارک، سفیر جمهوری چک در پاکستان به دنبال انفجاری در اسلام‌آباد کشته شد. گروهی موسوم به «فداییان اسلام»مسؤولیت این حمله را که ۵۳ کشته و ۲۲۶ زخمی برجای گذاشت، بر عهده گرفت.

  هتل ماریوت در شهر اسلامآباد

در ۲۷ ژوییه ۲۰۰۵ نیز گروه تروریستی «قاعده الجهاد در عراق» وابسته به تشکیلات تروریستی القاعده پس از شش روز از ربایش علی بلاروسی، رئیس هیأت دیپلماتیک الجزایر به همراه عزالدین بل قاضی، وابسته دیپلماتیک این کشور در بغداد، اعدام بلاروسی را اعلام کرد. در تاریخ دوم ژوییه همان سال ایهاب‌الشریف، سفیر مصر در عراق در نزدیکی منزلش در بغداد ربوده شد. گروه تروریستی «القاعده» در عراق به رهبری مصعب الزرقاوی مسؤولیت ربایش الشریف را بر عهده گرفت و در تاریخ هفتم ژوییه اعلام کرد که وی را اعدام کرده است، جسد‌الشریف هنوز کشف نشده است. در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۰۳ نیز محمد احمد رشید، سفیر عربستان در کشور ساحل عاج در شهر ابیجان پایتخت این کشور ترور شد. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *